Hej.
Jeg er en pige på 22 der føler sig enormt ensom. De venner og bekendte jeg har, prioriterer mig ikke, og det er derfor rigtig hårdt arbejde at holde kontakten… jeg kan mærke at det gør mig ked af det, da jeg ellers er et vildt udadvendt og sjovt menneske, men det er som om at jeg ikke har fundet “mine mennesker”. Jeg er ellers typen der elsker at være social i stor grad, og har tidligere boet med mine venner, men som årene er gået, og jeg er blevet mere voksen, er jeg vokset fra tidligere venskaber, og det er så svært at få nye, når man ikke føler at man er i det rigtige crowd. Har tit tænkt på at flytte til en ny by, hvor jeg måske kan møde flere ligesindede, men det er godt nok også angstprovokerende. Jeg savner at være ung i et fællesskab. Virkelig.

(22 år)
Kære dig,
Det du skriver giver rigtig god mening. Alle mennesker har brug for at føle, at de hører til et sted. Og det kan være mega svært, hvis man ikke rigtig har den følelse med nogen.
Jeg er glad for du har skrevet til os, for du skal bestemt ikke gå med de følelser selv. Og du skal vide, at du ikke er alene.
Når man er ensom blandt venner
Der er nogen som tror, at ensomhed handler om at være alene. Men jeg synes du beskriver rigtig fint, hvordan man sagtens kan være ensom, selvom man har venner omkring sig.
For ensomhed handler, som du også skriver, rigtig meget om, om man føler, at man hører til der, hvor man er.
Og hvad skal man gøre, når det ikke er den følelse man har?
Tal med dine venner
Du skriver, at du ikke føler, at dine venner prioriterer dig.
Det kan jeg godt forstå, ikke er en særlig rar følelse. For et venskab skal jo helst være noget, man er glad for, og som går begge veje.
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med dine venner om det her?
Nogle gange kan man sidde med en følelse af, at “ej de ved godt, at jeg har det sådan her, det er jo åbenlyst!”.
Men nogle gange glemmer vi, at andre også har deres eget liv, med alt hvad der hører med af fede men også svære og tidskrævende ting.
Så det kan være, at dine venner slet ikke er klar over, at du ikke føler dig prioriteret.
Tag snakken fra et ‘jeg’ og ikke et ‘du’
Jeg tænker derfor, at det kunne være en god ide at få snakket med dine venner om det.
I vores artikel om at tale med sine venner om svære ting, kan du læse nogle gode råd til, hvordan du kan starte samtalen.
Et lille råd, som ikke står i artiklen, er at tænke på at tale ud fra et ‘jeg’-perspektiv og ikke et ‘du’-perspektiv. Altså at blive på egen banehalvdel.
Det kan være rigtig smart, fordi man ellers kan komme til at lyde meget anklagende overfor den anden.
Der er nemlig stor forskel på at sige: “Du prioriterer mig aldrig” i stedet for at sige: “Jeg føler, at det tit er mig, som skal række ud for at ses, det kan godt give mig en følelse af, at jeg ikke er prioriteret i vores venskab”.
Nye venskaber kan udvikle en som menneske
Som du selv nævner, så kan en god mulighed også være at finde nye venskaber som voksen.
Og selvom det måske kan føles svært eller angstprovokerende, så kan det godt lade sig gøre.
Jeg kan godt genkende, det du skriver. Faktisk er nogle af de vigtigste venskaber, jeg har i mit liv, nogle jeg har fået, efter jeg blev 20 år.
Og nye venskaber, når man er voksen, kan også være helt anderledes og udviklende på en anden måde, end dem man har fra barndommen.
For de kender ikke ens historie, eller hvordan man var engang, de kender en ud fra den man er blevet i dag.
Angstprovokerende er ikke altid dårligt
Du skriver, at du har overvejet at flytte til en ny by for at møde nye mennesker. Men samtidig føler du også, at det er ret angstprovokerende.
Det kan jeg godt forstå. For alt nyt har man jo aldrig prøvet før, og hvad skal man så lige forvente?
Men selv når noget er angstprovokerende, betyder det ikke, at det ikke er det rette at gøre.
Nogle gange kan det være rart at tænke på, hvad det er ved situationen, som er angstprovokerende.
Er det frygten for at det vil gå galt? Er det frygten for at være alene? Er det frygten for ikke at kunne klare det selv? Er det fordi det ikke føles rigtigt at forlade din hjemby? Eller er det noget helt andet?
Nogle gange er det nemmere at træffe en beslutning, når vi ved, hvad der er på spil.
Når man skal træffe et svært valg
Det kan være svært, hvad man skal gøre, når der er noget, man er i tivivl om.
Her kan det give god mening at lave en liste for og imod. Hvad taler for at flytte til en ny by, og hvad taler imod?
Når du har det sort på hvidt foran dig, så er det lettere at få et overblik over, hvad fordelene og ulemperne ved det er.
Du kan også prøve at læse vores artikel om at træffe valg. I den står der mere om, hvad du kan overveje.
Dine mennesker er derude
Til sidst vil jeg blot fortælle dig, at du skal vide, at der findes mennesker derude for dig.
Men nogle gange handler det også om at være modig nok til at vise sig, som den man er, for at de kan få øje på én og omvendt.
Derfor kan du også begynde at tænke over, hvad og hvordan du selv synes det er fedt at være som menneske. Hvilke mennesker vil du gerne have i dit liv?
Tal med headspace
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, men som rigtig gerne vil lytte, så kan jeg vamt anbefale headspace.
Headspace taler hver dag med unge, og de vil altid gerne lytte og rådgive, hvis der er noget, man har brug for hjælp til.
Headspace har både fysiske lokaler i de fleste større byer, hvor man kan få rådgivning, og ellers kan du også chatte med dem på deres hjemmeside.
Det kan være mega svært at føle sig ensom, så er det vigtigt, at man får talt med nogen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper