Hej Mindhelper
Hej jeg er en pige og jeg har 2 bedste veninder men hele den her uge har jeg mandag og tirsdag følt mig uden for og ignoreret de havde snakkede dagen før uden mig og fundet en eller anden dreng og de var mega oppe af køre over ham og jeg kunne ikke rigtig være med for det var deres ting jeg gik hjem og græd for de begyndte at være de to kun de to og vi havde ligesom en trekløver der var så meget i mit hoved og onsdag kunne jeg slet ikke være glad i skolen det opdagede pigerne og jeg brod sammen alt bliv godt igen og de tog om mig og jeg tog på café med den ene det var så herligt men så torsdag gad hende jeg havde været på café med ikke følges og det gør vi ver dag og hun var inorerne og det var de 2 igen men så ost fradrag sagde hun også nej jeg brud sammen igen foran den anden igen og hun hjalp mig og var så sød og tog sig om mig og jeg fortalte hende at jeg følte at den anden var sur på mig og at jeg ikke viste over hvad og da jeg så kom hjem skrev hun også til mig og spurte mig om jeg havde fådet snakket med den anden men det har jeg jo ikke og jeg elsker hende og vil så gerne alt bliver ok igen så hvordan fortæller jeg hende at jeg før hun er sur på mig så vi kan blive venner?

(13 år)
Hej 13 årig
Det lyder som om, der er kommet lidt knas mellem dig og dine to veninder. Det er rigtigt hårdt, når et venskab som ellers har været godt, pludseligt begynder at blive svært. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det gør ondt
Det lyder som om, det har været rigtigt hårdt for dig, at du har følt dig udenfor i jeres venskab på det sidste. Og det kan jeg sagtens forstå. For det gør rigtigt ondt at føle sig udenfor og ignoreret. Det gør det for alle mennesker. For vi mennesker er udviklede til at være flokdyr. Det betyder, at vi har brug for at føle, at vi hører til et sted og er en del af fællesskabet. Så når vi ikke har den følelse, så bliver vi kede af det og kommer måske også til at føle os alene eller ensomme. Og det er ikke nogen særligt rare følelser.
Snak med dem
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal prøve at snakke med dine veninder om, at du føler dig udenfor. For det er slet ikke sikkert, det er meningen, de vil holde dig udenfor. Måske har de bare lige fået en ting sammen de to og har ikke tænkt over, at du kan komme til at føle dig udenfor, når du ikke kan være med på den. Og når jeg læser dit brev, så lyder det også som om, du faktisk gerne vil snakke med dine veninder om det. Men du er lidt usikker på, hvordan du kan gøre det uden, at de bliver sure.
Det kan jeg sagtens forstå. For det kan godt være lidt sårbart at skulle snakke med sine veninder om, at man føler sig udenfor og ignoreret i venskabet. Men de fleste venskaber kan sagtens holde til, at der ind imellem opstår nogle svære følelser og tanker omkring venskabet, som man har brug for at snakke med hinanden om. Når man snakker om det, så er det bare vigtigt, at man holder sig på sin egen banehalvdel. Det vil sige, man holder sig til at fortælle som sine egne følelser og oplevelser. Det kunne eksempelvis lyde sådan her:
“Her på det sidste har jeg haft en følelse af at være udenfor i vores venskab, og det er ikke rart.” På den måde kommer man nemlig ikke til at beskylde de andre for en hel masse, som de måske slet ikke kan genkende. Og det åbner meget mere op for, at man kan få en god snak, hvor man lytter til hinanden. Hvis du har lyst, kan du også læse vores artikel om at håndtere konflikter med venner. Der er flere gode råd til, hvordan man kan tage en lidt svær snak med sine venner.
Tag fat i en lærer
Hvis der er brug for det, så kan du også prøve at snakke med en lærer på jeres skole. Nogle gange når der er lidt knas i venskabet, så kan det nemlig være rart at få en voksen til at hjælpe med at rede trådene ud. For de voksne kan hjælpe med at sørge for, at man får snakket sammen om problemet på en god måde. Sådan så der bliver plads til, at man kan lytte til hinanden og få problemet løst.
Snak med nogen andre
Når noget i ens venskab driller, så kan det også være rigtigt rart at snakke med nogen om det. Også selvom de måske ikke kan gøre så meget for at få venskabet til at blive godt igen. Men det kan gøre en rigtigt ked af det og gøre ondt, når ens venskab er svært. Og når man har det svært, så har man brug for at snakke med nogen om det, så man ikke skal klare sig igennem det alene. Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen tæt på dig, du kan snakke med? Det kunne være nogle andre veninder, dine forældre eller en tredje person, du er tryg ved.
De vil altid lytte hos Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børnetelefonen, hvis du har brug for at snakke med nogen om situationen med dine veninder. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at lytte. Og du kan snakke med dem om lige netop det, der er svært for dig. Du kan også være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis du helst vil det.
Det kan gøre rigtigt ondt og gøre en ked af det, når man føler sig udenfor i et venskab. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper