Jeg kan ikke komme ind i min klasse, men intet hjælper. Jeg snakkede med en pigegruppe til et klassearrangement, men bagefter var alt som før.
Kære brevkasse..
Jeg skal til at gå i 2.G, men det et helvede at komme afsted, hver morgen…
Hele 1.G, har jeg prøvet hvad jeg kunne for at komme ind i klassen…men intet har hjulpet:/
Jeg har været til et klassearrangement med dem, og festerne bliver jeg ikke inviteret til..
Jeg har såvel sagt ja til studieturen, men er i tvivl om jeg overhovedet har lyst, der er sagt ja så der er ingen rigtig vejen udenom…da den er bindende…
Jeg er rigtigt ked af det er som det er, og føler som sådan ikke jeg er spor anderledes end de andre i klassen.
Jeg har snakket med både lærere og studievejleder, men det eneste de kna komme op med er – “Bliv ved med at kæmp”….
Men synes ikke kampen om at blive en del af klassen, burde tage over et år.
Noget af det der gør mig mest ked af det er, at der er en pigegruppe på en 8 stykker, og til klassearrangementet der var der en 4-5 stykker der sagde at det var vildt at se hvor meget jeg kæmpede, at de gerne ville snakke mere med mig osv osv….weekenden efter var ALT som før…ingen forandring…end at de nok ikke kan huske så meget eftersom de var mere fulde end jeg overhovedet var i nærheden af at være…
Så ja..jeg har det rigtigt svært ved at være i en klasse hvor jeg føler jeg ikke hører til, og ikke kan komme ind i på nogle måder…..
Hvad er det bedste?
-Jeg har en kæreste og en tæt-veninde…også 3 stykker men ses ikke særligt tit. Min kæreste ser jeg til gengæld hverdag, og har fortalt ham det hele og han er virkeligt lyttende og støttende! Min tætte-veninde går samme sted som jeg..men hun har meget mere travlt med sin egen klasse…

(Pige, 17 år)
Kære du
Du har det virkeligt ikke nemt i din klasse. Og jeg kan bare så godt forstå, at du synes, det er rigtigt hårdt at blive ved med at kæmpe for at få lov til at være en del af fællesskabet.
Godt, at du får snakket om det
Allerførst vil jeg lige rose dig for, at du allerede har fået snakket med nogen om, at du ikke føler, du kan komme ind i din klasse. Det er nemlig så vigtigt, at man får sat ord på det, når der er noget, der er svært. Så man ikke går rundt med det helt selv. Så fortsæt endelig med at tage fat i folk, når du kan mærke, at det bliver svært.
Det er super hårdt
Det er virkeligt hårdt ikke at føle, at man hører til i sin klasse. Mennesker er nemlig rigtigt sociale væsner, så vi vil helt naturligt gerne høre til. Og derfor gør det bare rigtigt ondt, når man ikke føler, at man kan få lov til at blive en del af fællesskabet i sin klasse. Og jeg synes faktisk, at det er virkeligt sejt, at du bliver ved med at prøve. For det er bare super hårdt. Men jeg kan virkeligt også godt forstå, at du bare synes, det er super svært. For du har kæmpet ret længe for at komme ind i din klasse nu.
Prøv at snak med pigegruppen
Du nævner, at du snakkede med en pigegruppe til et klassearrangement, som faktisk gav udtryk for, at de gerne ville snakke med dig. Derfor kommer jeg til at tænke på, om det er en mulighed for dig at prøve at snakke med dem i skoletiden? Jeg ved godt, at det kan være virkeligt svært, når de allerede er en gruppe. Men prøv at hold fast i, at de faktisk gav udtryk for, at de gerne vil snakke med dig. Og stol på, at det også er rigtigt. Hvis det er svært lige at finde på noget at snakke om, kan du jo for eksempel prøve at spørge til nogle lektier til at starte med. Og se om ikke det kan åbne snakken lidt op. Hvis du har brug for det, kan du også prøve at kigge på vores guide med gode råd til at smalltalke. Måske er der nogle tips i den, du kan bruge?
Lær nogle nye mennesker at kende
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at lære nogle nye mennesker at kende uden for skolen? Det kan selvfølgeligt ikke få følelsen af ikke at høre til i din klasse til at forsvinde helt. Men nogle gange kan det hjælpe rigtigt meget på det, at man har nogle gode venner uden for skolen. Har du for eksempel en hobby? Så kan du jo undersøge, om der findes nogen i nærheden af dig med den samme hobby. Du kan også prøve at kigge på vores artikel om at lære nye mennesker at kende. Måske er der nogle råd i den, du kan bruge?
Desuden synes jeg også, at du virkeligt skal holde fast i din kæreste og dine andre veninder. Det lyder nemlig, som om din kæreste især er en rigtigt god støtte for dig lige nu. Og det er bare guld værd at have en, der støtter og lytter, når der er noget, der er svært. Så hold fast i din kæreste og brug ham, når det bliver svært
Snak med dine forældre
Som jeg skrev i starten, er det virkeligt vigtigt, at man får snakket med nogen om det, der er svært. Derfor tænker jeg også på, om du har prøvet at snakke med dine forældre om, at du ikke føler, at du hører til i din klasse? Hvis ikke du har det, synes jeg, du skal prøve at gøre det. Det er nemlig rigtigt svært for dig, at du ikke føler, at du hører til. Og det er så vigtigt, at du ikke går rundt med den følelse alene. Det er nemlig rigtigt hårdt for dig. Det er selvfølgeligt ikke en mirakelkur, men det bliver ofte en smule mindre hårdt af, at man får sat nogle ord på sine tanker og følelser. Og det kan jo også være, at dine forældre har nogle idéer til, hvad du kan gøre?
Tag fat i Headspace
Hvis du har brug for at få vendt din situation med nogen, der ikke lige kender dig, kan du tage fat i Headspace. For Headspace er helt oplagte at tage fat i, når der er noget, der er svært, som man har brug for at få snakket om. I Headspace sidder der nemlig en masse søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig om det, der er svært for dig. Og så kan du jo fortælle dem om, at du ikke føler, at du kan komme ind i din klasse. De frivillige i Headspace har snakket med mange forskellige unge om mange forskellige problemer. Så de er vant til at snakke med unge, der har det svært. Og du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber virkeligt, at mit svar har kunnet hjælpe dig lidt. Og så krydser jeg bare så meget fingre for, at du finder ud af at komme lidt ind i din klasse. Så du ikke skal gå rundt og føle, at du ikke passer ind. For det er bare drønhårdt, og det fortjener du ikke.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper