Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 13, som går på en skole hvor jeg ligesom ikke er rigtigt glad men heller ikke har det direkte dårligt. Pigerne fra min klasse har et rimelig stærkt fælleskab, som jeg nok godt gad være en del af, men som bare handler om tøj, makeup og drenge (emner der BESTEMT IKKE interesserer mig). jeg har en veninde som er rimeligt sød, der også går i min klasse men hun er også ligesom tøj makeup drenge. jeg gad godt at skifte skole men mine forældre ved ikke helt da der er ti kilometer derhen så jeg ikke bare kan cykle.
Hilsen en pige med teenageproblemer

(13 år)
Kære pige med teenageproblemer,
Det kan være svært, når man ikke rigtig har de samme interesser som dem fra ens klasse. For selvom man måske gerne vil være en del af fællesskabet, så kan det være svært, når man ikke vil tale om det samme, som de andre vil.
Og hvad gør man så?
Jeg kan ikke svare på, hvad det bedste er at gøre for dig, men jeg vil gerne komme med forslag til, hvad du kan tænke over.
Man kan godt være kammerater uden at være bedste venner
Først kommer jeg til at tænke på, at du skriver, at du måske godt gad være en del af fællesskabet med pigerne i din klasse. Problemet er bare, at de gerne vil tale om makeup, drenge og tøj. Og det er ikke noget, som interesserer dig.
Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt svært. For skal man så bare tale med om noget, man egentlig ikke synes er det mest spændende i verden.
Først og fremmest kommer jeg til at tænke på, at man ikke behøver være bedste venner med dem i sin klasse. Men det kan være rigtig dejligt at have nogen at tale med i frikvartererne og til frokost.
Derfor kan det nogle gange være, at man bliver nødt til at tale med de andre om ting, der måske ikke er ens største interesser. Nogle gange kan man faktisk også opleve, at når man lærer folk at kende, så har de flere interesser, end hvad de kun snakker om i pauserne.
Derfor kan du jo prøve at give pigerne i din klasse en chance. Det kan være du finder ud af, at nogle af dem måske egentlig har andre interesser som er mere spændende.
Kan du blive venner med andre?
Det er også helt okay, hvis du ikke rigtig har lyst til at være veninder med pigerne i din klasse. Selvom man går i klasse sammen, skal man ikke være venner.
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogle andre i din klasse eller på skolen, du kunne prøve at tale med? Måske er der nogle af drengene i din klasse, du har noget tilfælles med eller nogle fra de andre klasser?
Det kan selvfølgelig være lidt svært. For hvordan starter man lige med at tale med nogen, som man aldrig har talt med før?
Jeg kan varmt anbefale dig at læse vores artikel: Sådan lærer du nye mennesker at kende. I den kommer vi med vores bedste råd til at tale med folk, man ikke kender.
Skoleskift kan være en ny start
Du nævner selv, at du overvejer at skifte skole.
På den ene side kan det være rart at starte på en frisk et nyt sted. Her har du muligheden for at lære nye mennesker at kende. Og det kan være der er flere her, som du deler interesser med.
På den anden side er det vigtigt at huske, at der ikke nødvendigvis er flere mennesker, man har noget tilfælles med, selvom det er en ny skole. Det er ikke til at vide.
Det kan sagtens være, at det bedste for dig, er at skifte skole. Her tænker jeg, at det er rigtig godt, at du taler med dine forældre om det. Sammen kan I finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre.
Selvom der er længere til den nye skole, kan det jo være, at I kan finde en løsning. Det kan for eksempel være, at du kan tage en bus i stedet for at cykle.
Blive ved med at tale med dine forældre
Det lyder til, at du allerede taler med dine forældre. Det kan være rigtig rart at tale med nogen om det man tænker, så man ikke går med det alene. Derfor tænker jeg, at det er en rigtig god ide, hvis du bliver ved med at tale med dine forældre.
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er en af de voksne på skolen, som du kan tale med? Det kan være en lærer du stoler på, eller hvis I har en sundhedsplejerske? De fleste skoler har en vejleder som kan hjælpe én.
Det kan være rigtig rart at få det sagt til nogen af de voksne på skolen. Sammen kan I finde ud af, om det er bedst for dig at skifte skole, eller om de kan hjælpe dig til at få det bedre i klassen.
Man behøver ikke være bedste venner med sine klassekammerater. Men det kan være rart at have nogen, man kan tale med i skolen. Derfor forstår jeg godt, at du gerne vil have flere, du kan tale med på skolen. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper