Hej Jeg står i den situation at jeg om 7 dage skal rejse til Afrika i 3 måneder ned til en lodge. Men den seneste måned tid og generelt jo tætter på vi kommer, vokser min knude i maven sig større og større. Hver gang jeg tænker på jeg skal afsted, bliver jeg ked af det, får ondt i maven og bliver i tvivl om, om det overhovedet er noget for mig at rejse så længe. Jeg er bange for af skulle flyve der ned helt alene, jeg er bange for om jeg nu er stærk nok mentalt til at kunne være væk hjemmefra så længe, da jeg er kæmpe tryghedsnarkoman. Jeg kan i bund og grund tage hjem når jeg har lyst, men jeg ser det lidt som et nederlag at rejse hjem under turen, når jeg allerede hjemmefra har det som jeg har det.
Jeg har fortalt mine forældre om alle mine bekymringer, om at skulle afsted, og at jeg faktisk overvejer kraftigt slet ikke at tage afsted grundet mine “angst”, selvom eventyret slet ikke er begyndt endnu.
Men jeg er så i tvivl om hvad jeg skal gøre. For alle siger jo det er mit livs rejse og at jeg aldrig får denne mulighed igen. Men er det værd at tage afsted, når jeg allerede inden rejsen er begyndt, er ved at bryde sammen bare ved tanken og kan risikerer at ødelægge mig selv?

(20 år)
Kære du
Man kan både være enormt spændt og hamrende nervøs, når man skal ud og rejse i tre måneder alene. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt at være nervøs
At rejse ud i verdenen og opleve en anden kultur, er for mange en stor del af det at være ung. Man har måske set andre gøre det og tænkt: “Hey, jeg skal da også ud og se hele verden!”
Man booker rejsen, fortæller sine venner og forældre om det, køber en masse ting til turen og føler sig bare mega klar.
Men så nærmer turen sig pludselig og så opdager man, at man faktisk måske er lidt mere nervøs end man troede. Man får måske faktisk også lidt ondt i maven ved tanken om en lang tur alene. Og pludselig er man i tvivl, om man overhovedet vil afsted?
Den situation jeg beskriver her, og de følelser du beskriver i dit brev, er helt naturlige. Det er følelser og tanker, som langt de fleste oplever, når de skal ud og rejse.
Er du en tryghedsnarkoman?
Du skriver, at hver gang du tænker på at skulle afsted, bliver du ked af det, får ondt i maven, bliver i tvivl om du vil rejse så længe, er bange for at skulle flyve derned alene og at du er bange for, om du er stærk nok mentalt til at kunne være væk hjemmefra så længe.
Det er alt sammen tanker og bekymringer, som er helt normale at få, hvis man aldrig har rejst alene før og nu skal 3 måneder alene til Afrika. Men jeg kommer også til at tænke på, om tingene faktisk er så sort og hvidt, som du beskriver dem i dit brev.
For selvom du skriver, at alle disse følelser er nogle du får pga. du er ‘tryghedsnarkoman’, kommer jeg også til at tænke på, om det faktisk er tilfældet.
For selvom du siger at du er tryghedsnarkoman, så har du også valgt at bestille en 3 måneders alene-rejse til Afrika, hvor du ikke kender nogen.
Det kan både være et tegn på at du ønsker at udfordre dig selv og dit behov for tryghed. Men det kan også være et tegn på, at du måske ikke har brug for så meget tryghed, som du går og tror.
Det er okay, at være nervøs og det er okay, at tage hjem igen
For som jeg skrev tidligere, er det helt naturligt at blive nervøs, hvis man skal ud og rejse alene. Det ville næsten være helt mærkeligt, hvis du ikke var nervøs.
Derfor vil jeg også gerne prøve, at udfordre dig lidt på det du skriver om, at det ville være et nederlag, hvis du rejste hjem før tid.
For hvad ville det egentlig betyde, hvis du fik det dårligt på turen og rejste hjem før tid?
Sådan som jeg ser det, ville det at rejse hjem være et tegn på, at du havde mærket godt efter, tænkt det igennem og tage den beslutning, der var den rigtige for dig. Og hvis jeg skal være ærlig, så lyder det mere som en, der passer på sig selv, end et nederlag.
En god og dårlig tur
Derfor er det også vigtigt for mig at sige, at din rejse til Afrika godt kan være begge dele på en og samme tid.
Det kan både være en tur fyldt med sjove og spændende dage. Men også en tur med dage hvor man har hjemve, føler sig ensom eller savner sine venner derhjemme. Begge dele er helt normale og den ene udelukker ikke den anden.
For selvom det ikke altid ser sådan ud på folks Instagram, er det en helt naturlig del af at rejse og være langt væk hjemmefra, at man har gode og dårlige dage. Det er bare ikke altid at folk poster det.
Skal du springe ud i det?
Du spørger, om det er værd at tage afsted, når du føler du er ved at bryde sammen, bare ved tanken om det?
Det er desværre ikke noget jeg kan give dig et klart ja-nej svar på. Det er noget, som du skal mærke efter for dig selv.
Men jeg vil alligevel prøve at give dig nogle råd til, hvad du kan gøre for at mærke efter godt efter.
Hvordan mærker man efter?
Når man har svært ved at tage en beslutning, er der nogle forskellige ting man kan gøre for at træffe en beslutning man har det godt med.
En af dem er at lave en liste over alle de ting, som taler for og imod, at du rejser til Afrika. Ofte så hjælper det at få det ned på skrift eller på sin mobil, så man kan argumenterne foran sig.
En anden ting du kan prøve, er at genbesøge din motivation for at booke rejsen til at starte med. Hvad går du glip af, hvis du ikke tager afsted? Var der noget specielt du gerne ville opnå med rejsen og hvis ja, er det så noget du kun kan opnå i Afrika?
Hvis du har brug for flere forslag til, hvordan du tager den svære beslutning, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide
Angst når vi er på udebane
Du skriver, at selvom du har fortalt dine forældre om alle dine bekymringer, om at skulle afsted, så overvejer du ikke at tage afsted grundet din “angst”.
Selvom vi mærker ubehag og angst ved tanken om noget, betyder det ikke, at vi ikke skal gøre det. Angst kan også være kroppens måde at sende signaler om, at vi skal være klar og skal prøve noget nyt.
Så hvis man føler angst ved noget, kan det lige så godt være vores krops måde at fortælle os, at vi er udebane.
Her er vi ikke meget anderledes end et fodboldhold. For selvom et fodboldhold måske bedst kan lide at spille på hjemmebane, så kan de også sagtens vinde på udebane.
Det kan være svært at tage ud og rejse, hvis man er i tvivl om sine evner til at være væk hjemmefra i længere tid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper