Hej Mindhelper
Jeg er en forvirret pige, som går på efterskole. Jeg er virkelig gode venner med en dreng, men på det sidste, har det været lidt akavet. Vi er bare tit oppe at skændes, og dér hader vi hinanden, men der går ikke mere end en time, så snakker jeg med ham igen. Når han er sur på mig eller ikke vil snakke med mig, så er jeg altid sur og ked af det. Og hvis han så snakker med andre piger, så er jeg også sur. Når vi har været sure på hinanden, får vi den oftest clearet efter, men så sker det igen og igen, og det er virkelig hårdt at blive ved med.
Tidligere i år gjorde jeg noget mod ham, som ikke var helt i orden, og derfor kan hans venner ikke lide mig, og så er jeg bange for, at det påvirker hans holdning, selvom han siger, at jeg stadig er den pige, han er tættest med. Han har også før gjordt noget mod mig, så jeg derfor ikke stoler på ham. Jeg er virkelig også i tvivl om, om jeg egentlig kan lide ham, eller om han bare er en virkelig god ven. For jeg er ikke fysisk tiltrukket af ham. Det er bare hårdt, at jeg ikke kan lade være med at holde så meget af en dreng, som jeg ikke stoler på, og hvor alle siger, at vi skal lade værre, når det er så toxic.
Håber I har nogle råd eller

(16 år)
Kære Du
Det kan være mega op af bakke, når man hele tiden har op og nedture med en af sine venner. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Når bølgerne går højt
Du skriver, at dig og din ven skændes meget. Det kan være ret drænende når det er sådan. For når man skændes, eller har konflikter, så kræver det tit en helt masse energi. Og selvom man måske hurtigt bliver gode venner igen, så kan det godt komme til at fylde meget.
Sommetider kan det også være sådan, at man nærmest bliver vant til hele tiden at være i konflikt. Og selvom det måske lyder lidt skørt, så kan den intense følelse af at blive uvenner, og blive venner igen, godt give en noget spænding – og man kan måske først rigtig mærke, hvor tætte venner man, når bølgerne går højt. På den måde kan man også godt komme ind i en vane, hvor man næsten på autopilot kommer til at støde hovederne sammen og blive uvenner. Og så kan det være en god ide at stoppe op og tænke over, hvorfor det mon lige er blevet sådan. For i længden kan konflikterne godt gøre, at man kommer til at gå og blive ret trist og ked af det.
Hvad skyldes det?
Det lyder også til, at du har tænkt over, om konflikterne kan skyldes, at du i virkeligheden er lidt vild med din ven. Hvis man er vild med en, kan følelserne godt sidde lidt ekstra meget uden på tøjet – derfor skændes kærester også tit mere end venner. Men det behøves ikke at være derfor. En gang imellem møder man også bare nogle mennesker, hvor man har let ved at trykke på hinandens knapper. Derfor kan man også sagtens have mange konflikter eller føle jalousi uden, at man er forelsket i sin ven.
Er der andre du kan være sammen med?
Sommetider kan det hjælpe at tage en lille pause fra hinanden, når man tit bliver uvenner. Ikke forstået på den måde, at man ikke må være venner længere. Men simpelthen for at få tingene lidt på afstand. Tit kan man nemlig se nogle andre ting, hvis man lige træder et skridt tilbage. Og det kan også være med til at give en et tiltrængt pusterum.
Derfor tænker jeg på, om der er nogen andre fra efterskolen, som du kan hænge mere ud med i den kommende tid? Det kan måske være med til at lægge lidt låg på situationen, og få tankerne på afstand. Og hey – så får du måske også mulighed for, at bygge et stærkere venskab op til nogle af de andre fra efterskolen.
Snak med ham
Det kan måske også være en hjælp for dig og din ven at prøve at tale sammen om, hvad det er der sker, når i hele tiden kommer i konflikt sammen? Det er allerbedst at tage sådan en snak i fredstid – altså når man ikke er uvenner eller irriterede på hinanden. Du kan se lidt tips til, hvordan man kan løse konflikter med sin venner i artiklen Lær at håndtere dine konflikter og red venskaberne.
Snak med en lære
Hvis du synes, at dig og din vens konflikter er vokset jer lidt over hovedet, så kan du overveje at tale med en lærer om det. Det kan for eksempel være, at du har en huslærer eller en anden, som du føler dig tryg ved. Lærerne på efterskolen er der nemlig for at hjælpe, og derfor er de som regel også gode at snakke med, hvis der er noget, som går en på. Jeg tænker ihvertfald heller ikke at du er den første efterskoleelev, som har haft nogle venne-konflikter. Så måske en af dine lærere har et godt råd eller to.
Det kan være mega frustrerende, når man tit bliver uvenner med en man holder af. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at der snart kommer lidt mere ro på konflikterne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper