Jeg har en bedste veninde, som skal være væk i 5 uger her i sommeren. Jeg vil virkelig gerne se hende inden, men hun virker ikke særlig ivrig for at se mig.
Hej Mindhelper
Jeg har en bedsteveninde og vi fik ferie for 3 uger siden. Den første uge i ferien var vi ik sammen og så skulle hun på ferie i 2 uger. Nu er hun lige kommet hjem og skal på ferie om 5 dage igen. Hun siger hun skal noget de fleste dage op til og hun ved ik helt hvornår hun kan være sammen. Hvis vi ik kommer til at være sammen inden de her 5 dage så ser vi ik hinanden i 5 uger i alt. Siger til hende jeg savner hende og gerne vil se hende men hun virker ik så ivrig for at se mig, gør mig rigtig ked af det. Hvad kan jeg gøre ?

(Dreng, 16 år)
Kære 16-årige dreng
Jeg kan godt forstå, at du savner din bedste veninde. Hvis I er vant til at ses tit, er 5 uger bestemt en del ikke at ses. Og det er da ikke fedt.
Godt, at du har skrevet til hende
Jeg vil lige starte med at sige, at det er rigtig godt, at du har skrevet til hende, at du savner hende og gerne vil se hende. Så fik du gjort det tydeligt for hende, at du gerne vil ses med hende. Hvad skrev hun til det? Du skriver nemlig, at hun ikke virkede så ivrig for at se dig. Og det kan jeg bestemt godt forstå, gjorde dig ked af det.
Fortæl hende, hvad du føler
Jeg kommer til at tænke på noget: Har du skrevet til hende, at du får fornemmelsen af, at hun ikke er så ivrig for at se dig, og at det gør dig ked af det? Hvis ikke du har det, synes jeg, at du skal gøre det. Det kan være, at hun ikke tænker over, at det gør dig ked af det, at hun ikke kan ses. Jeg kunne godt forestille mig, at hun tænker rigtig meget på den næste ferie, hun skal på lige om lidt. Og så er det ikke sikkert, at man lige tænker over, hvad ens bedste ven tænker og føler, når man gør bestemte ting. Derfor skal man sommetider gøres opmærksom på det.
Måske har hun bare ikke tid?
5 uger kan helt sikkert være lang tid ikke at ses, når man ikke er vant til det. Men jeg tror på, at jeres forhold nok skal være ligeså fint, når I ses igen efter de 5 uger. Det kan jo være, at hun bare ikke har tid og ikke kan få set dig inden, hun skal afsted igen. Så det, at hun ikke er så ivrig, kan bare betyde, at hendes dage er booket op til randen. Det kan altså sagtens være, at det ikke har noget som helst med dig at gøre.
Spørg dine venner
Hvis du ikke allerede har vendt din situation med en af dine venner, synes jeg, at du skal gøre det. Jeg er sikker på, at de kan fortælle dig, om hvad de ville gøre. Eller måske har de prøvet noget lignende, som de kan fortælle om? Så tag fat i dem og hør, hvad de har af gode idéer og råd til dig.
Jeg håber, at du får skrevet til hende. Og at I får fundet ud af noget.
De bedste hilsner fra Mindhelper