Hej Mindhelper
Jeg har meget svært ved at snakke med andre uden at støde på problemer med at få ordene ud.
Men hos andre, jeg har kendt i længere tid, har jeg overhovedet ikke svært ved at få ordene, selvom jeg ved hvad jeg vil sige, så kan jeg ikke rigtig få ordene sagt. som om de sidder fast.
Hvad skal jeg gøre?

(18 år)
Kære du
Det kan være hammerfrustrerende, når man gerne vil snakke med andre, men ordene ikke kommer ud, som man gerne vil have det. Derfor er jeg også glad for, at du rækker ud og skriver herind.
Det er normalt
Du skriver, at selvom du godt ved, hvad du vil sige, så er det som om, at ordene sidder fast. Det kan være helt vildt træls, når man har en god sætning inde i hovedet, men man ikke kan få ordene ud af munden. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at det går dig på. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at bøvle med at få ordene ud. Det er noget, som langt de fleste mennesker oplever fra tid til anden. For nogle sker det fx til eksamen, når nervøsiteten fylder, og for andre sker det oftere, når de skal snakke med andre mennesker. Men oplevelsen er meget det samme. Man ved lige præcis, hvad det er man vil sige, men man kan simpelthen ikke få det ud af munden. Og det er vildt frustrerende. Men heldigvis kan det godt blive lettere igen. Rigtig mange oplever at det med tiden og ved at øve sig bliver lettere at få sagt de ting, de gerne vil.
Øvelse gør mester
Når man gerne vil sige noget eller snakke med andre, kan hjernen og ens tanker nogle gange komme til at spænde ben for en. For lige når det kommer til at gøre noget, som måske gør os lidt usikre og frustrerede, kan hjernen godt komme til at tolke situationen som farlig og derfor gå i baglås, og gøre det endnu sværere at få sagt det, man gerne vil. Så nu mere man tænker over, hvad man skal sige, nu sværere kan det blive at få sagt ordene. Og når man så samtidig har oplevet, at det før har været svært, kan hjernen godt finde på at stejle helt på det. Derfor er noget af det allerbedste, man kan gøre også at øve sig i at gøre det alligevel. For på den måde lærer hjernen ligeså stille, at den ikke behøver at reagere, når man skal snakke med andre. Men det tager tid, og Rom blev ikke bygget på en dag. Så det er helt okay, at det er svært.  Du kan tænke på det lidt ligesom en muskel, som skal trænes. For at den skal blive stærk er man nødt til at blive ved med at træne den, og lige når man starter er det mega hårdt, og man bliver øm og træt bagefter, men efter noget tid føles den håndvægt, som man kæmpede med i starten pludselig ikke så tung.
Og husk at tilgive dig selv, når det engang imellem glipper og ordene slet ikke vil ud. For det er helt normalt og menneskeligt, at det sker. Og så må man op på hesten igen, og blive ved med at prøve. I vores artikel om usikkerhed er der også nogle gode råd til, hvordan man lige så stille kan give slip på usikkerheden. Så jeg tænker, at der måske også er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Fortæl dem du snakker med, hvordan du har det
Noget andet, som kan gøre det lettere at få ordene ud, er at fortælle dem, man taler med, at det bøvler for en. Simpelthen sige “Nogle gange er det lidt svært for mig at få ordene ud, så hvis jeg lige holder pause eller er lang tid om at svare, så er det derfor”. For mange oplever at det tager toppen af det, og gør det lettere at slappe af. Og at ordene derfor flyder lidt lettere.
Dybe vejrtrækninger kan give ro
Noget andet du også kan gøre, når du står i situationen, er at tage et par dybe vejrtrækninger. Det kan nemlig også hjælpe kroppen og hjernen med at slappe af. Så hvis du kan mærke, at systemet er ved at gå i baglås, kan det være en god ide lige at træde et skridt tilbage og få ro på, og så ligeså stille sige det, du gerne vil sige. I vores artikel Træk vejret dybt – og find ro, er der nogle gode åndedrætsøvelser, som du kan tage et kig på, hvis du har lyst.
Snak med nogen omkring dig om, hvordan du har det
Når der er noget, som bøvler for en, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. Det kan nemlig være rigtig rart og lettende at dele det med andre. Så er der måske nogle af dem, som du har kendt i lang tid, som du kan snakke med om det? Måske en god ven eller en forældre. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med, men at det er en, som du er tryg ved.
Du er velkommen hos Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det der fylder. Og de frivillige, som arbejder der er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor ved de også godt, at det sommetider kan være svært at få ordene ud. Og derfor sørger de også altid for at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så jeg tænker, at det måske kunne være en god og tryg øvebane at træne det med at snakke med andre på. Det er også helt gratis og anonymt. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er hammerfrustrerende, når ordene bare ikke vil ud. Derfor håber jeg også, at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Jeg hepper i hvert fald på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper