Hej
jeg har en veninde hun var min bedste veninde men nu syndes jeg at hun er begyndt at skubbe mig væk, jeg syndes at det virker som om hun er sur/irreterede på mig, hver gang jeg snakker med hende siger hun bare “ja” på en meget flabet måde, som om hun ikke rigtigt vil snakke med mig, hun er også helt anderledes med min anden veninde, med hende er hun meget glad og griner og har det sjovt, jeg føler mig også rigtigt tit som 3 hjul når vi alle 3 er sammen. Jeg har prøvet at sige det til dem men de siger bare at de ikke syndes at de skubber mig væk. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Er mig og min veninde virkelig ved at vokse fra hinanden og hvad kan jeg gøre for at vi bliver bedste veninder igen?

(13 år)
Kære dig på 13
Av det lyder som en vildt svær situation at være i. Det er ikke sjovt at føle sig som et tredje hjul. Og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er sejt, at du har taget snakken
Først og fremmest skal du vide, at jeg synes det er mega sejt, at du har taget snakken med dine veninder om, at du føler de skubber dig væk. Det kan nemlig være super sårbart at tage sådan en snak. Og det er sejt, at du står ved dine følelser og rækker ud!
Det er desværre sådan, at selvom man er venner, så oplever man ikke altid tingene helt ens. Så selvom du oplever dine veninder skubber dig væk, så siger de, at ikke de gør det. Det er svært lige at svare på, hvad der er op eller ned der. Men du skal vide, at det er ret normalt, at der kan være op- og nedture i venskaber. Hvis man er 3 veninder, så kan det også godt skifte, hvem der hænger mest ud sammen i perioder. Det behøver ikke betyde, at man er vokset helt fra hinanden. Men det kan godt være, at venskabet forandrer sig.
Mærk efter, hvad du har lyst til
Jeg tænker, at der er flere veje, du kan gå af nu. Du kan vælge trække dig fra venskabet og prøve at finde nogle andre veninder at bruge tid med. Du kan prøve at vente lidt og se, om det vender tilbage til normalen. Eller du kan prøve, at få venskabet til at fungere igen. Der er intet rigtigt eller forkert svar her. Du må prøve at mærke efter i maven, hvad der kunne være en vej for dig.
Hvis du tænker, at det måske kunne være rart, at begynde at lede efter nogle nye veninder, så er der forskellige ting, du kan prøve. Du kan starte med at kigge lidt rundt i din klasse, om der er nogle af de andre piger, som måske kunne være sjove eller hyggelige at være sammen med? Nogle gange er der piger i ens klasse, som man sagtens kunne hygge sig med, men som man aldrig rigtigt får brugt tid med, fordi man altid er sammen med de samme veninder. Det kan også være i en af de andre klasser eller til en fritidsaktivitet. Hvis du tænker, at det måske er en god vej for dig, så er det første skridt så småt at begynde at starte samtaler op med pigerne og spørge lidt ind til dem og deres interesser. Du finde lidt ekstra hjælp i vores artikel om at lære nye mennesker at kende.
Du kan også prøve at vente lidt og se, hvad der sker. Du skriver ikke så meget om, hvor længe du har følt, at veninderne skubber dig væk. Men hvis det ikke er så længe, så kan det være, at det går over af sig selv. Det kan også være, at du har lyst til at forsøge at få venskabet lidt tilbage på kurs. Det er svært at sige, om det vil virke – men du kan forsøge at invitere din veninde til at lave nogle af de ting, som i plejer at synes er hyggelige. På den måde kan du måske få flyttet lidt af fokus væk fra de ting, som er svære i venskabet lige nu – og over på de ting, som kan være hyggelige og sjove. Du kan for eksempel prøve at invitere begge piger til at lave noget hyggeligt med dig, men hver for sig. Måske kan det gøre det lidt nemmere, at komme væk fra den der tredje hjuls rolle, fordi i så også har noget sammen hver for sig, og ikke kun som en gruppe.
Snak med nogle om dine tanker
Det kan være rigtigt svært at stå helt alene med et venindeproblem. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at få snakket med nogle andre om det. Nogle som måske ikke lige står midt i det hele. Det kunne være en forældre, en sød lærer eller måske en søskende. Bare det er en, du er tryg ved. Det kan nemlig være rigtigt rart lige at få et pusterum. Og få nogle andres øjne på det hele. Nogle gange kan det være en rigtig god måde, at få gode idéer til, hvad man kan gøre også – fordi andre nogle gange kan se nogle ting, man ikke selv kan se.
Du er altid velkommen hos Børnetelefonen
Hvis du helst vil snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så er du altid velkommen hos Børnetelefonen. Børnetelefonen er et anynomt rådgivningstilbud til børn og unge, hvor man kan snakke om det der lige fylder. Det kan man både på chat, sms og ved telefonsamtaler. Og ingen problemer er for store eller små. Deres frivillige er mega søde.
Det med veninder kan være ret sårbart og svært, hvis man føler sig som et 3. hjul. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper