Hey Mindhelper
Jeg er en 14-årig pige, fylder snart 15. Jeg har ikke fået mit første kys, haft en rigtig kæreste eller været til en rigtig fest med alko endnu.
Jeg føler mig sindssygt bagud, og alle jeg kender har prøvet det hele. Jeg skriver med ret mange drenge osv. men tør virkelig ikke møde nogen af dem.
Jeg skal på efterskole næste år og er bange for alle bare fester og snaver og jeg bare ik gør nogen af delene. Jeg har virkelig nemt til at blive rød i hovedet og det også derfor jeg er ”bange” for at deltage i fester osv. fordi jeg syntes det er vildt pinligt, da jeg bliver VILDT rød i hovedet når jeg drikker alkohol. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. og det fylder mine tanker så meget det her.
jeg vil bare gerne være en normal teenager, ligesom alle andre.
mvh anonym

(Pige, 14 år)
Kære anonym
Det kan være rigtigt hårdt, hvis man føler sig bagud i forhold til andre. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du er en helt normal teenager
Du skriver, at du bare gerne vil være en normal teenager. Og når jeg læser dit brev, så tænker jeg netop, at du netop er en fuldstændigt normalt teenager. Det er nemlig helt normalt at opleve, at man kan blive nervøs for at være bagud, især når man er teenager. Fordi der sker så mange ting i ens liv på det tidspunkt. Men selvom det godt kan føles som om, at du er bagud, så er det fuldstændigt normalt ikke at have kysset nogen eller drukket alkohol, når man er ca. 15 år gammel. Det er der rigtigt mange unge, som ikke har og det er helt forskelligt, hvornår man føler sig tryg til at prøve de her ting. Og det er fuldstændigt okay. Det er kun dig som ved, hvornår du er klar det til.
Jeg er næsten 100% sikker på, at du vil opleve, at der er mange andre på efterskolen, som ikke har kysset eller festet særligt meget. De andre der begynder på efterskolen vil være totalt forskellige og nogle vil have prøvet meget og andre vil have prøvet ingenting. Derfor er jeg også næsten helt sikker på, at du nok skal møde nogle på efterskolen, som har det ligesom dig. Og hvem ved, måske kan det være, at det ændrer sig for dig, når du går på efterskole. Men hvis du har mere lyst til at vente med alkohollen og kyssene, så er det også fuldstændigt i orden.
De andre vil ikke tænke så meget over det
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er super træls, at du bliver rød i hovedet. Men det er desværre ikke noget, man selv kan styre. Og nogle mennesker bliver bare mere røde i hovedet end andre. Men ofte er vi vores egen største kritikere og de andre vil måske slet ikke tænke over, at du bliver rød i hovedet. Og selv hvis de gør, så er der jo ikke noget galt i, at blive rød i hovedet. Det er helt naturligt og ufarligt.
Vi har allesammen et eller andet, som vi er nervøs for, at andre vil kommentere på. Derfor vil de andre på efterskolen også selv have noget, som de ikke er så vilde med hos dem selv. Nogle får måske hurtigt store svedpletter, griner på en sjov måde, har totalt kaotisk hår eller kommer til at stamme, når man snakker med dem. Du kan prøve at tænke sådan her: hvis det var din veninde, som var nervøs for, at blive rød i hovedet, skulle hun så ikke have lov til at tage med til fest og hygge sig? Og ville du overhovedet tænke særligt meget over hvilken farve hun har i ansigtet? Jeg tænker, at du nok ville have mere travlt med at feste og lave andre ting, end at tænke over din venindes hudfarve. Og sådan kommer de andre sikkert også til at have det. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om, at give slip på sine usikkerheder. Der står nemlig en masse gode tips, som måske kunne være noget for dig.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om de her ting? Det kunne være nogle gode veninder, en storesøster eller din far måske? Eller måske en helt anden person, som du er tryg ved. Det kan være rigtigt rart at snakke med nogen om de ting, som fylder for os. Så kan man nemlig få den anden persons støtte og gode råd med på vejen. Og det kan være super rart, når man har noget på hjertet, som man er nervøs for. Måske er der en person, som du kunne tænke dig at snakke med?
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Hos Børnetelefonen kan man få hjælp af deres frivillige. Både gennem chat, sms, telefon eller brevkasse. De er super søde og dygtige. Og det er helt anonymt, så du behøver ikke fortælle dem, hvem du er.
Det er fuldstændigt normalt ikke at have erfaring med kys eller alkohol, når man er ca. 15 år. Og det er helt okay, hvis man ikke er klar til det endnu. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt på efterskolen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper