Hej Mindhelper
jeg er virkelig ked af det hele tiden, græder mig selv i søvne og ser ik nogen mening med livet, jeg kan ik se hvorfor jeg betyder noget for folk overhovedet, jeg føler intet mere og græder hele tiden når jeg ikke er i skole og er alene om aftenen. hvad skal jeg gøre? jeg har brug for hjælp, men mine forældre forstår ingenting.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder som om, at du går igennem en rigtig svær periode lige nu. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Det kan godt blive godt igen
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt mærke på dig, at det er hammer-svært at være dig i øjeblikket. Selvom det måske lyder lidt mærkeligt, så er det helt normalt at opleve, at der er perioder i ens liv, som føles grå og triste. Og hvor det hele bare virker meningsløst. Men heldigvis, så kan det sagtens blive godt igen. Jeg synes, du skriver det så super fint, når du siger, at du har brug for hjælp. For det synes jeg er en rigtig god idé, når du har det så svært for tiden. Det er nemlig alt for svært, at gå med helt alene. Derfor vil jeg også gøre mit bedste for at hjælpe dig godt på vej til, hvor du kan få den hjælp henne.
Hvis du har lyst til at prøve at udfordre tristheden lidt selv også, så kan du også læse vores artikel med 10 gode råd til at håndtere tristhed eller denne her om selvomsorg. Den handler nemlig om, hvordan man kan passe ekstra godt på sig selv, hvis man har det svært.
Tag fat i dine forældre igen
Du skriver, at dine forældre ingenting forstår. Det er jeg ked af at høre, for det er ikke særligt rart at opleve, når man har det svært. Så har man brug for at blive lyttet til og hjulpet. Du skriver ikke så meget om, om du har snakket med dine forældre endnu. Men jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med dine forældre. For nogle gange, så skal forældre have ting af vide flere gange, før de helt forstår, hvor svært man egentligt har det. Ellers så sker der nogle gange det, at forældre tror, at de svære følelser er gået over igen, eller slet ikke har forstået, at man har det svært. Og det fleste forældre vil gerne hjælpe, men de ved ikke altid helt hvordan, så derfor er det hammervigtigt at få snakket om tingene.
Jeg synes, du skal prøve at læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine forældre. For der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan snakke med ens forældre, så de forhåbentligt forstår en. Jeg kan især godt lide rådet om at skrive et brev. For så har man nemlig god tid til at få skrevet de ting ned, som det er vigtigt at en forældre ved. Og det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, end skulle sige det, når man sidder overfor hinanden. Måske kunne det være en rar løsning for dig?
Snak med en anden voksen
Hvis det nu slet ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som du kan snakke med? Det kunne være en sød moster, din farfar, en teaterlærer eller din venindes mor? Det er ikke så vigtigt, hvem det er, bare det er en, som du er tryg ved. Så kan de nemlig lytte og hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan blive hjulpet på en god måde. Det er også sådan, at man kan få hjælp på sin skole, hvis man har det svært. Det står i loven, at skolen skal hjælpe, hvis man fortæller, at man har det svært. Så hvis du har en
Du er velkommen hos Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som har overskud og rigtigt gerne vil hjælpe, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke med nogen om det, der fylder. Deres frivillige er super søde og dygtige, og de står klar til at lytte og hjælpe med de svære ting – intet problem er for stor eller småt. Du kan finde et Headspace i nærheden af dig på deres hjemmeside, eller kontakte dem via telefon eller chat, hvis det er rarest for dig.
Tag en tur til lægen
Du skriver ikke så meget om, hvor længe du har haft det svært. Men hvis de triste følelser har været der længe, så er det vigtigt, at du tager en tur til lægen og snakker med lægen om, hvordan du har det. For lægen kan nemlig hjælpe en, hvis man har det dårligt, uanset om det er fysisk eller psykisk. Og lægen er helt vant til at snakke med unge, som har det svært.
Nogle mennesker oplever, at de har været kede af det så længe, at det udvikler sig til det, man kalder depression. Og så er det ekstra vigtigt at få snakket med lægen, så man kan få den hjælp, som man har brug for. Du kan læse mere om depression i denne artikel.
Jeg håber, at mit svar hjælper dig i en retning, hvor du kan få hjælp. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper