Hej.
Jeg er en pige på 16 år.
Jeg har en veninde, som gør mig utilpas.
Hun skælder mig tit ud, ud af det blå. Jeg siger meget Undskyld for ting hvor jeg egentlig ikke ved hvad jeg har gjort. Hun kommentere på de ting jeg gør og siger. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg synes det er enormt svært at være i. Hun gør mig ked af det og får mig til at tvivle på om jeg er god nok
Har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?
Og hvad kan man evt. Sige for at få det stoppet på en ordentlig måde?
Vh mig

(16 år)
Hej med dig
Det kan godt være super forvirrende at have en god veninde, som gør en utilpas. Fordi på den ene side er det en af dine veninder, og på den anden side så gør hun dig ked af det og får dig til at tvivle på sig selv.
Dig og din venindes forhold
I alle venskaber opstår der over tid en bestemt måde, man snakker til hinanden på. Det udvikler sig ofte over tid og er med til at sætte rammen for, hvordan vi er, når vi er sammen med vores venner. Det kan fx være et drilagtig venskab, hvor man hele tiden laver grin med hinanden. Eller et meget kærligt venskab, hvor man altid kun siger søde ting om hinanden.
Men når jeg læser dit brev, så lyder det til at jeres venskab er endt i en situation, hvor din veninde tit hakker ned på dig. Hun skælder dig ud, kommenterer på de ting du gør og siger, eller får dig til at undskylde for ting, som du ikke ved hvad er. Du skriver selv, at det gør dig ked af det og får dig til at tvivle på, om du nu er god nok.
Og måske den her utilpashed prøver at fortælle dig noget?
Godt du mærker efter dine grænser
Når det der fylder i ens venskab er, at den ene får den anden til at føle sig utilpas, er det vigtigt, at man mærker efter. Og når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du har mærket godt og grundigt efter. Det skal du endelig blive ved med!
For når du mærker efter, finder du nemlig ud af, hvornår noget er for meget. Og når noget føles som om, at det er for meget eller ubehageligt, er det et tegn på, at du har fundet din grænse.
Hvordan sætter man grænser?
At sætte grænser og sige fra overfor andre mennesker, kan godt være rigtig svært. Især hvis det er en, du snakker meget med eller holder af. Ofte er et krystalklart ‘nej tak’ eller ‘stop’ en af de bedste måder at passe på dig selv på. Men nogle gange er det ikke nok.
I vores artikler: Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser og Pas på dig selv: Lær at sætte grænser!, kan du læse om en masse gode råd til, hvordan man får sagt fra og sætte nogle grænser for at passe på sig selv.
Hvad kan du sige til hende?
Du spørger, hvad man eventuelt kan sige til hende, for at få det stoppet på en ordentlig måde. Her kan det være en god ide, at holde bolden på egen banehalvdel. Det kan nemlig være lidt overvældende for den anden, hvis man pludselig kommer med en masse kritik ud af det blå.
Du kan derfor måske sige noget som fx:  “Jeg vil lige høre om alt er okay imellem os? Fordi jeg synes tit, at vi går skævt af hinanden og at jeg bliver ked af det, når vi har været sammen. Jeg kommer derfor også nogle gange til at føle, at jeg ikke er god nok og det er rigtig svært for mig at være i. Hvad tænker du om det?”
På den måde fortæller du, hvordan du har det, mens du også lægger vægt på, at du er interesseret i, hvad hun tænker om det hele.
Snak med dem omkring dig om det
Når man er i en situation, hvor en af ens venner gør en ked af det, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen andre om det også. For ofte så fylder tanker og bekymringerne lidt mindre, når man deler dem med andre.
Det kunne fx være nogle af dine venner, som kender hende. De ved, hvordan hun er og har måske nogle gode råd til, hvad du kan sige, så du siger fra på en ordentlig måde. Du kan også prøve at snakke med dine forældre eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er nogle som du er tryg ved og stoler på.
De vil altid lytte hos Girltalk
Hvis du føler, at det er nemmere at snakke med nogen, som slet ikke kender dig, er du altid velkommen hos Girltalk. Hos Girltalk møder du en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at lytte og snakke med piger, som står i en svær situation.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl om, hvordan du tager snakken med hende.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det. Du kan fange dem på chatten eller sende dem en sms.
Det kan være rigtig ubehageligt hvis man bliver utilpas af, at være sammen med ens veninde. Derfor håber jeg også der er nogle af de råd eller sætninger i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper