Kære Mindhelpers..
Jeg går på efterskole men jeg ved ikke længere om jeg har lyst. Det er en 10. klasse og mit 3 år på efterskole. Jeg har kun en veninde at snakke med på efterskolen men når hun ikke er på efterskolen så føler jeg mig meget alene. Jeg har altid haft svært ved at få nye venner og jeg ender som regel med at isolere mig selv på værelset fordi at jeg er bange for at jeg ikke er god nok til dem. Det kommer fra mobning fra folkeskolen. Lærerne på min efterskole er rigtig gode og søde men jeg tør ikke snakke med dem om mine tanker om at stoppe.
Jeg har brug for 10. klasse for at få en HF. Men det er ret mentalt drænene at være på efterskolen og vil egentlig helst hjem. Jeg synes bare det ville være synd for min veninde for hun har heller ikke andre at hænge ud med end mig.
vær sød at hjælp jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre 🙁
Fra en Fortvivlet pige

(16 år)
Kære Den fortvivlede pige
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man ikke helt ved, om efterskole er det rigtige for en. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Øv dig i at give slip
Jeg kan sagtens forstå, du er i tvivl, om du skal blive på din efterskole eller ej. For på den ene side lyder det som om, du ikke rigtigt føler, efterskolen er det rigtige sted for dig at være. Men på den anden side så skal du også bruge en 10. klasse for at kunne komme på HF. Det giver rigtigt god mening, at det er drænende for dig at være på efterskolen. For det lyder som om, du er ret usikker på efterskolen, især når din veninde ikke er der. Er det rigtigt forstået?
Når man har oplevet at blive mobbet på et tidspunkt i sit liv, så er det helt normalt, at det kan sætte sig i en som usikkerhed omkring andre mennesker. Og at man kan blive bange for, at man ikke er god nok i forhold til andre mennesker. Det er hårdt at have det på en måde. For det er ikke rart at føle, at man ikke er lige så god som alle andre. Og når man har det på den måde, så er det helt naturligt, at man kan komme til at trække sig fra fællesskabet.
Men det kan være en god idé at prøve at øve sig i at prøve at opsøge fællesskabet i stedet. Også selvom det er svært og mega grænseoverskridende. For hvis man trækker sig fra de andre, så kan de godt komme til at tænke, at man måske ikke har lyst til at være sammen med dem. Og så kan det nemt blive en ond cirkel, hvor man på en måde kommer til at holde fast i tanken om, at man ikke er god nok til de andre. For hvis man holder sig for sig selv, finder man aldrig ud af, om de andre egentligt gerne ville være sammen med en. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om lige så stille at give slip på sin usikkerhed. Måske er der noget i den, der kan hjælpe dig lidt?
Der findes andre 10. klasser
Det lyder som om noget af det, der holder dig på efterskolen er, at du skal bruge 10. klasse for at kunne komme på HF. Men jeg ved, at der også findes 10. klasser, der ikke er efterskole. Det kunne eksempelvis være på et 10. klassescenter. Så måske er det muligt, at du kan tage 10. klasse derhjemme i stedet, hvis det allermest er det, der holder dig på efterskolen? Du kan eventuelt prøve at tage fat i en studievejleder fra UG, hvis du gerne vil høre mere om den mulighed. Jeg tænker nemlig, at de kan hjælpe dig med det.
Du skal gøre det, der føles rigtigt for dig
Det er rigtigt omsorgsfuldt af dig, at du også tænker på din veninde, når du overvejer, om du skal tage hjem fra efterskole. Og jeg kan sagtens forstå, hvorfor du gør det. For vi mennesker vil helst ikke gøre andre, som vi holder af kede af det. Men du må skal gøre det, der føles rigtigt for dig. Hvis du skal blive på efterskolen, så skal det være for din egen skyld og fordi, du godt kunne tænke dig at give det et skud mere. Jeg tænker nemlig, at det vil være alt for hårdt for dig at være på efterskolen, hvis du kun er der for din venindes skyld og ikke for din egen.
Lav en liste
Du er den eneste, der kan mærke, hvad der er rigtigt for dig. Om det er at tage hjem, eller om det er at blive på efterskolen. Men hvis det er svært for dig at finde hoved og hale i dine tanker og følelser omkring det, så kan du prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved at tage hjem fra efterskolen. Du kan for eksempel lave den på din telefon, din computer eller på et gammeldags stykke papir. Det smarte ved lister er nemlig, at man får det hele ud af hovedet og ud på et stykke papir eller en skærm. På den måde har man det hele foran sig, og det kan nogle gange gøre det lidt nemmere at finde ud af, hvad der egentligt er det rigtige for en.
Kan du snakke med lærerne alligevel?
Du skriver, at du ikke tør snakke med lærerne på din efterskole om at stoppe, selvom de er rigtigt søde. Det får mig til at tænke på hvorfor? Jeg tænker nemlig, det kunne være super oplagt at snakke med en af lærerne på din efterskole. For det er dem, der er tættest på dig lige nu. Derfor er det også dem, der har nemmest ved at snakke med dig lige nu. Og det er slet ikke unormalt at overveje at stoppe på sin efterskole. Det ved jeg, at der er mange unge, der gør. Der er eksempelvis rigtigt mange, som skriver herind og fortæller, at de også er lidt i tvivl om, det nu er det rigtige for dem at være på efterskole lige nu.
Derfor tænker jeg heller ikke, at det er første gang, dine lærere har oplevet, at en elev har haft brug for at snakke med dem om, at de overvejer at stoppe. Og jeg tænker, at de nok skal gøre deres bedste for at lytte til dig og hjælpe dig. Så jeg tænker på, om det mon kunne være en mulighed alligevel at prøve at snakke med dine lærere? Også selvom det er lidt svært, og du ikke er helt sikker på, du tør?
Snak med en anden voksen
Hvis du slet ikke kan få dig selv til at snakke med lærerne på din efterskole, er der så en anden voksen, du kan snakke med? Det kunne eksempelvis være dine forældre, en god faster eller en helt tredje person. For når man står i en situation, hvor man ikke er helt sikker på, hvad der er det rigtige for en, så kan det være rigtigt rart at have nogen at snakke om det med. Både fordi det kan være rigtigt rart at få alle tankerne og følelserne ud af hovedet, så man ikke skal gå med dem alene. Men også fordi når man deler sine tanker med andre, så får de også mulighed for at fortælle, hvad de tænker. Og det kan også nogle gange være rigtigt hjælpsomt, fordi andre tit kan se nogle andre ting i de ting, man fortæller, end man måske lige selv kan.
Det kan være kanon-svært at være i tvivl om, man er det rigtige sted. Så jeg håber også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om dine tanker, så du ikke skal gå med dem alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper