Hej.
Jeg skriver fordi jeg har brug for at fortælle hvordan jeg har det til nogen. Jeg har rigtig svært ved at tage mig sammen til at gøre ting, jeg har kun lyst til at være i min seng inde på mit værelse med døren lukket. Jeg plejede at være god til at lave mine lektier i god tid og jeg gik meget op i at mit arbejde var godt. Nu laver jeg dem altid i sidste øjeblik, fordi jeg ikke kan tage mig sammen ril ah lave dem. Det er ikke fordi jeg ikke vil lave mine lektier, jeg kan bare ikke finde motivationen til at lave dem. Jeg kan hellere ikke tage mig sammen og rydde mit værelse op, mit tøj lægger overalt på gulvet om min mor bliver altid sur på mig fordi jeg ikke ligge det ind i mit skab. Men jeg kan bare ikke tage mig sammen til at rejse mig fra min seng. Jeg hat også mistet min appetit, jeg er aldrig sulten. Jeg hader også at spise min mad på skolen, jeg ved ikke hvorfor. Jeg aflyser også tit mine aftaler med mine venner, fordi jeg hellere vil blive hjemme i min seng. Jeg bliver også altid sur hvis nogen fra min familie kommer ind på mit værelse og spørg om jeg vil lave noget. Jeg har svært ved at falde i søvn om natten fordi jeg ikke kan stoppe med at tænke, jeg tænker over situation hvor jeg synes jeg sagde noget dumt selvom det er lang til siden. Jeg tænker fx. over hvad jeg skulle have haft sagt i stedet. Jeg har også mistet lysten til mine fritids interesse, jeg spiller på et instrument men jeg kan aldrig få taget mig sammen til øve på det. Jeg har denne her underlige følelse inden i som og jeg er tom eller skal kramme et eller andet (det er svært at forklare). Nogen gange har jeg bare lyst til at græde selvom der ikke kommer nogen tårer. Jeg får også dårlig samvittighed hvis min søster for skeld ud af mine forældre, fordi hun har lavet noget dumt. Jeg føler at det er min skyld at hun har gjort det, fordi jeg ikke gad være sammen med hende fordi jeg hellere vil lægge i min seng.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Du er ramlet ind i en periode lige nu, hvor det hele bare er super svært. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå med de svære tanker og følelser for sig selv.
Det er normalt i perioder
Det lyder som om, du er inde i en periode for tiden, og hvor du har det super svært. Og hvor det er svært for dig at holde motivationen oppe. Det er helt normalt at ramle ind i sådan nogle perioder ind imellem. Det kan for eksempel være, hvis man i lang tid har været presset, fordi der har været mange lektier i skolen og mange ting, man skal nå udover skole og lektier også. Så kan man godt løbe lidt tør for energi på et tidspunkt, fordi ens indre batteri er løbet tør for strøm. Og så er det, at det bliver sindssygt hårdt at holde motivationen oppe til at få gjort alle de ting, som man egentligt gerne vil, fordi der simpelthen ikke er energi til det.
Det kan blive godt igen
Selvom det er helt normalt at være flad for energi og motivation i en periode, så er det en god idé at være opmærksom, hvis det bliver ved. Der er nemlig også nogle, der oplever at have svært ved at holde motivationen oppe, fordi de har en depression. Hvis man har en depression, så føler man sig ofte også helt tom indvendigt. Og man har måske også tit lyst til at græde uden, man helt kan finde ud af hvorfor.
Hvis du synes, det giver mening, kan du læse mere om de typiske tegn på depression i den artikel, jeg har linket til. Det er helt normalt at kunne genkende nogle af tegnene i artiklen, men hvis du kan genkende mange af tegnene, er det vigtigt, at du snakker med nogen om det. For så er det i hvert fald et tegn på, at det er rigtigt svært at være dig for tiden. Og nogle gange hvis man har haft det rigtigt svært længe, så kan man have brug for lidt hjælp fra folk omkring sig for at få det godt igen.
Skriv dagens gode oplevelse ned
Måske kan det hjælpe dig lidt at prøve at skrive dagens gode oplevelse ned. Jeg kan godt forstå, hvis det lyder som en nærmest umulig opgave lige nu. For når man har det rigtigt svært, som du har lige nu, så kan det være rigtigt svært at få øje på de små ting i løbet af dagen, der faktisk lykkedes. Det er helt normalt at have det sådan, og det er ikke noget, man selv kan gøre for. Men man kan godt øve sig lidt i at prøve alligevel. Det kan nemlig nogle gange løfte ens humør lidt, at man bliver om, at der faktisk også er nogle små ting i løbet af dagen, som har været gode.
Det behøver ikke at være en stor ting, du skriver ned. Det kan sagtens bare være, at du fik noget god mad til aften. Eller at du faktisk lykkedes med at få gjort dine lektier færdige, også selvom det var svært at komme i gang. Det er nemlig vildt sejt, når du har det, som du har det, at du faktisk får lavet dine lektier alligevel. Du kan læse mere om teknikken med at skrive dagens gode oplevelse ned ved at klikke på den artikel, jeg har linket til.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. Der er nemlig ikke noget menneske, der kan løse alle de svære ting alene. Vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi har det svært. Men den eneste måde folk kan vide, at alting er hammersvært for dig for tiden er, hvis du fortæller det til nogen. Det er nemlig ikke altid, at andre lige kan se, at man er inde i en svær periode, selvom det måske kunne være rart nogle gange. Derfor tænker jeg på, om der mon er en voksen i nærheden af dig, du kan snakke med? Det kunne for eksempel være dine forældre
De fleste forældre vil nemlig rigtigt gerne vide det, når man har det svært, fordi de vil en det bedste. Og derfor vil de også rigtigt gerne vide, at man har det svært, så de kan hjælpe. Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du så for eksempel snakke med en lærer på din skole eller en helt tredje voksen, som du er tryg ved? Hvis det er svært at fortælle, hvordan du har det, så kan du måske vise det brev, du har skrevet herind til den, du gerne vil snakke med. Du har nemlig beskrevet så fint, hvad det er, der er super svært for dig i det her brev. Og så kan den, som du snakker med læse dit brev igennem og snakke med dig om det bagefter. Det kan måske gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke selv skal sige så meget.
De kan også hjælpe hos Headpsace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Og de frivillige rådgivere hos Headspace er vant til at snakke med unge, der har det rigtigt svært, så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Hvis du bliver ved med at mangle motivation. Og hvis du bliver ved med at gå og føle dig tom indeni, så synes jeg, at du skal snakke med din læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvad det kan være, der driller dig lige nu. Og som gør det så svært at finde motivationen frem. Og din læge kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne. Det er nemlig heldigvis sådan, at selvom man har det rigtigt svært, så kan man godt få det godt igen. Og langt de fleste af dem, som har haft det rigtigt svært, får det godt igen med den rigtige hjælp.
Det er super hårdt, når man er ramlet ind i en periode, hvor det hele bare er sindssygt svært. Så jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du ikke skal klare dig igennem det her helt selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper