Jeg føler der er for mange mennesker i et rum. Om natten sniger mig ud af min efterskole for at side alene ude i mørket. Jeg synes bare, det er trygt at sidde der ude om natten – vinter eller sommer, det er ligemeget.
Hej Mindhelper
(jeg er meget ordblind undskylder hvis jeg ikke skriver nogle ord rigtige)
Spørgsmål 1.
Jeg er en dreng på 15 år som er opvokset meget godt men jeg har dog problemer når det kommer til andre mennesker. Ud af mange af de ca 160 mennesker jeg har mødt i de klasser jeg har haft indtil videre vil jeg kun være sammen med 12 af dem kan jeg holde til at være sammen med i lange perioder (1 – 3 dage ikke længere) mine andre venner kan jeg kun holde til et par timer om dagen. De 12 personer det er ikke fordi de er så meget anderledes fra de andre men jeg kan bedre lide at være ved siden af dem selvom jeg måske ikke kender dem. En af de ting jeg gør er om natten sniger mig ud af min efterskole for at sæde alene ude i mørket jeg synes bare det er trygt at sidde der ude om natten vinter eller sommer det er ligemeget.
extra her jeg har fundet ud af jeg ikke kan lide at være til en fest i en lang periode siden jeg føler der er for mange mennesker i et rum for mange mennesker i et rum for mig kan starte fra 4 personer og op ad kommer an på hvem det er.
spørgsmål 2
Der en pige på skolen som jeg godt kan lig hun elsker musik og at være social. Jeg elsker musik og gaming men kan ikke helt lide at være social når det kommer til mennesker jeg næremest ikke kender jeg er næsten bange for dem. Hvordan starter man en snak uden at gøre det akkavet eller underligt.
Tak på forhånd på jeres svar

(Dreng, 15 år)
Kære dreng på 15
Det lyder da til at være ret opslidende med alle de mennesker omkring dig. Jeg kan godt forstå, hvis du har brug for at trække dig lidt en gang imellem. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker Dit brev var forøvrigt super fint, og meget nemt at læse – det skal du slet ikke være bekymret for.
Måske er du bare introvert?
Det er sådan, at vi mennesker ofte deler os i to grupper. Ihvertfald når det handler om, hvordan vi har det med at være sammen med andre mennesker. De to grupper kan jeg lige prøve at beskrive for dig her.
Ekstroverte: Nogle mennesker elsker at være sammen med andre – og virker til aldrig at blive trætte af det. Dem kalder man ekstroverte. Det betyder, at man er udadvendt. Ekstroverte får ofte mere energi af, at være sammen med andre mennesker. De har det tit også rigtigt godt med at være sammen i store grupper, og føler sig hjemme til sociale arrangementer og fester. Derfor kan det også virke til, at ekstroverte aldrig at få nok af andre mennesker – men det kan de altså sagtens ende med.
Introverte: Den anden gruppe kan, for det meste, også godt lide at være sammen med andre mennesker. Men de bliver trætte af det i længden. Det vil sige, at efter et stykke tid, så har de brug for at trække sig, og lade deres batterier op igen – alene. Dem kalder vi introverte – altså de indadvendte. Introverte har brug for alenetid og nyder ofte at bruge tid på at spille computer, læse bøger og bare slappe af. Mange introverte kan synes det der med store fester og larmende arrangementer er for meget for dem. Den store mængder af mennesker kræver en masse energi, og derfor bliver det hurtigt trættende, at være der.
Jeg tænker, at du måske er introvert. Du kan prøve at læse mere om det vores artikel om at være introvert her. Ca. halvdelen af alle danskere er introverte, og du er derfor ikke den eneste, som hurtigt synes det kan blive for meget med alle de mennesker. Derfor giver det også god mening, at du har brug for at være alene om aften – og sniger dig ud i mørket. Det er en måde, hvor du kan være alene og få ladt batterierne op.
Introvert på efterskole
Efterskole er ikke det nemmeste sted at være, hvis man har svært ved, at være sammen med mange mennesker. For der er mennesker omkring en døgnet rundt. Det kan være ret opslidende, og derfor skal man også være god til at passe på sig selv. Det kan du gøre ved, at tage mange pauser i løbet af dagen, hvor du er alene på dit værelse. Og tage hjem i nogle af weekenderne, så du kan få ladet helt op til en ny uge. Det kan også være en god idé, at tænke over, hvordan du bedst kan lide at være social. Hvis du bedst kan lide, at være sammen med få mennesker af gangen – jamen så er det jo bare det, som du skal opsøge. Måske kan du se, at der også er andre på skolen, som foretrækker at være alene eller i små grupper. Så kan det være, at i vil kunne være gode venner, fordi i så forstår hinandens behov godt. Ellers kan det også godt være en god idé, at fortælle sine venner, at man nogle gange har brug for en pause. Så ved de, at du bare trænger til lidt luft. Og det ikke er fordi, at du ikke vil være sammen med dem.
Generelt er der ekstremt mange mennesker omkring en, mens man er ung. Fordi man er omgivet af mange gennem sin uddannelse. Det vil også sige, at det nok er nu, at du er allermest omringet. Men at du nok kommer til at opleve, at du ikke behøver at forholde dig til helt så mange, når du bliver lidt ældre.
Snak med dine lærere om det
Jeg tænker, at det nok ikke er tilladt at snige sig ud om aftenen – selvom det er fristende. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du snakker med dine lærere om, hvordan du har det. For det første kan det være rigtigt rart, at dele sine tanker med nogen, så man ikke skal gå med det alene. For det andet, så kan det være, at dig og lærerne kan lave nogle aftaler. Det kan være i sammen kan finde på nogle måder, hvor du kan få tid til, at være alene i løbet af dagen, hvis du har brug for det. Jeg er næsten helt sikker på, at du ikke er den eneste elev, der har det på den måde. Så de er sikkert vant til, at komme med gode råd og løsninger.
Pigen på skolen
Du skriver det jo næsten selv. For at starte en samtale med nogle kan det være en god idé, at prøve at finde på et emne man har til fælles – og i kan begge lide musik. Derfor er det da oplagt, at spørge hende ad, hvilken musik hun godt kan lide. Det er en rigtig god samtalestarter, fordi der er så enormt mange ting, man kan snakke om. Jeg laver en lille liste med musikrelaterede emner, du kan overveje at snakke med hende om.
• Hvad for noget musik kan hun godt lide? Og hvorfor er det lige netop den genre/sanger/band?
• Spiller hun selv et instrument eller synger?
• Har hun været til koncerter før? Hvilke nogle?
• Hvad er hendes yndlingsnummer?
• Hvis hun kunne få lov til at se HVILKET som helst band/musiker spille, uanset hvornår de var/er i live og hvor i verden de befinder sig – hvem ville hun så vælge?
Og så kan du jo på forhånd overveje, hvad du selv ville svare, hvis hun nu spørger dig om det samme. Hvis du finder ud af, at i har ekstrem forskellig musiksmag, så tag det som noget positivt, og sørg for, at du ikke kommer til at sige noget negativt/grimt omkring det musik, hun godt kan lide.
Det kan være rigtigt hårdt at gå på efterskole – især hvis man er introvert. For der er bare enormt mange mennesker at tage stilling til, og nogle gange har man bare brug for at være helt alene.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig fremadrettet.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper