Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år som går i niende klasse. Jeg har en vennegruppe som består af mine bedsteveninder og så nogle drenge fra min årgang. Problemet er at de drenge som er med i vennegruppen ikke kan lide mig og til hver fest får jeg negative kommentarer om mit udseende og andet. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har ikke andre rigtige venner og hvis jeg stopper med at tage med til festerne vil jeg måske miste mine bedsteveninder som jeg holder meget af. Men jeg kan også mærke at det slider på mig, hele tiden at få nedladende kommentarer og jeg er blevet meget mere usikker på mig selv. Så jeg har brug for nogle råd til hvad jeg skal gøre……

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det gør rigtigt ondt, når der er nogle, der kommer med negative kommentarer om, hvordan man ser ud og er. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke i orden
Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig rigtigt mange, at drengene i din vennegruppe siger en masse nedladende ting om dig. Der er nemlig ikke nogen, der bryder sig om, at andre siger negative ting til en om, hvordan man er og ser ud. Det gør rigtigt ondt, og det er helt naturligt at blive usikker, når folk behandler en sådan. Derfor er det også vigtigt for mig at understrege, at det ikke er dig, der er problemet i det her. Det er drengene, der kommer med nedladende kommentarer til dig, der gør noget, som ikke er i orden. Man skal nemlig behandle hinanden ordentligt lige meget, hvor meget eller hvor lidt man kan lide hinanden.
Du skal vide, at det er helt okay at sige klart og tydeligt stop, når drengene kommer med nedladende kommentarer til dig. Hvis man ikke bliver behandlet ordentligt, så er det nemlig altid okay at sætte en grænse og sige fra så de andre ved, at de er gået stregen. Nogle gange kan det også hjælpe lidt på ens selvtillid at turde at sige fra, fordi man prøver at stå ved sig selv, når man gør det. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det lyder svært. For det er altid sværere at sige fra, når der er flere, der er gået sammen om ikke at behandle en ordentligt. Men selv hvis de ikke stopper, så har du i hvert markeret over for dem, at du ikke synes, det de gør er i orden.
Snak med dine veninder
Det lyder som om, at de drenge der er stride overfor dig, er en del af den vennegruppe, som dine bedste veninder også er med i. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon har snakket med dine veninder om, at du faktisk er ret træt af den måde, som drengene behandler dig på? Hvis du ikke har det, så kunne det måske være en god idé, for det kan jo være, at de kan hjælpe dig med at sætte drengene på plads, når de opfører sig træls overfor dig.
Snak med en voksen
Når jeg læser dit brev, så synes jeg egentligt, det lyder som om, de andre drenge mobber dig. Og mobning er aldrig nogensinde okay. Det gør nemlig rigtigt ondt på den, det går udover, og det kan sætte spor i en lang tid bagefter. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der mon er en voksen, du kan snakke med om, hvordan drengene behandler dig? Hvis I går i klasse sammen, så kunne det måske være en lærer på din skole.
Nogle gange kan man nemlig godt have brug for lidt voksenhjælp til at få andre til at forstå, at det de gør, ikke er i orden. Og hvis du snakker med en lærer om det, så kan han eller hun tage fat i drengene og tage en snak med dem om, hvordan man behandler andre ordentligt. Hvis I ikke går i samme klasse, kan du så snakke med dine forældre om det? Så tænker jeg nemlig, at dine forældre kan hjælpe dig med at tage en snak med de andre drenge om, at den måde de behandler dig på ikke er i orden.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får drengene til at lade dig være i fred.
De bedste hilsner fra en Mindhelper