De seneste år er jeg blevet meget indadvendt. Jeg er generelt bare blevet vildt usikker på mig selv. Og jeg går konstant rundt med en forkerthedsfølelse.
Hej
Jeg er en pige på 17, der efterhånden har været meget igennem. Jeg startede som en meget udadvendt pige, men efter nogle år, er jeg blevet meget indadvendt. Det er sådan, at jeg har meget svært ved at lære nye mennesker at kende, fordi jeg ikke rigtig har så meget at sige og er vildt usikker på mig selv. Jeg har en fornemmelse af, at alting jeg gør er forkert. Jeg render rundt med en konstant forkerthedsfølelse. Jeg er hele tiden bange for at gøre noget forkert, og føler ikke at de ting jeg gør, er gode nok.
Jeg kan mærke at det påvirker min hverdag virkelig meget og det er noget jeg hele tiden tænker på. Det påvirker mig for eksempel når jeg møder en ny fyr, og gerne vil gøre et godt indtryk. Det ender ud i, at jeg bliver vildt usikker og er i tvivl om han overhovedet gider mig tilsidst. Det er også rigtig svært når jeg møder nye mennesker osv.
Jeg tænker som sagt meget over det, og jeg kunne godt tænke mig noget hjælp til, hvordan jeg kunne arbejde med den her forkerthedsfølelse.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det må bestemt ikke være sjovt at være så opmærksom på sig selv og sin usikkerhed. Men det er noget, som mange går og bøvler med. Derfor er det rigtig godt, at du skriver herind og deler dine tanker med os.
Har du mon oplevet noget?
Du skriver, at du efterhånden har været meget igennem. Det kan jeg ikke lade være med at hæfte mig ved. Og jeg kommer til at tænke på, om der mon er sket noget, der har gjort dig indadvendt? Hvis vi oplever at blive drillet eller gjort grin af, er det helt naturligt, at man bliver mere usikker på sig selv og trækker sig i sociale situationer.
Sådan kan du arbejde med dig selv:
Du skriver, at du tænker meget over din usikkerhed og forkerthedsfølelse, og at du gerne vil have noget hjælp til, hvordan du kan arbejde med det.
• Arbejd med din forkerthedsfølelse
I forhold til din forkerthedsfølelse kan du prøve at udfordre dine negative tanker om dig selv. Her komme man med modsvar og modbeviser på de tanker, man kan have om sig selv. Og det tænker jeg er rigtig godt i forhold til din følelse af, at du hele tiden gør ting forkert.
En anden måde du kan forsøge at arbejde med din forkerthedsfølelse er at fortælle dig selv, at du er god nok og ikke gør ting forkert. Ja.. Jeg ved det – det lyder ret cheesy, men det virker! Jo mere du fortæller dig selv, at du ikke gør ting forkert, og at du bare er super god – jo mere vil dit hoved blive overbevist om, at det er sandt. Det er jo trods alt dig selv, der fortæller dig selv det, ikke? Men vær tålmodig. Det kan føles mystisk at have ord i munden, som man i starten ikke tror på, men det kommer du til med tiden.
• Arbejd med din usikkerhedI forhold til din usikkerhed, har vi faktisk lavet en artikel om emnet. I den kan du læse lidt mere om, hvad usikkerhed er for en størrelse, og hvornår det typisk viser sig. Vi har også en artikel om, hvordan du stille og roligt kan give slip på usikkerheden. Den synes jeg bestemt, at du skal give et kig og se, om du kan arbejde med det.
Du skriver, at du ikke har så meget at sige, når du er sammen med andre. Det er heldigvis noget, du kan træne. Fx kan du træne det ved at øve dig i at smalltalke. I artiklen får du idéer til, hvad du kan snakke med andre om – bare husk at være nysgerrig på det andet mennesker og spørg ind til dem. Så skal du nok have noget at sige, når du er sammen med andre.
Er du blevet modbevist?
Du nævner i dit brev, at du bliver usikker, når du møder en fyr – og at du faktisk kan blive i tvivl om han overhovedet gider dig til sidst. Den tanke om han overhovedet gider dig – hvor kommer den fra? Er det noget, du har oplevet eller er det noget, du er bange for, der skal ske?
Hvis vi ikke giver os selv lov til at opleve at komme helt derud, hvor vi kan være bange for, hvad andre tænker, bliver vi aldrig modbevist i vores tanker om os selv. Jeg tænker altså her på, at en god idé er, at du tør gå til det punkt, hvor du bliver i tvivl, om en fyr gider dig. Når du er der, skal du lægge mærke til, om du har ret eller ikke ret i, at han ikke gider dig. På den måde kan du se, at ikke alle fyre mister interessen for dig efter noget tid.
Tal med nogen om det
Hvis du ikke allerede har gjort det, er mit bedste råd det her: Snak med nogen. Vi er rigtig mange, der går rundt og kan være usikre på os selv og slå os selv i hovedet. Og det skal vi ikke gå alene med. Derfor er det en god idé at dele det med andre – ligesom du har gjort det med os. Du kan få gode råd fra venner eller familie, der måske selv har eller har haft det på samme måde som dig. På den måde mærker du også, at du bestemt ikke er alene, og at du ikke skal klare alle ærterne selv.
Jeg håber, at jeg har kommet ind på noget, som du synes, du kan bruge. Held og lykke med det i hvert fald.
De bedste hilsner fra Mindhelper