hej hedder XXXX jeg er bliver uvenner med XXXX ved skal jeg gøre hun smidt mig ud er en snap gruppe som jeg ikke må være med i mere det kun dem fra XXXX der må være med jeg må ikke ved skal jeg gøre

(25 år)
Kære du
Jeg har slettet jeres navne, så I kan forblive så anonyme som muligt. Jeg håber det er okay.
Det lyder til, at du står i en rigtig ubehagelig situation. Det er nemlig aldrig rart at blive smidt ud af en gruppe og føle sig holdt udenfor.
Hvorfor er det ubehageligt at blive holdt udenfor?
Grunden til at det gør så ondt at føle sig holdt udenfor er, at vi mennesker er sociale væsner.
Dengang vi mennesker levede på savannen, var der en stor fare forbundet med at gå alene rundt. Vi kunne blive spist af rovdyr eller angrebet af andre mennesker. Men gik vi i stedet i en stor flok, med en masse andre mennesker, så skete der ikke noget.
Og selvom der ikke er nogle rovdyr, der prøver at spise os i dag, så sidder den følelse stadig i os fra dengang.
Men selvom man godt ved det, så ændrer det ikke på, at det gør super ondt og er rigtig ubehageligt at blive smidt ud af en gruppe.
Derfor forstår jeg også godt, at du har skrevet herind og spurgt, hvad du skal gøre. For hvad gør man, når man bliver uvenner med sin veninde og smidt ud af gruppen?
Hvad kan du gøre?
Du skriver ikke noget om, hvorfor dig og din veninde er blevet uvenner.
Men hvis du gerne vil være venner med hende igen, så er det bedste du kan gøre, at tage en snak med hende.
Hvis I lige er blevet uvenner, kan det nogle gange godt være en god ide, at give det noget tid før man tager kontakt. Følelserne kan nemlig stadig nogle gange sidde helt ude på tøjet i starten. Og så er det svært at have en god samtale.
Hvis du har mod på, men ikke helt ved hvordan du skal gribe det an, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter – Red venskaberne.
Her finder du en masse gode råd, som fx at holde diskussionen på egen banehalvdel og at prøve at sætte dig i den andens sted.
Tilbage til gruppen, men ikke veninden
Hvis du gerne vil være del af snap gruppen, men ikke være venner med hende igen, kan det være en god ide, at prøve at snakke med de andre i gruppen.
Det kan være at de stadig gerne vil have dig med i snap gruppen og kan tilføje dig igen.
Snak med dine venner om det
Mit sidste råd til dig er, at prøve at snakke med nogle af dine venner og veninder om, hvordan du har det.
Det kan nemlig være rigtig rart at få sat ord på og få sagt det højt, hvordan man har det.
Det kan fx være nogle af dem som kender dig og din veninde. For hvis de gør det, så kender de begge jeres måder at reagere på og har måske nogle gode råd til hvad du kan gøre.
For det kan nemlig være rigtig svært at finde hoved og hale i det hele, hvis man er blevet uvenner med sin veninde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper