Folk undgår mig nærmest. De gider heller ikke hjælpe mig, og jeg forstår det ikke. Det er specielt et problem, når jeg skriver med dem. Hvad kan jeg gøre?
Hej Mindhelper
Jeg nogle spørgsmål til jer, jeg håber i kan hjælpe mig
Jeg ved ikke hvorfor folk ikke gider at hjælpe mig, specielt når er skriver med folk i sociale medier. Hvad kan jeg gøre?, det sker også når jeg spiller. Mange folk undgår mig nærmest altid, jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, eller kan de ikke lide mig, jeg græder tit i hemmelighed, jeg gider ikke at have folk der skal se eller vide det, Jeg vil ikke hjælpes af forældre men af lære eller bedste venner. Kan i hjælpe mig, jeg mangler rigtige venner ikke falske venner, mange er mine falske venner.

(Dreng, 13 år)
Kære dreng på 13 år
Det lyder en mega træls og svær situation, du er i lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det gør ondt at føle sig undgået
Du spørger, hvorfor folk ikke gider at hjælpe dig? Det kan være svært at svare på, for jeg kender jo ikke til de situationer, hvor folk ikke gider hjælpe dig. Og der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at folk ikke får hjulpet dig. Det kan for eksempel være, at der er en dårlig kultur i jeres klasse, hvor folk ikke er særligt gode til at behandle hinanden ordentligt. Eller det kan også være, at folk faktisk ikke opfatter, at du beder om hjælp.
Men uanset hvad, er det rigtigt hårdt at have følelsen af, at folk undgår en og ikke hjælper en. Mennesker er nemlig sociale væsner. For dengang vi boede på savannen, var det helt nødvendigt, at vi havde nogen at være sammen med. Hvis man var alene, var det nemlig nærmest umuligt at overleve. Det er derfor, det gør så hammerondt, når man ikke rigtigt føler, at man har nogen at være sammen med. Så det giver faktisk rigtigt god mening, at du tit bliver ked af det. Men jeg er helt med på, at det virkeligt ikke er særligt fedt at have det sådan.
Er du tydelig nok?
Det er ikke sikkert, at det er din skyld, at folk ikke hjælper dig. Men nogle gange kan der godt være nogen grunde til, at man ikke får hjælp, selvom man føler, at man har brug for det. En af grundene kan være, at man simpelthen ikke får gjort det tydeligt nok, at man har brug for folks hjælp lige nu. Det kan for eksempel være, at man faktisk slet ikke spørger om hjælp. Men i stedet kommer med små hints til, at man har brug for hjælp, som man forventer, at folk forstår. Men det er ikke altid, at folk lige får øje på de hints, man laver, selvom man selv synes, at de er åbenlyse. Så hvis man har brug for hjælp, er det en rigtigt god idé at spørge klart og tydeligt. Et eksempel på et klart og tydeligt spørgsmål kunne for eksempel være: “jeg føler mig ked af det og alene lige nu. Kan du hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg kan gøre?”
Har du prøvet at spørge?
Du skriver, at folk for eksempel ikke hjælper dig, når du skriver på de sociale medier. Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at spørge folk, hvorfor de ikke hjælper dig? Eller måske endda undgår dig? Det vil nemlig være en rigtigt god idé at gøre, hvis du ikke har gjort det. Og det er noget, du føler, at du kan gøre. Når man spørger andre, hvorfor de opfører sig på en bestemt måde, får man nemlig mulighed for at høre deres forklaring. Og på den måde kan man faktisk få et svar på sit spørgsmål, så man slipper for at gå rundt og have en milliard tanker oppe i hovedet om, hvorfor folk gør, som de gør. Så det er i hvert fald en måde at blive klogere på, hvorfor folk ikke hjælper dig.
Tag fat i dine lærere
Du er ret ked af det over det her. Det kan jeg godt forstå, for det er en virkeligt svær situation. Jeg ved godt, du skriver, at du helst ikke vil have, at folk opdager, at du er ked af det. Men det er faktisk en rigtigt god idé at fortælle det til nogen, når man går rundt og er rigtigt ked af det over noget. Specielt hvis det er fordi, man er ked af det over, at man måske føler sig lidt alene. For hvis man går rundt med ked af det-heden for sig selv, kan man komme til at føle sig endnu mere alene, end man følte sig før.
Det lyder som om, det er rarest for dig at få hjælp fra en lærer på din skole. Derfor synes jeg, at du skal tage fat i en af dine lærere og fortælle dem om, at du går rundt og føler dig ked af det. Og at du føler, at folk undgår dig og ikke hjælper dig ordentligt. Både fordi det hjælper en lille smule at snakke om de ting, der gør en ked af det. Men også fordi, din lærer kan hjælpe dig med at tage det op i klassen, så I forhåbentligt kan få snakket om, hvordan man behandler hinanden ordentligt.
Hvorfor vil du ikke hjælpes af dine forældre?
Du skriver, at du ikke vil have hjælp af dine forældre. Og det får mig til at tænke på, hvorfor? Det er helt normalt, at man ikke lige har lyst til at dele det med sine forældre, når der er noget, man er ked af. Sådan er der mange unge, der har det. Men det er faktisk en rigtigt god idé at gøre det alligevel. For langt de fleste forældre vil rigtigt gerne vide det, hvis deres børn går rundt og har det svært. Ens forældre holder nemlig for det meste af en og vil en det allerbedste. Så når man har det svært, vil de også rigtigt gerne hjælpe en med at finde ud af, hvordan man kan få det bedre.
Derfor synes jeg også, at du skal prøve at snakke med dine forældre om de her ting, hvis du kan det. Hvis det er for svært for dig at fortælle det direkte til dem, kan du skrive det til dem i et brev. Så kan de læse det og stille spørgsmål til det bagefter. På den måde behøver du ikke styre samtalen så meget selv. Det kan gøre det nemmere for nogen.
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogen, som ikke kender dig. Og som du måske ikke behøver at se i øjnene igen bagefter, kan du tage fat i Headspace. I Headspace sidder der nemlig en hel masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om alle de ting, der fylder for dig. De er vant til at snakke med unge, der føler sig kede af det. Og du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der måske har peget dig lidt i retning af, hvad du kan gøre. Og så håber jeg, at du får fortalt nogen om, at du faktisk føler dig rigtigt ked af det for tiden. For selvom det nogen gange er det, man har allermest lyst til, så er det virkeligt ikke noget, man skal gå og holde for sig selv. Det bliver alt for hårdt i længden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper