Hej Mindhelper
Jeg er en pige der for nyligt har cut-ties med en rigtig god ven igennem næsten to år. Der var begyndt at komme følelser i klemme og det gjorde undt at høre at han havde fået en kæreste. Hans ven begik selvmord for to uger siden, men jeg valgte at slutte venskabet alligeve, cirka samme tidspunkt som jeg fandt ud af det. Han har sagt at han har det fysisk og psykisk dårligt og virkelig kunne bruge min hjælp, men acceptere min beslutning. Min forældre og venner synes det var godt at jeg sluttede det, men min mormor mener at jeg svigtede ham. Jeg har virkelig dårlig samvittighed og kan ikke finde ud af hvor dybt mine følelser stikker. Nogle dage føles det som om at jeg allerede er videre. At blive afvist er jo ikke nice og min stolthed er såret. Der er andre venner i billedet, men kunne godt fornemme at de ikke helt giver den samme støtte. Han har altid lyttet til dét jeg har sagt når tingene var svære, hvilket de tit har været. Det gør det ligsom ikke lettere.
Jeg vil gerne række ud, men ved ikke hvordan – frygter samtidig at fortryde det senere og gentage historien. Jeg vil sætte pris på lidt vise ord, til at dulme fortvivlelsen…lige nu er mine nærmeste ikke en hjælp.

(17 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation. For på den ene side vil du gerne hjælpe din ven, men på den anden side vil du også gerne passe på dig selv. Og hvad er så det mest rigtige at gøre?
Jeg er rigtig glad for at du har skrevet til os, for jeg kan sagtens forstå, at det er et rigtig svært dilemma.
Når følelserne kommer i klemme
Du skal vide, at du langt fra er alene om at få følelser for en ven, hvor det ikke kan blive til mere end venskab.
Mange andre har også skrevet til os, fordi de har følelser for deres ven, men hvor det ikke er gengældt.
For eksempel har en pige skrevet til os, fordi hun har følelser for sin bedste ven. Men han er ikke forelsket i hende.
Og det kan være sindssygt svært, når følelserne ikke går begge veje.
Når vi både vil hjælpe os selv og andre
Det lyder til, at I har haft et rigtig godt venskab. I har været venner gennem to år, og du har hjulpet ham, når der har været problemer.
Men du har fået følelser i klemme og kan mærke, at det rette er ikke at være venner mere. Men det er faldet lige oveni, at hans ven har begået selvmord, og derfor er han påvirket og ked af det.
Og det kan jeg sagtens forstå, skaber et rigtig svært dilemma. For på den ene side passer du på dig selv ved at stoppe venskabet, for det er ikke rart for dig at være i.
Men samtidig har din ven det svært, og beder om din hjælp.
Og hvad skal man så gøre?
Først og fremmest er det her vigtigt for mig at understrege, at uanset hvad du gør, så er der intet som er mere rigtigt eller forkert.
Hvis du kan mærke, at det rette er, ikke længere er at være venner, så er det helt okay.
Hvis du kan mærke at det rette er at række ud til din ven og hjælpe, så er det helt okay.
Uanset hvad du vælger, er det helt okay.
De tre muligheder
Som jeg ser det, er der tre forskellige muligheder. Du kan enten række ud og hjælpe ham. Du kan vælge ikke at række ud, eller du kan vælge en mellemvej hvor du rækker ud, men ikke genoptager venskabet.
Der er ingen af de tre valg, som er mere rigtige eller forkerte. Det vigtigste er, at du gør, hvad der føles rigtigt for dig.
For det er ikke din skyld, at hans vens selvmord er sket samtidig med, at du beslutter i ikke længere skal være venner. Det er et virkelig ærgerligt sammentræf.
Jeg vil i resten af svaret uddybe de tre valgmuligheder, og så håber jeg, at det kan hjælpe dig til at finde ro i en beslutning.
Ræk ud og genoptag venskabet
Den ene mulighed består i at genoptage venskabet. Det lyder til, at du er et sted lige nu, hvor du på den ene side har nogle følelser i klemme, men også er i tvivl om, hvor dybt de stikker.
Samtidig lyder det også til, at din ven har afvist, at det kan blive til mere end venskab, og at hvis du genoptager venskabet, er det ikke med udsigt til mere end det.
Jeg kan godt forstå, at det kan være en rigtig svær situation. For man kan ikke kontrollere sine følelser. Og det kan være rigtig svært, hvis de blusser op, hvis i genoptager kontakten.
I den her overvejelse tænker jeg, at det er vigtigt, du mærker rigtig godt efter. Hvis du kan mærke, at det er en risiko som du er villig til at tage, for at hjælpe din ven, så kan du overveje at gøre det.
Men hvis du kan mærke, at det simpelthen ville gøre for ondt at skulle stå i, så er det også helt okay ikke at genoptage kontakten.
Afslut venskabet
Du kan også vælge ikke at række ud og bevare afslutningen på jeres venskab.
Det kan nemlig være mega hårdt at hjælpe en person, som man har følelser for, men som ikke har følelser for én.
Og det kan for nogle føles grænseoverskridende at skulle være støttende, når man selv står i en situation, hvor man er ked af det.
Og det er helt okay, hvis du kan mærke, at det er sådan du har det.
Selvom din ven har brug for støtte og hjælp, så lyder det til, at han har mange mennesker omkring sig. Han har venner, en kæreste og måske også noget familie.
Selvom du har hjulpet ham i mange år, og er rigtig god til det, så er det ikke dit ansvar. Jeg kan sagtens forstå, at du har meget medfølelse for ham, og gerne vil hjælpe. Men husk, det er ikke dit ansvar. Du skal også kunne være i det.
Mellemvejen
Du skriver at du gerne vil række ud, men ikke ved hvordan.
Jeg tænker, at det ikke behøver være enten eller i forhold til jeres venskab.
Man kan sagtens vise sin støtte til en person, uden at det skal være alt eller intet.
Du kunne for eksempel vælge at støtte ham på et plan, hvor du selv kan være i det. Der er ikke nødvendigvis nogen opskrift på, hvordan man gør det. Men jeg vil gerne komme med et forslag.
Det kunne for eksempel være, at du skrev en besked til ham, hvor du viser din sympati for hvad han går igennem, og så kan du vælge, om du vil tilbyde ham noget støtte.
Altså for eksempel en besked hvor du skrev:
“Hej, jeg er virkelig ked af at høre hvad der er sket. Jeg er også ked af at høre, at du har det svært. På den ene side vil jeg rigtig gerne hjælpe dig. På den anden side er det også en svær situation for mig at være i. Men du må gerne skrive, hvis du har brug for at tale eller har brug for et godt råd.”.
I den her besked ville tilbuddet være at hjælpe, hvis han har brug for at tale sammen. Det kan også være, du ikke har lyst til det. Det var blot et eksempel.
Men det behøver ikke være alt eller intet. Det kan også være at du tilbyder ham at tale sammen, hvis du på det tidspunkt også selv er et sted, hvor du har overskud til det.
Det er okay at vælge sig selv til
Det blev et lidt langt svar til dig her. Men til slut vil jeg også blot huske dig på, at det er helt okay at vælge sig selv til, hvis man kan mærke, at noget er grænseoverskridende. Også selvom andre har det svært.
Derfor er mit bedste råd til dig, at mærke rigtig godt efter, hvad der føles bedst at gøre. For uanset hvad du vælger, er det helt okay. Jeg sender dig en masse god energi, og håber du finder en god løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper