Hej Mindhelper
Hej, jeg er en pige på 14 som skiftede klasse for 1 år siden, ikke fordi jeg havde det dårligt men fordi at vores skoler skulle blandes…dette gjorde dog at jeg kun fik 1 af mine veninder med som jeg kendte og da jeg er en lille “tryghedsnarkoman” så har jeg stort set ikke snakket med de andre fra min nye klasse.
Mit spg:
Efter jeg nu har skiftet klasse har jeg ikke rigtig lyst til at være sammen med mine “gamle” venner, og håber altid der kommer noget i vejen (jeg vil langt hellere være for mig selv eller alene med mine heste) hvis der nu ikke kommer noget i vejen finder jeg oftes på en undskyldning så jeg ikke behøver at komme…ikke fordi jeg ikke kan lide dem (de er skide søde allesammen og jeg nyder at være i deres selvskab) har bare generelt ikke lyst.
Er det okay at jeg har det sådan eller burde jeg bare komme alligevel ?

(14 år)
Hej 14 årig
Det kan være lidt en omvæltning at skifte skole. Og det kan godt gøre det svært at finde lysten til at se sine venner fra sin gamle klasse. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt OK at have det sådan
Du skriver, at du ikke har så meget lyst til at se dine venner, efter du har skiftet klasse. Og så spørger du, om det mon er okay, at du har det sådan? Jeg tænker, at det er helt okay, du har det på den måde. For det er altid okay at have de tanker og følelser, som man har. At kunne tænke og føle er nemlig en del af det at være menneske. Derfor er det også altid okay at have det, som man har det.
Samtidigt så tænker jeg, at det giver god mening, at det er sværere at finde lysten og energien til at se sine venner, når man ikke længere går i klasse sammen og naturligt ses hver dag. For lige pludseligt skal man til at aftale, hvornår man ses på en helt anden måde end før, hvor man bare lige kunne smutte hjem til hinanden, når man alligevel havde energi til det. Og så kan det være, at man måske egentligt havde lyst til at være sammen med veninderne, da man lavede aftalen. Men når man så når tættere på, så er man måske mega smadret, fordi det har været en hård uge i skolen. Og så kan det være super uoverskueligt at skulle være sammen med sine veninder en hel eftermiddag også.
Er du mon introvert?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om du mon er det, som man kalder introvert? Hvis man er introvert, så er man sådan et menneske, der let bliver træt og udmattet af at være sammen med andre. Og som har brug for at være alene for at lade op, når man har været sammen med andre mennesker i lang tid. Det er helt okay at have det på den måde, og det kan være rigtigt rart at vide. For så kan man lettere tage hensyn til sig selv og give sig selv plads til at tage hjem og lade op efter en lang skoledag. Du kan jo prøve at læse vores artikel om at være introvert og se, om du synes, det passer på dig, hvis du har lyst.
Tag af sted ind imellem alligevel
Selvom det er helt okay, at det er svært for dig at finde lyst til at se dine gamle venner. Så tænker jeg, det måske alligevel kan være rart for dig at tage af sted engang imellem, når dine gamle venner mødes. Sådan så I stadig får holdt jeres venskab ved lige. For det lyder jo som om, du egentligt har det rigtigt fedt med dem, når I endelig er sammen.
Derfor tænker jeg også, det ville være rigtigt ærgerligt, hvis jeres venskab glider helt ud i sandet. Og nogle gange så er det egentligt tanken om at tage af sted, der er den værste. For når man så først er kommet ud af døren, så var det måske egentligt ikke så slemt alligevel. Og tit så ender man med at have det rigtigt sjovt, hvis man tager af sted, også selvom man måske ikke havde vildt meget lyst i første omgang.
Lav kortere aftaler
Det er vigtigt at lytte til sig selv. Og hvis det er svært for dig at komme af sted, fordi du egentligt ikke helt har energien til det. Så kan du måske prøve at snakke med dine veninder om, om I kan lave nogle kortere aftaler. Og måske kan lave nogle aftaler om at lave noget, der ikke kræver så meget som for eksempel at se en film sammen. For jeg tænker, at det måske kan gøre det lidt mere overskueligt for dig at komme af sted, hvis du ikke skal være af sted en hel eftermiddag og aften. Men måske bare kan nøjedes med at være der et par timer og så tage hjem.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med dine veninder om, at du har det sådan her? Altså at du synes, det kan være svært at komme af sted til jeres aftaler, selvom du holder rigtigt meget af dem? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. For det kan måske være rigtigt rart, at de ved det. Så du ikke føler, at det er noget, du skal gå og holde hemmeligt. Samtidigt så er det måske også nemmere for dem at forstå, hvorfor du har brug for, I laver nogle kortere aftaler, hvis de ved det.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtigt rart at have nogen at snakke med, hvis man går med nogle tanker, der fylder lidt. Derfor synes jeg også, at du skal prøve at snakke med dine forældre om, at det kan være svært for dig at finde lyst til at se dine gamle venner. Tit så er der også en i familien, man minder lidt om i forhold til personlighed. Så måske der er en af dine forældre, der kan genkende noget af det, som du fortæller fra sig selv. Og så kan de måske fortælle dig, hvad der plejer at hjælpe dem?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du i hvert fald kan tage med dig fra dit svar, at det altid er okay at have det, som man har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper