Hej
Jeg er en pige på 13 år og jeg ved ikke om jeg er blivet ramt af depression jeg har en ven der har været ramt af det og er lidt sådan jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre jeg tør ikke og sige det til mine forældre håber i forstår mit sprøgsmål

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Jeg forstår så fint, hvad du spørger om. Og jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt at være opmærksom, hvis man tænker, at man kunne have en depression. For hvis man har en depression, så er det vigtigt, at man får hjælp, så man kan få det godt igen. Og at skrive herind er det første skridt på vejen imod at få hjælp.
Det er normalt i perioder
Det lyder som om, du er ramt ind i en periode, hvor du har det rigtigt svært. For selvom du ikke skriver så meget i dit brev, så er det for det meste et tegn på, at man er rigtigt ked af det, når man kan genkende nogle af tegnene fra depression. Men det er også helt normalt, at der er nogle perioder af ens liv, hvor man kan genkende nogle af tegnene. For selvom det kunne være rigtigt rart, hvis man kunne være glad hele tiden, så er de svære følelser lige så meget en del af livet, som de gode følelser er.
Derfor er det for eksempel også helt normalt, at man ind imellem ramler ind i en periode, hvor man føler sig mere trist end normalt. Specielt når man begynder at blive teenager. For så begynder hormonerne også at ræse rundt i ens krop, og så kan man godt opleve, at ens humør begynder at svinge meget mere, end det plejer. Men selvom det måske er almindelig tristhed, man oplever i en periode, så er det stadig super hårdt at gå rundt og være ked af det. Derfor er det også altid en god idé at snakke med nogen om det, sådan så man ikke skal gå alene med tristheden og alt det svære.
Det skal blive bedre
Men hvis du kan genkende rigtigt mange af de samme ting, som din ven oplever, så er det godt at være lidt opmærksom. For selvom det er helt normalt, at der er perioder, hvor det hele er rigtigt svært, så skal det helst blive lettere igen. Hvis det ikke gør det, så kan det godt være et tegn på, at der er lidt mere gal som for eksempel, at man måske er blevet ramt af en depression. Hvis du har lyst til det, så kan du læse vores artikel om depression
Der står lidt om, hvad depression er for noget. Som jeg skrev, så er det normalt, at der er nogle af tegnene, man kan genkende i perioder. Men hvis der er rigtigt meget af det, du kan genkende, så er det vigtigt, at du snakker med nogen om det. For uanset om det så er en depression eller noget andet, der driller dig, så er det i hvert fald et tegn på, at du har det svært. Og når man har det svært, så kan man nogle gange har brug for hjælp fra folk omkring sig til at få det godt igen.
Fortæl det til dine forældre
Du skriver, at du ikke tør fortælle dine forældre, at du er bange for, at du måske er blevet ramt af en depression. Men jeg kommer til at tænke på, hvorfor du ikke tør fortælle dem det? For det er helt normalt, at det kan være lidt svært at fortælle sine forældre, at man har det svært. Der er for eksempel mange unge, der fortæller, at de er bange for at gøre deres forældre bekymrede. Kan du mon genkende det? Men de fleste forældre vil rigtigt gerne vide det, når man har det svært. Fordi de holder af en, og derfor vil en det bedste. Så hvis man har det svært, så vil de rigtigt gerne hjælpe. Derfor ville det være en rigtigt god idé at snakke med dine forældre. For når man har det svært, så er det vigtigt, at man har nogen tæt på, som man kan få hjælp og støtte fra.
Men jeg ved også godt, at det ikke er alle forældre, der er lige gode at snakke med. Så hvis du ikke tør fortælle dine forældre det, fordi du tidligere har oplevet, at de er blevet sure på dig, når du har prøvet at fortælle dem, hvordan du havde det. Så tænker jeg på, om der mon er en anden voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved, du kan snakke med. Det kunne for eksempel være en lærer eller en sundhedsplejerske på din skole eller en helt tredje person. Hvis der er det, så synes jeg, at du skal prøve at fortælle dem, hvordan du har det. Så kan de nemlig hjælpe dig med at fortælle det til dine forældre, sådan så du kan få den hjælp og støtte, du har brug for.
Tag fat i Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du gerne vil snakke med nogen om, hvordan du har det for tiden. Hos Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man har brug for nogen at snakke med. Det er nogle super søde og super dygtige frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig hos Headspace. Og de er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de ved godt, at det nogle gange kan være lidt svært lige at få sat ord på, hvordan man har det. Derfor skal de også nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig med at få sagt det, som du gerne vil have fortalt. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Hvis du gerne vil vide, om du er blevet ramt af en depression, så skal du snakke med din læge.  Det kan din læge nemlig hjælpe dig med at finde ud af. Og hvis ikke din læge kan, så kan han eller hun hjælpe dig videre til nogen, der kan. For at din læge kan hjælpe dig, så skal dine forældre være med på det, fordi du er under 15. Derfor ville det også være rigtigt godt, hvis du fik snakket med dine forældre. Så kan de nemlig hjælpe dig med at tage fat i lægen. Men hvis du hellere vil snakke med lægen selv først, så kan du også gøre det. Så tænker jeg, at din læge nok skal hjælpe dig med at tage fat i dine forældre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå rundt og have det svært alene. Der er nemlig heldigvis hjælp at få, hvis man har det svært. Og heldigvis så får langt de fleste det godt igen med den rigtige hjælp.
De bedste hilsner fra en Mindhelper