Hej 🙂
De seneste tre år ca. har jeg været ret nedtrykt. Dog både med gode og dårlige perioder, men føler bare ikke, at jeg kan være helt glad, selvom jeg selfølgelig kan være det, og føler ikke, at jeg kan blive ved med at leve sådan, men samtidig ønsker jeg virkelig ikke, at andre skal vide, hvordan jeg reelt set har det.
Derudover har jeg i ca. to år i periode selvskadet og har forsøgt at stoppe og troede også, at 2020 skulle være året helt uden selvskade, men sådan gik det desværre ikke. Jeg håber bare ikke, at jeg aldrig holder op med det, fordi jeg ved jo godt, at det langtfra gøre mig gladere, og at det udelukkende er hæmmende for livet, men alligevel kan trangen føles så overvældene
Jeg ville egentlig bare håbe, at I havde nogle forslag til, hvordan man får det bedre. Tror også, at grunden for min tristhed skyldes, at jeg virkelig hader mig selv. Der er intet ved mig, som man ikke ville kunne undvære.
Mvh mig

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder som om, du har haft det virkeligt svært rigtigt længe nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du trækker ud efter hjælp, og det er det første skridt på vej imod at få det godt igen.
Det kan godt blive godt igen
Det lyder som om, du har været i en periode virkeligt længe nu, hvor du har haft det svært og følt dig trist. Og jeg kan sagtens forstå, at du ikke føler, at du kan blive ved med at leve sådan. For det er rigtigt hårdt at føle, at man mest bare er nedtrykt uden, at man helt kan blive rigtigt glad. Så tre år er virkeligt længe at have det sådan. Selvom man er i en periode, hvor det hele mest bare er svært, så er det helt normalt, at der alligevel er perioder, hvor det hele går lidt nemmere. Ligesom det også er fuldstændigt normalt, at der er perioder, hvor man er meget ked af det, selvom man ellers har det godt. Men selvom der er perioder, hvor det går lidt bedre, så er det vigtigt, at du tager det alvorligt, at du har følt dig nedtrykt det meste af tiden så længe.
Der er nemlig nogen, der oplever at være nedtrykte så længe, at det bliver til en depression. Udover at de føler sig meget nedtrykte, så oplever de også ofte, at de for eksempel ikke rigtigt bliver glade af at gøre de ting, som de plejede at kunne lide. Hvis du kan genkende det, kan du prøve at kigge på vores artikel om de typiske tegn på depression. Hvis der er mange af tegnene, du kan genkende, så er det vigtigt, du snakker med nogen om det. For uanset om det er en depression eller ej, så er det stadig et tegn på, at du har det rigtigt svært for tiden, hvis du kan genkende mange af tegnene. Og sådan skal du ikke have det alene.
Det er en copingstrategi
Det lyder mega hårdt, at du også kæmper med selvskade. Og det er super sejt, at du har prøvet at stoppe. For som du selv skriver, så gør selvskaden dig ikke gladere på lang sigt. Tværtimod så gør den tingene endnu sværere. Men jeg kan også sagtens forstå, at du synes, at det er super svært at holde op. For jeg gætter på, at selvskaden hjælper dig, når du gør det. Selvskade er nemlig en copingstrategi. Det vil sige, at selvskade er noget man gør for at håndtere nogle følelser inde i en, der er rigtigt svære. Derfor handler det heller ikke om, at du bare skal holde op med at skade dig selv. Det handler om, at du skal have noget hjælp til de følelser, der er så svære, at du får lyst til at skade dig selv.
Jeg kan dog prøve at give dig et lille tip, som måske kan hjælpe dig med at udsætte selvskaden lidt. Det handler om, at du skal prøve at tænke over, om der er nogle andre ting, der også kan hjælpe dig med at flytte fokus fra de svære følelser. Det kan være alt fra at gå en lang tur til at tæve en bamse på dit værelse. Alle de ting som du kan komme i tanke om, kan du skrive ned på en liste. Så kan du aftale med dig selv, at næste gang du får lyst til at skade dig selv, så skal du prøve alle tingene på din liste af først. Det er nemlig meget lettere at erstatte selvskaden med noget andet, end det er bare helt at stoppe med at selvskade. Når du prøver at gøre noget andet i stedet for at selvskade, så flytter du nemlig også fokus fra lysten til at gøre skade på dig selv. Og så bliver det tit lidt nemmere at lade være.
Snak med nogen
Det giver god mening, at du ikke har vildt meget lyst til, at der er nogen, der skal vide, hvordan du har det. For det kan være rigtigt grænseoverskridende at fortælle, at man ikke har det godt. Men det er super vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det lige nu. For du skal ikke gå alene med, at du har haft det så svært så længe. For der er mulighed for, at du godt kan få det godt igen. Faktisk er det sådan, at langt de fleste som har haft det rigtigt svært, får det godt igen. Men når du har haft det svært så længe uden, at det er blevet bedre, så kræver det nok noget hjælp at komme på benene igen. Og den hjælpe kan du kun få, hvis du snakker med nogen om, hvordan du har det.
Derfor tænker jeg på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste forældre vil nemlig rigtigt gerne hjælpe sine børn, hvis de har det svært, fordi de vil deres børn det allerbedste. Men hvis der er en anden voksen, du synes er bedre at snakke med, så kan du også sagtens snakke med dem. Det er nemlig ikke så vigtigt præcis, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen. Hvis det er nemmere for dig, så kan du skrive det, som du gerne vil have sagt i et brev, som du så kan give til den, du gerne vil snakke med. På den måde kan du nemlig få lidt mere tid til at tænke over, hvad du gerne vil have sagt, og hvordan du gerne vil sige det.
Tag fat i LMS
Jeg tænker på, om du kender til LMS? LMS står for landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og de ved blandt andet rigtigt meget om, hvordan det er at kæmpe med selvskade. Så de ved også rigtigt meget om, hvad man kan gøre, hvis man kæmper med selvskade og gerne vil holde op. LMS har en rådgivning, som du altid kan tage fat i. Der sidder der nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, som kæmper med selvskade, så de ved godt, det kan være svært at snakke om. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig igennem samtalen. Du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Når du har været nedtrykt og haft det svært så længe, så tænker jeg også, at det ville være en god idé at snakke med din læge om det. Læger er nemlig også uddannede til at hjælpe, når det er noget psykisk, der er svært. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du går rundt og føler dig så nedtrykt. Samtidigt kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af ud, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne.
Du har haft det svært længe nu. Så hvis du kan tage noget med dig fra mit svar, så håber jeg, at der det, at det godt kan blive godt igen. Nogle gange kræver det bare den rigtige hjælp. Derfor håber jeg også, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Også selvom jeg godt ved, at det er svært.
De bedste hilsner fra en Mindhelper