Når jeg er sammen med mine venner i skolen og i fritiden, tænker jeg meget over, hvad de andre tænker om mig. Jeg føler, at jeg ikke kan gøre noget rigtigt.
Hej,
Jeg er en pige på 15 år, og jeg tror måske, at jeg har brug for hjælp.
Specielt når jeg er sammen med mine venner i skolen og i fritiden, føler jeg mig langt fra dem. En følelse af ligegyldighed, og at jeg ikke passer ind. Jeg tænker meget over, hvad andre tænker om mig, og så er jeg rigtig nærtagende. Jeg føler ikke, at jeg er god nok, og at jeg kan gøre noget rigtigt.
Hvad kan jeg gøre? Kan man sige, at det er en negativ opfattelse af, hvem jeg er?

(Pige, 15 år)
Kære du
Jeg er rigtig glad for, at du skriver ind og deler dine tanker. Det kan være rigtig hårdt at gå med sådan nogle tanker om sig selv, som du har. Og endnu hårdere, hvis man går med dem helt alene.
Hvor kommer den oplevelse fra?
Du skriver, at du får en følelse af ligegyldighed, og at du ikke passer ind, når du er sammen med dine venner. Jeg kommer til at tænke på, om du har en idé om, hvorfor du får den oplevelse? Siger eller gør dine venner noget, der får dig til at komme på de tanker? Eller starter det oftest inde i dit hoved?
Vi forsøger at passe ind i gruppen
Du spørger, om man kan sige, at dine tanker giver en negativ opfattelse af, hvem du er. Det kan man måske godt sige, ja. Jeg kunne forestille mig, at det kommer af, at du netop er opmærksom på, hvad andre tænker om dig. Og det er en ret menneskelig ting. Vi mennesker er sociale væsner. Og for at kunne passe ind i grupper, skal vi være ret opmærksomme på, hvordan vi virker på andre udadtil. Giver det mening? For der var jo nok ikke nogen, der gad at have os med i gruppen, hvis vi altid var vildt provokerende eller højrøvede…
Udfordr dine negative tanker om dig selv
Det svære er dog at sørge for, at de negative tanker om en selv ikke tager overhånd. Hvis de gør det, kan man godt komme til at begrænse sig selv i sociale sammenhænge. Fx at man – af frygt for at sige noget forkert – ikke lige siger noget, når veninder sidder og snakker om den her superfede serie eller den flotte fyr i parallelklassen.
Men sådan behøver det ikke at blive ved med at være. Man kan nemlig godt øve sig i at ændre de negative tanker om sig selv. Så mit første råd er, at du kan tjekke vores artikel om at udfordre negative tanker om sig selv ud. Klik også gerne videre på vores hjemmeside. Det kan være, at du finder flere råd, du kan prøve af.
Del dine tanker med nogen
Til sidst vil jeg lige understrege, at det er vigtigt, at du får delt dine tanker med nogen omkring dig. Specielt hvis du ikke allerede har gjort det. Det må være mit vigtigste råd til dig. Det kan være dine forældre, en søskende eller lærer – eller måske en helt fjerde person. Det vigtigste er bare, at du får sagt det til nogen. Det er mindre vigtigt, hvem du lige vælger at fortælle det til.
Når man deler noget, der fylder, med andre, bliver det oftere nemmere at have med at gøre. Man får lukket noget luft ud af ventilen. Og en anden god ting ved at fortælle andre om dine negative tanker er, at de måske kan fortæller dig, hvordan de tænker om dig. Og ofte vil de nok have en noget anden og mere positiv opfattelse af dig. Og det kan være virkelig rart at høre.
Jeg håber, at du vil prøve at lege med at udfordre dine negative tanker. Som sagt er vores egen opfattelse af os selv ofte langt mere negativ end den andre har om os.
De bedste hilsner fra Mindhelper