Hej
Jeg har de seneste par måneder haft nogle problemer med en veninde. Både min veninde og jeg er 20 år gamle, og har været venner i 13 år. Jeg har altid været en der har været tilbageholdende i forhold til drenge og seksualitet, da jeg egentlig ikke rigtig magter det og har lyst til det. Hun på den anden side har altid været lidt drengeglad, hvilket selvfølgelig er super fint. Vi har altid joket lidt rundt med at jeg ”er done med drenge” osv. Her på det seneste siger hun konstant at hun ikke magter drenge længere, og at hun ”aldrig” gider one night stands osv længere. Hun taler mig altså lidt efter munden, og fortæller mig det hun tror jeg gerne vil høre. Dog skriver hun stadig med fyre på datingsites og mødes med dem osv. Det kan godt irritere mig lidt, da jeg ikke forstår hvorfor hun så skal fortælle mig konstant at hun ikke gider det længere. Jeg har over en længere periode haft et mål om at tabe mig og spise sundere, hvilket har inspireret hende. Nu sidder hun dog konstant og kritiserer andre for hvad de spiser, og at de er tykke. Men hun spiser selv på mcdonalds hver dag. Mit spørgsmål er hvorfor hun altid siger det hun TROR at jeg vil høre, istedet for at være sig selv?

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker omkring din veninde og hendes opførsel. Og at der er nogle ting som går dig rigtig meget på. Det kan være rigtig frustrerende at have det sådan. Derfor er det også rigtigt fint, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Vi spejler os i dem vi godt kan lide
Når jeg læser dit brev, så synes jeg, at det lyder til, at din veninde ser op til, er glad for dig og derfor rigtig gerne vil have, at du kan lide hende. Hun viser det bare på en anderledes måde. Sommetider kan det være svært for os mennesker helt at finde ud af, hvordan vi lige skal sikre os at andre som vi holder af, godt kan lide os og vil være sammen med os. Nogle er rigtig gode til at sige det direkte og andre finder på andre mindre direkte måder, at vise det på. Det kan være, at man bruger meget tid på den anden, gerne vil de samme ting eller noget helt tredje. Der findes nemlig rigtig mange forskellige måder at vise det på. Og selvom det måske kan føles rigtig træls, når din veninde taler dig efter munden, så tror jeg faktisk, at det er fordi hun er rigtig glad for dig og ser op til dig, men måske ikke helt ved hvordan hun skal vise det.
Snak med din veninde
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog en kærlig snak med din veninde om det. Det er nemlig kun hende, som helt præcist ved, hvorfor hun gør det. Det kan også være meget bedre at få snakket om tingene, så de ikke ligger og ulmer og bobler inde i en og gør, at du bliver alt for irriteret. Jeg tænker også, at det måske kan være med til at skabe lidt ro hos dig, så du ikke skal gå og blive mere irriteret på hende, men i stedet bare kan nyde jeres venskab.
Når man skal snakke om sådan nogle ting, kan det være en rigtig god ide, at man lytter åbent og nysgerrigt og så den anden person ikke føler, at det er et angreb og kommer til at gå i forsvarsposition, hvor de bruger al deres energi på at forsvare sig selv, fremfor at lytte til hvad det egentlig er man siger. Det kan være hammersvært lige at vide, hvordan man skal gribe det an, men du kan tage et kig på artikel Lær at håndtere konflikter. I den står der nemlig en masse gode råd til, hvordan man får snakket om det og løst problemerne. Så måske der er noget i den som kan hjælpe dig lidt på vej.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder en masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge som bøvler med nogle ting. Derfor gør de også altid deres allerbedste for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis det som fylder hos dig. Det er helt gratis og du kan også sagtens være anonym, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med din veninde, så det her ikke skal stå i vejen for jeres venskab.
De bedste hilsner fra en Mindhelper