Hej jeg har det dårligt for tiden. Har været med i en gamer gruppe på 5 hvor vi dagligt gamet sammen nu vil de ikke have mig med mere føler at de holder mig udenfor. Men min kæreste vil de godt have med. Det værste er at der er 1 pige med i den gamer gruppe som jeg har haft det stramt med. Hun kan godt finde på at være flirtende frygter det værste når hun gamer med min kæreste hvad kan jeg gøre?

(25 år)
Hej med dig
Det lyder ikke særligt rart, at de andre pludselig ikke vil have dig med i jeres gamer gruppe mere. Særligt når de så gerne vil have din kæreste med i gruppen stadigvæk.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For hvad skal man gøre?
Prøv at tage en snak med dem
Det første jeg kommer til at tænke på er, om du mon har snakket med dem om, hvordan du har det?
Hvis ikke, så kunne det måske være en god ide, at fortælle dem det. Du kan fortælle dem, at du føler dig holdt udenfor og at det føles som om, at de ikke vil have dig med mere?
Hvis det føles for voldsomt at tale med dem alle om det, kan du også overveje at starte med at tale med en af dem om det. Måske kan de gøre dig klogere på, hvad der er på spil i gruppen.
Hvad kan du sige?
Nogle gange kan det godt være svært at vide hvad man skal sige, når det er noget som fylder meget hos en selv. For hvordan siger man det på en måde, som ikke peger fingre af de andre, men samtidig også gør det klart for dem, at man er påvirket af det, de gør?
I vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter – red venskaberne, står der en masse gode råd til, hvordan man kan gribe en svær situation mellem venner an.
En af rådene handler fx om, hvordan det kan være en god ide, at tale roligt og holde det på egen banehalvdel.
Det betyder, at i stedet for at sige “Du er altid så..” eller “I gør aldrig..”, så siger man i stedet for “Jeg føler..” eller “Jeg oplever at..”.
På den måde handler det mere om, hvad hele situationen gør ved dig og dit humør, i stedet for at alt det, som de andre gør forkert. For når fokuset i samtalen er på at pege fingre af hinanden, så er det sjældent, at man hører hvad den anden part siger.
Håb på det bedste
Når man konfronterer sine venner med noget, er det aldrig til at vide hvordan de reagerer. Så selvom du samler dig mod til at fortælle dem, hvordan du har det, så er det ikke til at sige, hvordan de vil reagere.
Man kan ikke tvinge folk til at være venner med en. Så derfor er det desværre også en mulighed, at de siger nej til at du må være med i gruppen igen.
Og hvis de gør det, er man også nødt til at acceptere deres valg. Men så har man i det mindste fået klart svar.
Ofte er det også sjovere at være venner med nogen, som også vil være venner med en selv.
Snak med din kæreste om det
Her til sidst kommer jeg til at tænke på, om du mon har snakket med din kæreste om, hvordan du har det med det hele?
For hvordan har de det med hele situationen? Hvordan har de det med, at du er blevet smidt ud af gruppen samtidig med, at de godt må blive der?
Hvis du ikke lige ved hvordan du skal sige det til din kæreste, så kan du jo vise dem det brev, som du har skrevet ind til os. Her beskriver du rigtig fint, hvordan du har det.
Så får du også nævnt for din kæreste, at du har det lidt svært med en af pigerne i gruppen og at du synes hun er flirtende. Og at det gør dig nervøs, især hvis du ikke må være med i gruppen.
Det vigtigste er bare, at I kan finde ud af en måde, så I begge kan være i situationen. Så kan I også undgå, at en af jer skal gå og have ondt i maven over det.
Det kan være vildt ubehageligt, at føle sig udelukket fra en gruppe, som man plejer at spille med dagligt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper