Hej
Jeg er ved at tage kørekort og mens vi er ude og køre bliver jeg ked af det og tror ikke på jeg kan men jeg bliver ved med at køre men selvtillid er ikke på toppen men hvad kan jeg gør ved det
Hilsen x

(Pige, 17 år)
Kære X
Det kan være hammer svært at skulle starte på noget helt nyt som at tage kørekort. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Du skriver, at du bliver vildt ked af det, når du er ude at køre, fordi du ikke tror på, at du kan. Jeg kan forestille mig, at det ikke er særligt rart for dig at have det sådan, hver gang du skal ud at køre. For det kan være hårdt at blive ved med at gøre noget, som man ikke føler, at man har særligt godt styr på. Men du skal vide, at det er helt normalt at have det sådan, når man starter med noget nyt.
For når vores hjerne skal finde ud af, om den tror på, at vi kan finde ud af et eller andet, baserer den det blandt andet på vores tidligere oplevelser med den type opgave. Men når man starter op på noget, som er helt nyt for en, og som heller ikke minder om noget, som man har prøvet før. Så har man ikke rigtigt nogle erfaringer, man kan trække på. Derfor er det helt normalt, at man er nervøs og usikker i starten, når man bliver kastet ud i noget helt nyt som for eksempel at køre bil.
Det bliver lettere med tiden
Det er super sejt, at du bliver ved med at køre, selvom du ikke altid helt tror på, at du kan. For det kan godt være lidt svært at tvinge sig selv til at gøre noget, som man er usikker på. Men det er faktisk virkeligt vigtigt, at man gør det.
For jo mere du kører bil, jo flere oplevelser får du med, at det går helt fint. Og på den måde lærer din hjerne lige så langsomt, at den ikke behøver at være nervøs, når du skal ud at køre, fordi du har helt styr på det. Sådan så det med tiden bliver lettere og lettere for dig at køre uden at blive usikker. Derfor gør du også det helt rigtige ved at blive ved med at køre, også selvom du bliver usikker.
Skriv en god oplevelse ned
Jeg tænker som sagt, at det nok skal blive lettere for dig at køre med tiden. Men hvis du gerne vil give din selvtillid et lille boost, så kan du prøve at skrive en ting ned, som lykkedes for dig efter hver køretime.
Når man er nervøs og usikker, så kan man nemlig nemt komme til at fokusere på alle de ting, der gik galt. Så ved at skrive en ting ned som er gået godt, tvinger man sin hjerne til at øve sig i også at spotte, når man klarer sig godt. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om at give slip på sin usikkerhed. Selvom den ikke er rettet direkte imod at køre, så kan det være, at der er nogle råd i den alligevel, som du kan bruge.
Snak med den kørelærer
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt din kørelærer, hvordan du har det, når du skal køre? Hvis ikke du har det, så ville det nemlig være en god idé. For det kan være rigtigt rart at få sat ord på nervøsiteten. Det kan nogle gange hjælpe den til ikke at komme til at fylde så meget. Samtidigt så tænker jeg også, at din kørelærer har mødt mange unge og gamle, som har været nervøs ved at sidde bag et rat. Så mon ikke din kørelærer også har nogle fifs til, hvad du kan gøre, som måske kan hjælpe lidt?
Har du nogle venner, der også tager kørekort?
Jeg tænker også på, om du mon har nogle venner, der også er i gang med at tage kørekort? Hvis du har det, så kunne du måske også prøve at snakke med dem om din nervøsitet. For selvom dine venner måske ikke snakker så højt om det. Så tænker jeg også, at der er nogen af dem, som er nervøse, når de er ude at køre. Jeg ved i hvert fald, at der var mange af mine venner, der var hammernervøse, dengang de skulle tage kørekort. Og nogle gange kan det være rigtigt rart at snakke med nogen, der har det lidt på samme måde som en selv, fordi det er rart at vide, at man ikke er den eneste.
Det kan være super svært at skulle starte op på noget helt nyt, fordi det kan gøre en nervøs og usikker, men for det meste bliver det heldigvis bedre med tiden. Derfor krydser jeg også fingre for, at du bliver ved med at klø og køre videre. Og så håber jeg, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper