Min søster er populær, god til sport, nummer 1 i sin klasse, god til at tegne og går på en elite idrætsskole. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Min søster er god til sport og populær og går på en elite idrætsskole hun er nummer 1 i sin klasse og på dit hold og hun kan tegne god hvilket er min drøm hvad skal jeg gøre.
Hilsen tvillingen

(Pige, 13 år)
Kære tvillingen
Det kan være mega svært at have en søskende, som bare virker til at være god til alt. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når ens søskende bare virker til at være super god til mange ting, så kan man godt komme til at føle sig usikker på sig selv. Det er helt normalt at opleve det. Det er fordi man kommer til at sammenligne sig selv med ens søskende. Men så kan det være en rigtig god idé at huske sig selv på, at man er to forskellige mennesker. I er unikke og talentfulde på helt forskellige måder. Selvom din søster måske er god til at tegne, så kan det sagtens blive ved med at være din drøm. Du kan sagtens blive ved med at tegne og blive bedre og bedre – uanset hvor godt eller dårligt din søster tegner. For selvom det måske føles lidt svært, at din søster bare er super god til mange ting, så stopper det ikke dig i at opnå din drøm. Den er der uanset hvad. Der er sikkert også nogle ting, som du er bedre til end din søster. Det kan være, at du er bedre til at bage, synge, læse eller noget helt 4. Uanset hvad, så skal der være plads til, at i begge to kan udvikle jer, hygge jer og gøre de ting, som i synes er sjove.
Du spørger, hvad du skal gøre? Jeg tænker, at du endelig skal blive ved med at holde fast i din drøm. Det lyder mega spændende, at du gerne vil vil lave noget med tegning. Og hvis det gør dig glad, så er det bare med at holde fast i drømmen.
Måske kunne det også være rart for dig, at prøve at arbejde på usikkerheden, så du ikke kommer til at sammenligne dig med din søster? Du kan prøve at læse denne her artikel om, hvordan man kan give slip i sin usikkerhed. Og måske også den her artikel om, hvordan man finder sine personlige styrker, for det kan nogle gange godt være svært, at se alle de ting, som man er mega god til. Men vi har allesammen personlige styrker, og det kan være super rart at finde ud af, hvad de er for nogle.
Snak med nogen
Når man oplever, at man måske er lidt usikker på sig selv, eller har svært ved at se sig ud af, hvad der lige skal ske med en i fremtiden – så kan det være en rigtig god idé, at få snakket med nogle om, hvordan man har det. For det kan være nogle rigtigt svære tanker at gå rundt med helt alene. Når man snakker med andre om sine bekymringer, så kan de godt begynde at føles mindre. Man får ligesom lettet lidt af trykket fra hjertet.
Måske kan du snakke med en af dine forældre, dine venner, en lærer eller en helt 4. person. Det kan være rigtigt rart at få lidt støtte og råd på vejen om, hvordan man kan håndtere usikkerheder eller bekymringer. De fleste kender faktisk også godt til, hvordan det er at blive usikker på sig selv.
Snak med din søster
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at snakke med din søster om, hvordan du har det? Ofte så kan vi godt komme til at tro, at nogle mennesker bare er super succesfulde og har styr på det hele. Men næsten alle mennesker går med nogle usikkerheder eller bekymringer. Og det gør din søster sikkert også. Måske kunne det være rart for jer begge to, hvis i prøvede at snakke sammen om det? Det kan også sagtens være, at din søster faktisk er misundelig på dig også, fordi du er god til nogle ting, som du måske ikke har tænkt over?
Det kan være rigtigt svært at have en søskende, som virker til at være god til alt. Så kan man godt blive lidt usikker på sig selv og sine egne evner. Men vi mennesker har allesammen styrker og talenter, ligesom vi også har usikkerheder og bekymringer. Derfor kan det også være en super god idé, at få snakket om det, så man ikke behøver gå med tankerne alene.
Jeg håber du har kunne bruge nogle af mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå mega godt med din drøm om at tegne.
De aller-venligste hilsner fra en Mindhelper