Jeg går på efterskole og føler mig udenfor. Og jeg er i tvivl om, om jeg skal tage på efterskole næste år. Og så har jeg svært ved rigtigt at nyde tingene.
Hej brevkasse
Jeg har snart gået på en efterskole i 1 år. I starten var det fint, men lidt svært at falde på plads, men gik fint. Vi har en kontaktgruppe, men føler mig nogle gange uden for og at vi ikke snakket lige så godt som de andre. Næsten hver dag, når jeg vågner, vil jeg hjem. Det ikke fordi der er bedre hjemme, ud over jeg er alene, men tror ikke jeg kan overskue dagen og skal finde nogle at være sammen med. I løbet af dagen bliver det bedre og klassen er meget gid. Efter skole er jeg lidt på værelset, og nogle gange ude, hvis min ene veninde vil lave noget. Har en vennegruppe, men føler kun jeg kan gå til den ene og være mest sammen med!! Men alligevel føler jeg at jeg er for meget sammen med hende og hun vil nok ger e være sammen med andre og det er hun også, men så ved jeg ikke hvem jeg skal være sammen med!! Mine roomies er jeg meget sammen med, men på værelset er vi mest på mobil!! Kan godt med de andre i vennegruppen, men går næsten aldrig til dem alene og er sammen med dem!! Føler ikke jeg har nok venner og heller ikke hjemme! Kan heller ikke med får mange ad gange, da jeg føler mig uden for! Ville ønske at jeg kunne være i større grupper og have flere ved skaber af gangen end få nære venskaber og alene!! Kan jeg gøre noget ved det?
Jeg skal på efterskole næste år på meget langt fra mit hjem. Ved ikke om jeg kan klare det, da jeg kun kan komme hjem i forlænget (ca. Hver 3 weekend) og har været hjemme lidt ud over det i år på den efterskole, jeg går på nu, som jeg har været glad for. Tit har jeg lyst til at tage hjem, hvis jeg tænker lidt for meget eller ikke kan overskue en ting. Problemet er at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre, hvis jeg ikke kan overskue at tage afsted, da det er efter sommerferien og har glæder mig siden 5. Klasse, da jeg skal til Afrika??!
Sidste ting er, at jeg har svært ved at nyde tingene. Tit når jeg er sammen med nogle eller bare i løbet af dagen, glæder jeg mig hele tiden til noget nyt og især til at sove, da jeg ikke tænker der. Førhen var jeg bange for at sove og derfor undre det mig. Jeg glemme altid at nyde tingene og vil bare gerne overstå tingene og næsten livet:-(. Vil også bare rigtig gerne nå at nyde den sidste tid på efterskole, men det er bare svært, når jeg tænker på alle de ting??

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16 år
Der er vist rigtigt mange ting, der fylder for dig lige nu. Derfor giver det rigtigt fin mening, hvis det hele er lidt svært lige nu. Så jeg er rigtigt glad for, at du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Til at starte med vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har valgt at redigere lidt i dit spørgsmål. Det er simpelthen for at sikre mig, at du forbliver anonym.
Øv dig i at være sammen med andre
Du skriver, at du føler dig udenfor på efterskolen. Det er en rigtigt svær følelse at stå med. For vi mennesker er flokdyr, og derfor er det vores natur, at vi gerne vil høre til i en gruppe. Så det giver super god mening, at det ikke er særligt fedt for dig, at du føler dig lidt uden for. Og du spørger også, om det er muligt at ændre det, så du bliver bedre til at være i større grupper. Den bedste måde at blive bedre til noget er ved at øve sig. Om det er at lære at cykle eller at blive bedre til at være i større grupper. Så hvis du gerne vil være bedre til at være i større grupper, skal du simpelthen ud at øve dig.
Den vennegruppe du allerede er i, kan måske være et trygt sted at starte. Du kan jo for eksempel prøve at snakke lidt mere med de andre i gruppen, så du ikke kun snakker med din ene veninde. Det kan godt føles svært i starten, og det er helt okay. Og helt naturligt, når man udfordrer sig selv på noget, der faktisk er virkeligt svært for en. Men efterhånden som du har prøvet det nok gange, bliver det nemmere. Du synes sikkert også, det var svært at cykle i starten. Og nu gør du det nok helt uden at tænke over det! Hvis du har lyst, kan du læse mere om at være genert og gode råd til at bryde med den. Måske der er noget i den, du kan bruge.
Det kan være, du bare er indadvendt
Jeg kommer til at tænke på, om du har tænkt over, at du måske bare er indadvendt? Hvis man er indadvendt, har man det bedre i mindre grupper. Og man har brug for at lade op, når man har været sammen med mennesker i længere tid ad gangen. Jeg tænker nemlig, at en efterskole er et rigtigt socialt sted. Så det tiltrækker sikkert også mange af de mennesker, der er super udadvendte og har det mega godt med at være i store grupper.
Det er der slet ikke noget i vejen med. Men jeg tænker, at det kan gøre det svært, hvis man af natur er mere indadvendt og måske ikke har det lige så godt i store grupper. Og på den måde kan man hurtigt komme til at føle sig lidt udenfor, hvis alle de andre er super sociale hele tiden uden, at man selv er det. Men der er slet ikke noget i vejen med at være indadvendt. Det er bare sådan, man er. Og det er lige så godt som at være udadvendt. Jeg ved ikke, om der er noget af det, jeg har skrevet, som du kan genkende. Men hvis du har lyst til at læse mere, kan du kigge på den her artikel om at være indadvendt.
Skriv de gode ting ned
Du skriver, at du har rigtigt svært ved at nyde tingene. Og at du bare gerne vil have det overstået, så du kan sove. Det lyder virkeligt ikke som nogen rar følelse at have. Så det kan jeg godt forstå, du synes, er svært. Og det giver så god mening, at du rigtigt gerne vil nyde din sidste tid på efterskolen. Du kan prøve denne lille øvelse, som måske kan hjælpe: find to gode ting ved dagen og skriv dem ned, inden du går i seng. Det kan være på et stykke papir eller på din telefon, eller hvad der nu lige giver mening for dig. Det behøver ikke være nogle særligt store ting. Det kan være, du fik virkeligt god mad til frokost. Eller at en af dine timer var virkeligt spændende. Find den slags ting og skriv dem ned! Det kan nogle gange hjælpe en til at blive mere opmærksom på de gode ting, der faktisk sker omkring en.
Desuden lyder det til, at du har svært ved at nyde tingene, fordi du tænker rigtigt meget. Er det rigtigt forstået? For så kan du måske få noget ud af at læse vores artikel om at være bekymret. Som skrevet handler artiklen om bekymringer, men jeg tænker, at der er mange af rådene, der også godt kan bruges til at få styr på alle dine tanker.
Lav en liste med plusser og minusser
Du skriver, at du er blevet i tvivl om, om du kan klare at tage afsted på efterskole igen efter ferien. Du er den eneste, der kan mærke, om det er det rigtige for dig at gøre. Derfor er du nødt til at mærke efter, hvordan du har det med at tage afsted. Ville du fortryde det, hvis du ikke tog afsted alligevel? Eller bliver det for meget for dig at tage afsted igen? Det er kun dig selv, der ved det. Men måske det kan hjælpe dig lidt på vej at lave en liste over plusser og minusser ved at tage afsted på din nye efterskole. Det mega gode ved lister er nemlig, at man har tingene lige foran sig. Det giver ofte et rigtigt godt overblik, fordi man ikke skal have det hele oppe i hovedet.
Det allervigtigste er at få snakket med nogen
Mit allervigtigste råd til dig er at snakke med nogen. Det lyder, som om der foregår rigtigt mange ting oppe i dit hoved lige nu. Det er rigtigt svært at gå rundt og bære på helt alene. Og den allerbedste måde at få lidt luft for det er ved at få sagt det højt. Derfor tænker jeg på, om du har en voksen i nærheden, du kan snakke med? Det kan for eksempel være en kontaktlærer på din efterskole. Eller måske dine forældre, når du er hjemme på weekend. Tit hjælper det nemlig meget at få sat lidt ord på, hvad man tænker, når man har rigtigt mange tanker at holde styr på.
Du kan bruge Headspace
Nogle gange kan det føles nemmere at snakke med nogen, man ikke kender. Og som ikke på samme måde er viklet ind i ens situation. Så kan Headspace være et godt sted at få luftet tankerne. Headspace har både mulighed for chat og fysisk møde, hvis du bor i nærheden af et Headspacecenter. Der sidder frivillige, som er helt vant til at snakke med unge, der har rigtigt mange forskellige problemstillinger. Og du kan være helt anonym, så det er rigtigt trygge rammer at få snakket med nogen.
Tag fat i Livslinien
Du skriver, at du egentligt bare gerne vil have tingene overstået. Og næsten også livet. Derfor vil jeg rigtigt gerne gøre dig opmærksom på Livslinien. Dem kan du tage fat i, hvis den slags tanker kommer til at fylde meget for dig. De frivillige er vant til at snakke med mennesker, der har det på samme måde som dig. Og du kan være helt anonym, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber rigtigt meget, at du har kunnet bruge mit svar til noget. Og at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre. Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at tingene løser sig for dig.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper