Hej Mindhelper
Jeg er bange for jeg hsr en depression.. jeg tør ikke fortælle mine forældre om det, da jeg ved de tænker jeg snart er ovre det, men det er noget som virkelig går mig på i min hverdag..
Keg er aldrig sammen med nogle, jeg græder HVER aften inden jeg skal i seng, og græder for det meste i skolen.
Jeg føler ikke der er en grund til jeg står op længere, jeg ser ingen grund til og være i andre lokaler end mit værelse, og så bare være i min seng.
Det ved jeg min mor ikk vil kunne forstår.
Jeg hsr overvejdet og snakke med en læge om en psykolog, men så skal de kontakte mine forældre, og det er virkelig noget af det skdste jeg ønsker..
Håber virkelig virkelig meget, at der er en der ved hvad jeg nan gøre med det her..

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder som om, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du rigtigt gerne vil have hjælp, når du er bange for, om du har en depression.
Jeg kommer til at tænke på, om det måske er dig, som også har skrevet det her brevkassespørgsmål også? For der var nogle ting i det, som jeg synes minder om de ting, som du har skrevet. Ellers kan det i hvert fald være rigtigt rart at læse om nogen, som oplever de samme ting, som en selv. Og jeg tænker, at svaret måske kunne være rigtigt meningsfuldt for dig også.
Fortæl det til dine forældre
Det lyder til, at det er svært for dig at snakke med dine forældre. Det kan der være rigtigt mange grunde til. Eksempelvis at man er bange for, at de ikke vil kunne forstå, hvordan man har det. Eller måske ikke vil tage en seriøst. Men samtidigt lyder det til, at du ikke har prøvet at fortælle dem om depressionen endnu? Er det rigtigt forstået? Og så tænker jeg, det kan være svært at vide, hvordan dine forældre vil reagerer.
Måske vil de gerne hjælpe, hvis de får det af vide. For oftest vil forældre rigtigt gerne hjælpe deres børn, men det er ikke altid at forældre helt forstår, hvad man har brug for. Så kan det være en god idé, at være ret klar i mælet om, hvad man har brug for. Og selvom man måske har forsøgt at fortælle sine forældre om 1 gang før, så kan man nogle gange være nødt til at gøre det flere gange. Så ens forældre forstår, at man mener det alvorligt og gerne vil have hjælp.
Jeg tror det kunne være en rigtig god idé, hvis du læste vores artikel om, hvordan man snakker om depression med sine nærmeste. For der står en masse gode råd til, hvordan man kan tage snakken på en god måde. Du kan også læse vores artikel om, hvordan man taler med sine forældre om svære ting. De kan være rigtigt hjælpsomme, hvis man skal prøve at få fortalt nogle ting, som er rigtigt svære for en.
Snak med en lærer
Jeg kommer til at tænke på, om du har en yndlingslærer eller en anden voksen på din skole, som du synes er rar at snakke med? For det er nemlig sådan, at hvis man fortæller på sin skole, at man har det rigtigt svært, så skal skolen hjælpe en. Og måske kunne det være rigtigt rart for dig? Så kan du prøve at tage fat i en voksen på skolen, fortælle dem om, hvordan du har det. Og så kan de måske også snakke med dine forældre. Det kan være en god løsning, hvis man har lidt svært ved at få sine forældre til at forstå, at man har brug for hjælp.
Kontakt Børnetelefonen
Jeg tænker, at hvis det bare er alt for meget for dig, at skulle snakke med dine forældre eller lægen lige nu. Så kunne det måske være rart at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, men som kan hjælpe. Det kunne eksempelvis være Børnetelefonen. Der kan man både ringe, skrive og chatte med en frivillig. De er super søde og dygtige. Og måske kunne det være en rar måde for dig, at få snakket med nogle, uden dine forældre behøver vide det?
Tag en tur ned til Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen, uden at dine forældre ved det, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er nemlig et anonymt rådgivningstilbud for unge. Og de er helt vant til at snakke med unge, som oplever depression. Der vil du kunne komme og snakke om depression og hvad du oplever. Og man kan komme i længere forløb, hvor man kan komme og snakke med de samme frivillige over længere tid. Måske kunne det være en løsning for dig, hvis du ikke vil gå til lægen?
Snak med lægen
Hvis man skal finde ud af med sikkerhed, om det er en depression, man har, så er der nødt til at være en professionel ind over. Eksempelvis en læge. Og du kunne rigtigt godt tænke dig, at prøve at snakke med en læge, men er lidt nervøs for, om de vil kontakte dine forældre. Det er sådan, at en læge ikke har tavshedspligt, når man er under 18. Men samtidigt behøver lægen heller ikke fortælle ens forældre, at man har været til lægen. Så du kan jo prøve at snakke med lægen om tavshedspligt og om lægen er nødt til at fortælle det til dine forældre.
Det er en rigtig svær situation, du står i lige nu. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper