Efter sommer skal jeg ikke gå i klasse med min veninde. Vi har kun haft lidt kontakt siden feriestart. Så nu er jeg bange for, at vi mister kontakten.
Hej Mindhelper
Jeg har fået sommerferie og efter ferien skal jeg ik gå i klasse med min bedsteveninde. Lige siden ferie start har vi ik skrevet særlig meget sammen og hun skal på ferie i næsten 3 uger nu og er bange for at miste kontakt med hende og er bange for jeg skal være meget alene i ferien.

(Pige, 16 år)
Kære 16-årige pige
Det lyder ikke rart, at du er bange for at miste kontakten til din bedste veninde. Det er bestemt ikke sjovt at tænke på.
Skriver du til hende?
Du fortæller i dit brev, at I ikke har skrevet særlig meget siden feriestart. Det tænker jeg godt, at du kan prøve at gøre noget ved. Husker du at være god til at skrive til hende? På den måde opsøger du kontakt, og hun bliver måske klar over, at du rigtig gerne vil have kontakt med hende. Det kan smitte, så hun måske tager mere kontakt til dig.
Desuden tænker jeg også, at det er en god idé, at du skriver til hende, at du er bange for at miste kontakten. Det er ikke sikkert, at hun tænker over det. Så hun kan derfor ikke vide det eller gøre noget, medmindre du fortæller hende det.
Få set hende en masse
Hvis I er rigtig gode venner ville det undre mig, at tre ugers ferie kan gøre, at I vil miste kontakten helt. Men derfor kan jeg bestemt godt forstå, at du kan være bange for det alligevel. Hun betyder meget for dig, gætter jeg på. Og når I siden ferien ikke har skrevet særlig meget sammen, kan jeg godt forestille mig, at det sætter nogle tanker igang hos dig.
Jeg tænker derfor, at det er rigtig vigtigt, hvis du kan se hende en masse, når hun så kommer hjem fra ferie. Spørge hende, om I ikke kan lave noget sjovt sammen, hvor I får en masse gode oplevelser. Især når I ikke skal gå i klasse sammen efter sommer. Så er det vigtigt at have noget andet, der kan binde jer sammen. Og det kan netop være de oplevelser, I kan få sammen i løbet af ferien.
Kan du komme på noget at lave?
Du skriver, at du er bange for, at du skal være meget alene i ferien. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har andre veninder, du kan bruge tid med? Eller om du kan komme i tanke om noget, du kan gøre, så du ikke føler dig alene?
Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt for dig, at du holder dig optaget af noget, mens din veninde er ude at rejse. Så har du nemlig også noget at tage dig til. Det vil tage tankerne væk fra, at du ikke kan se hende, og at du er herhjemme alene og bare venter på, at hun kommer hjem igen.
Snak med nogen om det
Jeg tænker på, om du mon har snakket med nogen om det her? Har du andre veninder, du kunne få gode råd fra? Eller måske en forælder eller en søskende, som du kunne dele dine tanker med? Hvis ikke, er det mit allerbedste råd til dig. Måske kender du endda en, der har oplevet noget af det samme. De personer kan fortælle, hvad de har gjort – og det kan du lære noget af.
Jeg håber, at mit svar har givet dig idéer til, hvad du kan gøre med jer to.
De bedste hilsner fra Mindhelper