Hej.
Jeg er en studerende der er havnet i en rigtig dårlig studiegruppe og jeg har ikke mulighed for at skifte den før eksamen til sommer.
De går rigtig meget op i skolen, men til det punkt hvor de vil mødes selvom der ikke er noget at snakke/skrive om. Hvilket er med til at gøre, jeg føler at der er rigtig meget pres på, da jeg ingen fritid ud over studiet får og kan mærke jeg ikke er så engageret som jeg kunne være.
Vi er 5 i gruppen og jeg føler jeg er meget alene i gruppen, da 2 af dem er bedste venner og de 2 andre også snakker rigtig godt sammen. Dette gør jeg føler jeg overhovedet ikke bliver hørt og ikke føler jeg er en del af gruppen. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt til dem at jeg føler mig alene i gruppen og ikke føler jeg bliver hørt.
Har I nogle gode råd:)

(20 år)
Kære Du
Det er hammerærgerligt at være havnet i en studiegruppe, hvor man ikke har det godt. Og det kan godt påvirke en ret meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det.
Det er naturligt
Du skriver, at du føler dig rigtig alene i studiegruppen. Det lyder ikke rart. For vi mennesker er flokdyr. Og derfor har vi også alle sammen brug for at føle os accepteret, og som en del af gruppen. Det er noget, som sidder i os helt tilbage fra dengang, hvor vi levede ude på vildmarken. Dengang var vi nemlig afhængige af hinanden for at overleve. Så man fx ikke blev efterladt til at kæmpe mod vilde dyr alene. Og det sidder stadig i os i dag. Derfor gør det også hammerondt, når man ikke føler sig som en del af gruppen. Og jeg tænker derfor også, at det er helt naturligt, at du ikke synes, at det er særlig rart at være i en studiegruppe, hvor du føler dig alene.
At skifte studiegruppe
Du skriver også, at du ikke har mulighed for at skifte studiegruppe før efter eksamen til sommer. Der er stadig en del tid til sommer, og derfor bliver jeg også nysgerrig på, hvorfor du først kan skifte den der?
Som studerende er det nemlig ret normalt at skifte studiegruppe undervejs. For hen af vejen som man lærer folk at kende, får man måske lyst til selv at danne en studiegruppe. Derfor er der også mange unge, som skifter studiegruppe, når de fx starter et nyt fag eller semester. Så måske der er nogle andre på studiet, som du snakker godt med, og som du kunne snakke med om, at danne en ny studiegruppe eller om at komme med i deres gruppe?
Studiegruppekontrakt
Når det er sagt, så vil jeg også forsøge at komme med nogle råd til, hvordan det måske kan blive rarere at være i gruppen, hvis det slet ikke er en mulighed at hoppe med i en anden.
Når man er i en studiegruppe kan det være rigtig mange forskellige forventninger til, fx hvad man skal bruge en studiegruppe til, hvor meget man skal mødes osv. Derfor kan det også være en rigtig god ide at forventningsafstemme. For det skal ikke være sådan, at man får ondt i maven, og føler at studiegruppen presser en alt for meget.
Det lyder måske fjollet, men mange studerende er rigtig glade for at lave en studiegruppekontrakt, hvor man i fællesskab bliver enige om rammerne for gruppen. Fx hvor ofte mødes vi, hvad skal vi lave, når vi mødes osv. Og når man er blevet enige om det, så skriver alle gruppemedlemmerne under på det. Hvis du googler studiegruppekontrakt, kan du finde nogle eksempler. Så måske det kunne hjælpe snakken om, hvordan det skal være i gruppen lidt på vej?
Snak med dem om det
Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du synes, at det er svært at få sagt til de andre i gruppen, at du ikke føler dig hørt. For når man i forvejen føler sig lidt alene i gruppen, kan det godt føles ret skræmmende at skulle. Men jeg tænker alligevel at det ville være en rigtig god ide at gøre. Og heldigvis oplever de fleste, at det ikke er så slemt, som de havde regnet med, men at det mere er tanken om det, som er skræmmende.
Hvis du synes, at det er svært selv at skulle bringe på banen, kan du også skrive til studiegruppen, at der er noget, som du gerne vil snakke med dem om næste gang I mødes. For når man har lavet en aftale kan det tit være nemmere at få sagt.
Snak med en studievejleder
Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at snakke med en studievejleder. Studievejledere ved nemlig en hel masse om trivsel. Derfor kan de også være rare at snakke med, når man er havnet i en studiegruppe, hvor man ikke har det så godt. De fleste uddannelsessteder har nogle studie- eller trivselsvejledere tilknyttet, som man kan bestille en tid hos. Så det kan jeg varmt anbefale dig.
Snak med nogen om det
Når man har det svært kan det hjælpe at tale med nogen om det. For det kan være rigtig rart og lettende at få det sagt højt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det med studiegruppen. Det kan fx være en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. De er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle ting, og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan de også fanges på chat.
Det er hammerhårdt at være havnet i en studiegruppe, hvor man ikke har det godt. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og krydser fingre for, at I får snakket om det i gruppen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper