Hej
Jeg har det virkelig mærkeligt. Jeg føler ingenting. Altså sådan jeg er hverken glad eller ked af det. Jeg kan ikke græde og jeg kan ikke mærke sådan rigtig glæde. Jeg kan sagtens smile og det, men det er falsk. Jeg plejer normalt at være meget følsom og græde over de mindste ting, men nu rører intet mig mere. Jeg har det hverken dårligt med mig selv eller med andre. Jeg er fuldstændig ligeglad. Jeg tror heller ikke jeg har nogen sympati for andre eller hvad det hedder. For nogle gange tænker jeg på hvis fx min mor får kræft eller hvis min søster fx dør og jeg mærker intet, hvilket jeg før i tiden ville græde over. Jeg har også ubehagelige tanker. Fx hvis jeg kigger på min far så tænker jeg automatisk på hvordan han ville se med en kniv i hovedet igen uden at føle noget. Eller hvis jeg ser på min bror tænker jeg på hvordan det villle være at kvæle ham. Eller hvordan det ville se ud hvis jeg skubbede min søster ud fra en høj klippe. Eller hvad jeg ville føle hvis jeg skød min mor. Jeg føler intet når jeg har disse tanker. Ikke engang skyldfølelse for at have dem. Jeg synes bare at det er ubehageligt og jeg vil gerne være den gamle mig igen, hvor jeg er glad, bekymret ogtrist

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er ikke sjovt at være dig for tiden. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Det er ikke unormalt
Det kan være ret ubehageligt, når man ikke rigtigt synes, at man kan mærke nogle følelser. For at kunne føle både glæde og tristhed og alt derimellem er noget af det, som er med til at gøre os, til dem vi er. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du godt kunne tænke dig at blive dit gamle jeg igen, så du kan mærke alle de følelser igen.
Det er ikke unormalt, at man kan ramle ind i perioder, hvor man ikke er helt så følsom, som man plejer. Især hvis man er en, der normalt føler meget. Det lyder det til, at du normalt er. Det kan nogle gange godt blive lidt for meget for ens hjerne. Så lukker den lidt ned i en periode, så man ikke hele tiden skal reagere med følelser på det, der sker omkring en.
Men de perioder skal helst gå over igen på et tidspunkt. Og hvis de ikke gør det, så kan det godt være, man har brug for lidt hjælp til at få det godt igen. Derfor er det super godt, at du reagerer på, at du har det sådan her. For sådan skal du ikke gå rundt og have det alene.
Tanker er bare tanker
Jeg kan godt høre, at det ikke er nogle særligt rare tanker, der popper op i hovedet på dig. For det er ikke så rart at tænke på, hvad der for eksempel ville ske, hvis man lige kom til at skubbe sin søster ud fra en høj klippe. Men det er ikke unormalt at få sådan nogle tanker. Det er der ret mange mennesker, der oplever ind imellem.
Nogle gange når sådan nogle tanker popper op, så kan man godt komme til at dyrke dem lidt uden, at man tænker over det. Fordi man kommer til at bruge dem til at tjekke lidt efter, om man kan føle noget. Er det mon det, der sker for dig? Det kan hurtigt blive en ond spiral. For når man gør det, så er man ekstra opmærksom på de tanker. Og når de så popper op, og man stadig ikke føler noget, så bliver man også ved med at være opmærksom på, at man rigtigt føler så meget.
Derfor tænker jeg også, at det måske kan hjælpe dig at prøve at øve dig i at lade tankerne komme og gå. Uden at du lægger så meget mærke til, hvad de siger, eller hvad du føler, når de popper op. For tanker er bare tanker. Selvom de kan føles skræmmende, så kan de ikke gøre en noget. Og det at man har sådan nogle tanker, er ikke det samme som, at man har lyst til at gøre det, som de siger. Du kan for eksempel bruge mindfulness til at øve dig, hvis du har lyst. For i mindfulness øver man sig netop i bare at lade tanker være tanker.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For når man er i en periode, hvor man ikke har det godt. For eksempel fordi man ikke rigtigt føler sig som sig selv og ikke rigtigt føler noget. Så er det vigtigt, at man snakker med nogen om det. Vi mennesker er nemlig ikke bygget til at skulle klare os igennem de svære perioder selv. Så hvis vi går med de svære ting alene, kan de godt komme til at bygge sig op og fylde endnu mere.
Derfor tænker jeg på, om du for eksempel kan snakke med dine forældre? De fleste forældre vil deres børn det bedste. Derfor tænker jeg også, at dine forældre gerne vil vide, hvordan du har det. Sådan så de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få det godt og blive dit gamle jeg igen. Du kan kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har brug for lidt råd til, hvordan du kan starte samtalen.
Tag fat i Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, når du er ung og har brug for nogen at snakke med. Det er nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke i Headspace. Og de er vant til at snakke med unge, som for eksempel er stødt ind i perioder, hvor de ikke helt føler sig som sig selv. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Der er nogen, der oplever at få det, som man kalder en depression. For dem føles det lidt som om, hele deres verden er blevet grå og trist, fordi de enten er meget triste eller helt tomme for følelser. Du kan læse mere om depression i den artikel, som jeg har linket til. Heldigvis så kan man godt få hjælp til at få det godt igen, selv hvis man har fået det så svært, at man har fået en depression. Faktisk får langt de fleste det godt igen med den rigtige hjælp.
Derfor er det også en god idé at snakke med din læge, hvis du bliver ved med at have det sådan her. For så kan din læge hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være en depression, der driller dig. Og hvis du og din læge tænker, at det kunne være en god idé. Så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp og støtte til at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper