Hej,
min veninde har på det sidste haft det meget svært og jeg ved ikke hvordan jeg kan hjælpe hende bedst muligt. hendes forældre er for nyligt blevet skilt, hendes mor har fundet en ny og hendes egen kæreste og hende har problemer i paradis. hun siger også at det ikke går for godt i skolen. hun siger ofte at hun ikke har lyst til at leve mere og at hendes liv fejler hende. hun fortæller at hun ikke snakker med sin fast med, og vil ikke snakke ydeligere om det.
hvad skal jeg gøre for at være en god ven f0r min veninde der er i denne situation? jeg er bange for at vende hende ryggen da jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere det bedst muligt.

(16 år)
Kære Du
Det kan være hårdt, når ens veninde ikke har det godt. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når ens veninde har det svært
Det kan være svært at stå på sidelinjen og se ens veninde have det skidt. For på den ene side vil man måske rigtig gerne hjælpe og støtte ens veninde, men samtidig kan det også være rigtig svært at finde ud af, hvordan man hjælper hende bedst muligt. Derfor er det også helt normalt at være i tvivl om, hvordan man skal håndtere det, når ens veninde går gennem svære ting.
I vores artikel Bekymret for en ven? Få 3 gode råd til, hvad du kan gøre står der lidt mere om, hvordan man kan gribe det an, når man er bekymret for en ven. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig? Og det kan også være godt at huske på, at selvom man rigtig gerne vil hjælpe sin veninde, så er det ikke ens ansvar. Derfor er det også en god ide at tale med nogen om det. Så man ikke føler, at det er en selv, som skal sørge for, at ens veninde får det bedre.
Snak med en voksen om det
Når ens veninde ikke har det godt, kan bekymringerne godt komme til at fylde ret meget hos en. Og det kan være ret tungt at gå med dem alene. Derfor kan det også være en rigtig god ide at tale med en voksen om det. Så har du måske en forældre, en lærer eller en anden voksen, som du kan tale med det om?
Nogle unge synes, at det kan føles lidt som at gå bag ryggen på deres veninde at tale med en voksen om det. Jeg ved ikke, om det er noget, du kan genkende?
Men hvis det er, så skal du vide, at det er helt normalt, at have det sådan. Og det kan være en hjælp at huske på, at det ikke er forkert at gøre, for man gør det for at hjælpe ens veninde. Og derfor oplever de fleste heldigvis også, at det faktisk er rigtig rart at få det sagt til en voksen. For så står man ikke med det ansvar selv, og så kan den voksne også hjælpe med at støtte og hjælpe ens veninde.
Snak med din veninde om det
Du spørger, hvad du skal gøre for at være en god ven for din veninde i den situation, som hun står i. Når man går gennem svære ting er det meget forskelligt, hvad man har brug for fra ens venner – nogle vil rigtig gerne snakke med deres venner om det, mens andre hellere vil have, at man laver noget hyggeligt sammen for at få tankerne helt væk, og andre har brug for noget helt tredje.
Derfor tænker jeg også, at det bedste du kan gøre er at snakke med din veninde om det, og sige til hende, at du rigtig gerne vil være der for hende, men at du ikke helt ved, hvordan du bedst gør det. For så kan det være, at I kan få en god snak om det, og at det kan tage lidt af luften ud af de tanker og bekymringer, som fylder hos dig. Og samtidig tænker jeg også, at det kan være rigtig rart for din veninde at høre, at du gerne vil være der for hende.
Headspace
Når ens veninde har det svært, kan man også nogle gange have brug for at tale med nogle helt andre om det. Hvis du har det sådan er du altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er bekymret for en veninde. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være hårdt at se ens veninde have det svært, og man kan godt blive i tvivl om, hvordan man bedst hjælper og støtter hende. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket om nogen om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper