Hej Mindhelper
Jeg ved ikke om i behandler dette emne, men ellers kan I springe det over.
Jeg er forvirret dybt inde i mit sind.
I Danmark lever vi i en overflod af resurser, hvor det for de fleste er en selvfølge at der er mad på bordet og en gratis uddannelse. Jeg tænker meget på de mennesker i verden hvor deres hverdag er fyldt med pinsler, sult og sygdomme. De har intet valg i livet som kan få deres liv til at hænge sammen, med mindre at de får noget hjælp til fx til uddannelse eller dyr til at skaffe mad.
Engang i mellem kommer dette emne på tale blandt venner og kæreste, men de deler på ingen måde min holdning om at man skal stå til ansvar, vise medmenneskelighed og næstekærlighed til dem i nød. Jeg er stor fortaler for at sende donationer, hvis man har et pænt overskud af penge til rådighed.
Der er ingen af mine venner eller min kæreste der dele samme holdning, og det gør mig frustreret, og virkligt forvirret over at man ikke tænker på andre mennesker i nød. Det kan gøre mig helt rasende at folk ikke ser ud over deres egen næsetip.
Burde man stoppe med at snakke med folk om sådan et vigtigt emne, når de synes at emnet er ligegyldigt? Det føles nyttesløst.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Sikke et godt og spændende spørgsmål, du stiller. Det er ikke et emne, vi har skrevet om før på Mindhelper, men det betyder ikke, at det ikke er rigtigt vigtigt.
Jeg vil gøre mit bedste, for at komme med lidt perspektiver til dig, som måske kan hjælpe dig lidt på vejen. For jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er svært at finde ud af, hvordan man lige håndterer situationen med vennerne.
Du er rigtig sympatisk
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du er en rigtig sympatisk og ansvarsfuld pige, som rigtigt gerne vil hjælpe der, hvor der er brug for det. Det tænker jeg, er nogle gode egenskaber at have som menneske. Men derfor kan det også være lidt ekstra hårdt for dig at høre, at dine venner og kæreste ikke er lige så optaget af det på samme måde som dig. Så kan man godt sidde tilbage med en følelse af, at de andre bare er ligeglade og ikke kan se udover deres egen næsetip. Jeg tænker, at det måske kan hjælpe dig, hvis du prøver at tænke på næstekærlighed som noget, der kommer til udtryk lidt forskelligt fra menneske til menneske. Og at man måske godt kan være næstekærlig på flere forskellige måder?
Du kan prøve at se det på den her måde. Hvis man sammenligner dig med dine venner, så vil du være den i lokalet, som går mest op i hjælpe andre mennesker i nød. Men hvis du sammenligner dig med et menneske, som har gjort det til sit liv, at kæmpe for menneskerettigheder i et u-land, jamen så vil du være den i rummet, som gør mindst for andre mennesker i nød. Men det betyder jo ikke, at du ikke synes, det er hammervigtigt. Der er bare en anden, som går mere op i det end dig. Og sådan er det med alt her i livet. Vi kan ikke gå lige meget op i selv de rigtigt vigtige ting her i livet. Måske er det også okay?
Måske er de næstekærlige nogle andre steder?
Vi mennesker er enormt forskellige. Og derfor vil vi også have forskellige opfattelser af, hvad der er vigtigt at gå op i. De fleste mennesker vil gerne andre mennesker det godt. Jeg tænker også, at dine venner og kæreste vel har mange gode sider, siden du gerne vil være sammen med dem? Måske er de bare ikke helt så optagede af netop nødhjælp. Men det behøver vel ikke betyde, at de ikke kan være næstekærlige, ansvarsfulde og medmenneskelige på nogle andre områder? Så måske er der nogle andre ting, som dine venner og kæreste gør, som er næstekærligt og ansvarfuldt? Det kan være at de er gode venner for hinanden, arbejder frivilligt, står klar med en hjælpende hånd, når en tung sofa skal flyttes eller en helt 4 ting.
Skal man holde op med at snakke om det?
Du spørger, om du skal holde op med at snakke med de andre om emnet. Men det tænker jeg ikke nødvendigvis, du behøver. Til gengæld kan du overveje, hvordan du snakker med dem om emnet? Når i at blive sure på hinanden? For nogle gange kan man godt ende med at komme op og skændes, fordi man ikke er enige. Og det er ikke rart for nogle af jer, hvis det sker. Derfor kan du også være en god idé at overveje, hvad du gerne vil have ud af snakken med dine venner og kæreste.
Hvis du gerne vil snakke fredeligt om emnet og høre, hvad de andre tænker om emnet nødhjælp, så tænker jeg sagtens, du kan fortsætte med at snakke med dem. Så handler det bare om, at sørge for at være åben og nysgerrig, som muligt. Og huske på, at selvom man føler, at man har ret i sin holdning, så er tingene sjældent sort/hvide, og der kan være mange løsninger, når det kommer til så komplekse problemer. Forøvrigt kan det være hammer-svært ikke at lande i konflikter, når det kommer til emner, som ligger dybt i hjertet på en. Men du kan læse mere om at undgå konflikter i vores artikel om lære at håndtere sine konflikter. Der står nemlig en del tips, som kan være gode at have med på vejen. Du kan finde den under vores tema om venner.
Hvis du gerne vil snakke med dem om emnet, fordi du godt kunne tænke dig, at de ændrede holdning, så er det straks lidt sværere. For det er ikke altid, at man kan få andre til at skifte mening. Og det bliver meget sjældent taget godt imod fra ens kæreste og venner, hvis de føler, at man skælder dem ud eller prøver at fortælle dem, at de gør noget galt. Så kan det nogle gange være den bedste idé at lade emnet ligge og snakke om noget andet. Du kender måske udtrykket: “kampen er tabt på forhånd”. For din egen og jeres forholds skyld, må du mærke godt efter i maven, om du står i sådan en situation. Så kan det godt være, at det vil være bedst at lade emnet ligge.
Vær det gode eksempel
Nogle gange så er det bedste, man kan gøre at være det gode eksempel. Altså at vise gennem sine handlinger, hvordan man ønsker verden udvikler sig. Du kan jo overveje, hvad der kunne være et skridt, du kan gøre i retning af at hjælpe dem i nød? Det kunne eksempelvis være ved at tage et par ekstra arbejdstimer og så donere pengene til nødhjælp. Eller arbejde frivilligt i en af de mange nødhjælpsorganisationer, som der er i danmark. På den måde kan du vise din kæreste og dine venner, hvordan man kan hjælpe dem i nød. Det er aldrig nytteløst, at være et godt menneske.
Jeg synes, du har skrevet et rigtigt dejligt brev og har gjort dig nogle meningsfulde tanker om, hvordan søren man håndterer snakker om et emne som nødhjælp. Bliv ved med at gøre det, som er betydningsfuldt for dig. Så kan det være, at du inspirerer nogle flere på vejen.
Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper