Hej Mindhelper
Er virkelig usikker.
På min gamle skole blev jeg mobbet rigtig meget, men jeg var enlig meget ligeglad med mit udseende. Prøvede bare på at holde ud at være der. Jeg kom på en ny skole og var meget glad for at være der i starten, men efter noget tid var der nogle der en gang imellem kaldte mig grim, og aner ik om de mente det eller ej fordi jeg har virkelig svært ved at forstå sarkasme. Ved bare at omkring november-december begyndte det at gå mig rigtig meget på og følte mig meget alene. I læbet af februar begyndte jeg at få et ret godt forhold til min nye klasse igen, og begyndte at få det bedre, men der var stadig nogle af pigerne der kaldte mig grim (gør de stadi) og jeg ved virkelig ik om de mener det, fordi de altid sådan bagefter “tag en joke” men det gør mig bare rigtig ked ag og er så usikker i lang tid bagefter. For ender jeg sp bare med at blive ensom hvis folk ikke synes keg er pæn? Min mor siger jo altid jeg er pæn.
Jeg har en kontaktperson heg snakker med, og en jeg snakker med på skolen, har bare ikke turde at fortælle endnu hvor usikker jeg faktsik er. Ved bare ikke hvad jeg skal gøre for det går mig bare på hele tiden

(15 år)
Kære Du
Det lyder ikke særlig rart, at nogle af pigerne fra din klasse kalder dig grimme ting. For det kan gøre hammerondt og gøre en rigtig usikker. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med helt alene.
Når man tidligere er blevet mobbet kan det godt sidde i en
Du skriver, at du blev mobbet rigtig meget på din tidligere skole. Det lyder rigtig hårdt, for mobning gør rigtig ondt. Og når man tidligere har været udsat for mobning, kan det godt stadig sidde i en og gøre, at man bliver ekstra usikker. Usikkerhed er en rigtig svær følelse at kæmpe med. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, det er rigtig svært, når usikkerheden fylder meget. Men heldigvis kan man godt få det bedre og lige så stille give slip på usikkerheden.
Vi har tidligere fået et spørgsmål, som minder meget, om det du skriver her. Jeg kommer til at tænke på, om det mon også var fra dig? Spørgsmålet kommer fra en ung på 15 år, som føler sig usikker på sig selv. I svaret til den unge, kan du også finde endnu flere gode råd til at give slip på usikkerheden.
Sæt grænser
Det lyder rigtig ubehageligt, at pigerne på din nye skole er begyndt at sige til dig, at du er grim. Det er ikke okay, at drille andre – heller ikke selvom det er en joke eller sagt for sjov. For det kan gøre rigtig ondt på den, som det handler om. Derfor er det også helt okay at sætte grænser og sige fra, når man mærker, at det der bliver lavet sjov med noget, som gør en ked af det. Og jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at få sagt fra, men hvis du har mod på det, tænker jeg alligevel, at det kunne være en rigtig god ide, at du øver dig i at få sagt fra overfor dem. Så de ikke bliver ved med at gå og sige grimme ting til dig.
Det med at sætte grænser er ikke noget, som man bliver verdensmester i over natten, men det handler om at tage små skridt og øve sig lige så stille og roligt. For heldigvis oplever langt de fleste, at det bliver nemmere at sætte grænser jo flere gange, de gør det.
I vores artikel om at sætte grænser, kan du læse lidt mere om, hvordan man lige så stille kan øve sig i at få sat grænser og sagt fra.
Det med at få sat grænser kan være en stor mundfuld at stå med selv. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at få lidt hjælp af en voksen. Så kan den voksne også hjælpe med at få sagt til pigerne, at det ikke er okay, at de kalder dig grimme ting, og at det skal stoppe. Du skriver, at du snakker med en på din skole. Og jeg tænker derfor, at den person ville være et rigtig godt bud på en voksen, som kan hjælpe dig med at få sagt fra.
Bliv ved med at snakke med voksne om, hvordan du har det
Du skriver også, at du udover den voksne på din skole har en kontaktperson, som du også snakker med. Og det er simpelthen hammergodt. Det skal du endelig blive ved med. Men det lyder til, at lige netop det med usikkerheden er rigtig svært at få snakket med de voksne om. Og det kan jeg godt forstå. For når man fortæller andre om noget, som er svært, så sætter man sig selv i en sårbar situationen, og det kan godt virke skræmmende. Men selvom det er svært, så tænker jeg alligevel, at det ville være en rigtig god ide, at du fik fortalt dem, hvordan du har det. For så kan de også hjælpe dig med at få noget hjælp. Og så skal du ikke gå med alle de svære tanker og følelser helt alene.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få det sagt, kan du også vise dem det brev, som du har skrevet herind til os. Heri beskriver du nemlig så fint, hvordan du går og har det. Og så kan det være, at I kan få gang i snakken på den måde.
Det kan være hammersvært, når andre kalder en grimme ting og usikkerheden fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper