Hej brevkasse
Jeg har været usikker på at skrive herind, men jeg har læst mange andres breve der minder om, hvordan jeg har det så jeg tænkte, at jeg også ville prøve at få hjælp.
Der er intet galt med mig, jeg er ikke syg og min familie fungere fint, men jeg kan ikke stoppe med at være ked af det. Jeg føler mig ikke tryg ved at fortælle til nogen, hvordan jeg egentlig har det, men jeg tager mig selv i at græde mig selv i søvn flere dage om ugen. Når jeg er i skole kan jeg have det fint, men så snart jeg kommer hjem har jeg ingen energi og har egentlig bare lyst til at være alene på mit værelse. Der skal ikke meget til for at jeg bliver irriteret og sur på min familie, specielt min søster, hvilket jeg får virkelig dårlig samvittighed over, men jeg kan bare ikke styre det. Jeg er træt konstant, men når jeg siger det til mine forældre siger de at det er normalt for teenagere. Jeg ved at de nok har ret, men det er stadig frustrerende ikke at have energi til noget samtidig med at jeg hele tiden er ked af det.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?
Mvh pige på 18

(18 år)
Hej 18 årig
Hvor er jeg glad for, at du alligevel fik skrevet herind, selvom det var lidt svært. For det lyder som om, du tumler en del med at være træt og ked af det for tiden. Og når man har det sådan, så er det mega vigtigt ikke at gå med det alene.
Alle har ret til at føle sig ked af det
Som du selv så fint skriver, så er der rigtigt mange unge, der skriver herind og fortæller, at de føler sig triste og kede af det, også selvom alt egentligt kører fint for dem. Mange af dem fortæller, at de også skammer sig lidt over at have det på den måde. Kan du mon genkende det? Jeg kan sagtens forstå, hvorfor man kan få det på den måde. For nogle gange så kan det godt føles som om, man kun har ret til at være ked af det, hvis der er et eller andet i ens liv, der er gået helt i stykker.
Men alle mennesker har ret til at føle sig kede af det og have det svært. For at være trist eller ked af det er en grundfølelse, ligesom glæde også er. Det betyder, at både glæde og tristhed er følelser, som alle mennesker oplever igennem deres liv. Og der kan være rigtigt mange andre grunde til at være ked af det end, at man er syg eller, at tingene ikke går godt derhjemme. Ligesom det også er helt normalt, at man ikke helt ved, hvorfor man er ked af det. Det kan være, at ikke er en bestemt ting men, at det måske mere er en kombination af flere ting, der gør en trist. Så kan det godt være lidt svært at regne ud, hvorfor man egentligt er ked af det, og det er helt okay. Man behøver ikke at vide helt præcis, hvorfor man er ked af det for, at man må have det på den måde.
Lav en plan for dagen
Jeg kan sagtens forstå, det er frustrerende, at du slet ikke føler, du har overskud til noget for tiden. For det kan være hammer-svært at komme igennem hverdagen, hvis man føler, at man nærmest skal slæbe sig igennem hver time. Men samtidigt så tænker jeg også, at det giver rigtigt god mening, at du er træt og mangler energi, når du kommer hjem fra skole. For det med at gå i skole er noget, som man bruger rigtigt meget energi på.
Der er mega mange lyd og lysindtryk hele tiden, som hjernen skal bearbejde og forsøge at sortere til og fra i. Samtidigt så er man måske sammen med sine venner i pauserne, og selvom det er noget, der kan være med til at give en energi i øjeblikket, fordi det er sjovt og rart. Så er det også noget, som man bruger energi på. Og sidst men ikke mindst, så bruger man en masse energi på at lave sit skolearbejde og høre efter, hvad lærerne forsøger at lære en. Derfor tænker jeg slet ikke, der er noget at sige til, at du kan have brug for en pause, når du kommer hjem.
Så måske skal du øve dig i at lade det være okay, at du lige har brug for en time eller to alene på dit værelse, når du kommer hjem? Så din hjerne kan få lov til at lade op efter at have været brugt hele dagen. Det kan være en rigtigt god idé at få lavet en plan for, hvordan du kan komme til at få en pause efter skole. Måske du kan aftale med din familie, at de giver dig en time for dig selv, hvor du kan lave noget rart og afslappende, når du kommer hjem fra skole? Samtidigt så kan det også hjælpe rigtigt meget på overskuddet at få lavet en plan for sin dag. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til. Og hvis du har lyst, kan du også læse vores artikel om at få mere energi. Måske er der også noget i den, du kan hjælpe dig?
Snak med nogen
Jeg kan sagtens forstå, du ikke helt tør at snakke med nogen om, hvordan du egentlig har det for tiden. For det kan være hammer-svært og sårbart at snakke med dem omkring sig om de svære ting. Men det er vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du egentlig har det for tiden. For når man er trist og ked af det, så kan det komme til at bygge sig op indeni og fylde endnu mere, hvis man ikke taler med nogen om det. Vi mennesker har nemlig brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi har det svært.
Jeg tænker for eksempel, det kunne være en rigtigt god idé at snakke med din familie om det. For de fleste familier vil rigtigt gerne hjælpe og støtte, hvis de ved, at man går igennem en svær periode. Og når man er ked af det og mangler overskud, så er det helt normalt, at man har let ved at blive irrteret og sur. Når ens bæger er næsten fyldt i forvejen, så skal der bare ikke ret meget til, før det flyder helt over. Men det kunne måske være rigtigt rart for din familie at vide, at det er derfor, du har lidt lettere ved at blive irriteret for tiden.
I sidste ende så betyder det ikke så meget, hvem du snakker med. Så hvis der er en anden voksen, du er meget tryg ved, kan du også sagtens snakke med dem. Det kunne være en lærer på din skole, en faster eller en helt tredje person. Hvis det er alt for svært at sige det højt, så kan du vise den, du gerne vil snakke med dit brev, hvor du har skrevet alting så fint. Så kan de spørge dig ind til det, når de har læst det. På den måde slipper du på en måde for at være den, der skal starte samtalen op.
Snak med Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du gerne vil snakke med nogen om, hvordan du har det for tiden. Hos Headspace sidder der nemlig en masse super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere er rigtigt søde, og så er de vant til at snakke med unge, der er kede af det af alle mulige forskellige årsager. Så de skal nok gøre deres allerbedste for at lytte og hjælpe. Samtidigt kan du være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Gå til lægen hvis det bliver ved
Selvom det er normalt både at være træt og trist i perioder, så skal det helst blive bedre igen på et tidspunkt. Så hvis du bliver ved med at være trist og træt eller, hvis det bare bliver værre, så er det en god idé at snakke med din læge. For nogle gange kan der være noget mere bag, at man går og føler sig ked af det og træt. Og hvis der er det, så er det jo vigtigt, det bliver opdaget, så man kan få hjælp til det og få det bedre igen.
Det kan være hammer-svært at få det sagt til nogen, når man har det svært. Men du har allerede været super modig og skrevet herind og delt dine tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har givet dig mod på at turde at snakke med nogen omkring dig om, hvordan du har det for tiden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper