Jeg har følt mig sådan i mere end et halvt år – og det er virkelig frustrerende. Jeg har tænkt på om det er en depression? Men jeg mener ikke selv, at jeg har symptomerne.
Hej,
jeg har længe haft en hård periode følt mig ulykkelig og ikke kunne overskue noget,
mistede min bedste venner for et halvt år siden men slog først rigtigt op for næsten 2 måneder siden, og helt sikkert det har noget med hinanden at gøre.
det kommer lidt i periode, hvor jeg har en god uge, men hvor rammer lige pludselig og vare i nogen uger og sådan er cirkelen.
Men jeg føler mig bare så træt af livet og mig selv, som jeg snakker ikke mennesker, vil selv mene jeg måske isolere mig selv og svært med tage kontakt i venner da jeg er for træt eller ikke kan overskue at være sammen med dem.
det har så resultater i, at jeg har mistet kontakten til nogle tidligere venner, fordi jeg har været ligeglade med dem og ikke kunne overskue dem eller skulle være sammen med dem. hvis det giver mening.
jeg har følt mig sådan et mere et halvt år, og det er virkelig frustrerede. har tænkt om det er en depression men mener ikke selv det er symptomer på det, og har derfor ikke søgt hjælp eller snakket med nogen om det.
Hvad jeg egentlig har brug for at vide er om hvad kunne løsning er på dette? og hvad i mener jeg burde gøre?
Mvh en frustreret teenage.

(Pige, 19 år)
Kære en frustreret teenager
Det lyder til at du går igennem en rigtig svær periode i øjeblikket. Og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Svære tider
Du beskriver at du har været trist og træt i et halvt års tid. Det synes jeg da lyder helt vildt hårdt. Og jeg kan da sagtens forstå, hvis du synes det er vildt frustrerende og opslidende, at skulle være i sådan en følelsesmæssig rutsjebane hele tiden. Sådan tror jeg de fleste ville reagere, hvis de oplevede det samme. At have svære perioder med triste tanker er egentligt meget normalt. Det har de fleste mennesker i løbet af deres liv. Men det er selvfølgelig et problem, hvis tristheden ikke stopper igen – og den pludselig fylder hele ens hverdag.
Du spørger om det måske er en depression. Og det kan jeg nok ikke helt svare på ud fra dit brev, desværre. For det skal man faktisk have en professionel til at hjælpe en med. Det er typisk en læge, som hjælper en med det. Så snakker man sammen med lægen om, hvordan man har det. Og så kan man finde ud af, om det er en depression eller ej. Men du kan prøve at læse denne her artikel omkring tegn på depression. Det er en oversigt over typiske tegn. Du skriver, at du ikke selv mener, at der er symptomer på det. Men jeg tænker alligevel, at du kan prøve at læse artiklen igennem. For der nogle ting omkring tristhed, træthed og at trække sig tilbage, som du også lidt beskriver i dit brev. Det betyder selvfølgelig ikke, at det er en nødvendigvis er en depression. Men det kan være en god idé, at være opmærksom på tegnene. Og så søge hjælp, hvis du kommer frem til at du oplever flere af symptomerne eller at tristheden fylder det hele. Jeg skriver lidt mere om, hvor man kan søge hjælp nederst i svaret.
Sorg
Jeg kommer til at tænke på, om det du måske oplever også kunne være sorg? Du fortæller jo, at du har mistet dine bedste venner, og kontakten med flere af dine gamle venner også. Det tænker jeg da må gøre helt vildt ondt. Jeg tror at næsten alle, som oplever at miste deres tætte venner, synes det er mega svært. Man elsker jo sine venner, og samtidigt har man rigtigt mange gode minder sammen. Så kan man godt opleve sorg. Hvor man bliver super ked af det, og ikke kan overskue noget overhovedet. Ligesom hvis man slår op med en kæreste. Det virker måske lidt fjollet, men jeg synes faktisk, du kan prøve at læse denne her artikel omkring kærestesorger. For selvom det er venner og ikke en kæreste du har mistet – jamen så kan det godt gøre ondt på den samme måde. Derfor kan nogle af rådene til kærestesorger måske også hjælpe dig.
Er venskaberne helt slut?
Du beskriver jo, at du har mistet kontakten til dine venner, og måske isolerer dig lidt i øjeblikket. Der er ikke noget mærkeligt i at have perioder, hvor man ikke har ligeså meget overskud som andre. Og det er fuldstændigt normalt at opleve, hvis man har det svært. Og det er også helt okay at have perioder, hvor man har brug for at være alene. Men det kan være svært, hvis man kommer til at trække sig helt fra sine venner. For når man så får noget af overskuddet tilbage, så står man måske pludseligt alene. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med sine venner om, hvordan man har det. For de fleste mennesker kan sagtens forstå, hvis man har det svært, og derfor kommer til at trække sig lidt i sine venskaber. Derfor kommer jeg faktisk også til at tænke på, om dine venskaber måske kan genoptages igen?
Vi mennesker kan godt komme til at tro, at fordi vi har mistet kontakten til vores venner i en periode, at så har vi mistet kontakten for evigt. Men det behøver ikke være sådan. Ofte kan man faktisk sagtens genoptage kontakten, hvis man undskylder og forklarer, hvorfor det er, at man kom til at trække sig. Rigtigt mange mennesker kan sagtens tilgive en, hvis man virker oprigtigt ked af det og interesseret i at genoptage venskabet. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en mulighed for dig? At skrive til dine gamle venner og fortælle dem hvordan du har det, og undskylde for at du ikke har har så meget overskud på det sidste. Mon ikke at nogle af dem ville kunne forstå det, og have lyst til at genoptage kontakten. Hvis der er sket noget mellem dig og vennerne, som gør at de er vrede på dig, så vil jeg anbefale dig at læse denne her artikel omkring konflikter og venskaber igennem. Der står nogle gode råd til, hvordan man kan komme igennem konflikter med sine venner – uden det ender i total ildebrænd.
Det kan godt være, at du ikke har overskud lige nu, til at prøve at genoptage kontakten med dine venner. Det kan jeg sagtens forstå. Men den mulighed er der jo stadigvæk, når du så engang får overskuddet tilbage. Det kan også være, at du har brug for at lære nogle nye mennesker at kende. Det er selvfølgelig helt op til dig, og hvad du mærker er det rigtige for dig.
Om at håndtere tristhed/depression
Der er nogle forskellige ting man selv kan gøre, hvis man oplever tristhed eller depression. Du kan prøve at læse denne artikel omkring 10 gode råd til hvad man selv kan gøre, hvis man er deprimeret. Vi har også et tema liggende her på siden omkring tristhed og depression, som du kan prøve at kigge igennem. Jeg synes især artiklen om at hvordan man kan planlægge sin dag kan være rigtigt god, hvis man har svært ved at overskue noget. Nogle gange kan det med tristhed og depression nemlig godt blive lidt en ond cirkel. Hvor man har rigtigt svært ved at komme ud sengen, og så pludseligt er hele ens dag gået. Så kan man godt blive endnu mere træt og trist, fordi man så har været lukket inde med sine svære tanker og følelser hele dagen. Og måske dunker man sig selv oven i hovedet, fordi man ikke nåede noget den dag. Men det er helt normalt, og det er helt okay, hvis man bare ikke kan noget den dag. Der er også en dag i morgen jo. Men det kan faktisk godt give en mere overskud, at lave noget i løbet af dagen, selvom det måske føles rigtigt uoverskueligt. For så får man lige netop distraheret sig selv fra de svære tanker, og man får måske nogle gode succesoplevelser, som kan være med til at putte lidt mere glæde ind i sin hverdag.
Snak med nogle om det
Jeg tænker, at det bedste råd jeg faktisk kan give dig er, at få snakket med nogle om, hvordan du har det. Hvis man går helt alene med alle de svære tanker og følelser, jamen så kan de faktisk godt blive værre. Det kan være super rart, at dele sine tanker med nogle, og få støtte til hvordan man kan håndtere det hele. Det kan godt føles lidt som om, at der letter en sten fra ens hjerte. Samtidigt kan det også være en rigtig god måde at få snakket tingene igennem og få nogle andres perspektiv på sagen.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Nu ved jeg jo ikke om du bor hjemme eller er flyttet hjemmefra. Men ofte er vores forældre nogle af dem, som er tættest på os. Og de kan måske også hjælpe dig med at finde den hjælp, som du måske har brug for. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé at snakke med dem, hvis du er tryg ved det. Så kan dine forældre hjælpe og støtte dig til du får det godt igen.
Snak med dine venner
Jeg har godt skrevet lidt om det tidligere. Men du kan jo overveje, om det ville være rart, at række ud til dine gamle venner. Og så snakke med dem om, hvad der sker med dig i øjeblikket. Det kan være at de måske også har prøvet noget ligenede, og kan hjælpe dig godt på vej.
Kontakt lægen
Hvis du oplever, at tristheden fortsætter, eller den bliver så stor, at du synes det er for meget at skulle håndtere. Jamen så kan det være en rigtig god idé, at kontakte din læge. For tristheden skal jo gerne gå over igen. Hvis ikke den gør det, så kan det måske godt være tegn på depression. Derfor er det også vigtigt, at du selv mærker godt efter, hvordan du har det i øjeblikket. For hvis det er for meget, så synes jeg, at du skal tage en tur til lægen snart. Du må altid kontakte lægen og snakke med ham/hende – uanset om du har det fysisk eller psykisk dårligt. Og det er bedre at tage afsted engang for meget, end en gang for lidt. Lægen og dig kan så sammen finde ud af, om du har en depression. Og hvis det er tilfældet, så kan lægen også henvise dig til en psykolog. Psykologen kan nemlig være rigtig god til at hjælpe en med, hvordan man håndterer depression.
Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke kender dig. Jamen så kan Headspace måske være et rigtigt relevant tilbud til dig. Headspace er en frivillig forening, som varetager rådgivning af unge. Så kan man komme ind og snakke med en frivillig om, hvad der sker med en. De er super søde og vant til at snakke om alle slags problemer. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem, det er anonymt. Jeg kan varmt anbefale Headspace.
Der kan være flere grunde til, at man oplever perioder med tristhed. Men hvis tristheden ikke holder op, så kan det godt være tegn på depression. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med nogle om hvordan man har det. Og tage til lægen, hvis man oplever, at tristheden fylder for meget.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper