Hej
Mit navn er D, jeg er 18 år gammel og går til daglig i skole.
Jeg har oplevet i lang tid nu at føle mig magtesløs og doven. Jeg har altid været en pige med krudt i røven, men det som om det ligeså stille har ændret sig de seneste par år eller måneder.. ja det har jeg ikke engang styre på.
Om natten tænker jeg og spekulere på hvad jeg kan gøre bedre, hvad der skete i fortiden og føler en enorm uro i kroppen. Om dagen kan jeg ikke overhovedet ikke overskue at skulle gå i bad, tag tøj på og så ud af døren.. Jeg er så træt og udmattet, men alligevel kan jeg ikke sove og når så jeg vågner igen er jeg stadigvæk træt og gider ikke nogle steder. Jeg føler mig vred og indebrændt og kan ikke rigtig se de gode ting, dog sker det til tider jeg griner.
Det der er min forvirring er hvordan jeg kan føle alt dette og føle mig så magtesløs og ikke magte dagen, men jeg kan stadigvæk godt tage ud i weekenderne og drikke eller være sammen med vennerne. Er det bare noget jeg bilder mig ind det her? og skal jeg i virkeligheden bare tage mig sammen.

(Pige, 18 år)
Kære D
Det lyder som om, du har ramt en svær periode. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Allerførst vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er for, at jeg er helt sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit spørgsmål.
Det er ikke noget, du bilder dig ind
Det lyder som om, du er ramt ind i en periode, hvor det hele bare er super hårdt. Og hvor du har rigtigt svært ved at samle dig om almindelige hverdagsopgaver. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg egentligt, at det giver ret god mening, at det hele er hårdt for tiden. For det lyder som om, du ikke får sovet særligt meget, fordi du ligger og tænker en hel masse, når du er gået i seng. Er det rigtigt forstået? Hvis man er rigtigt træt, fordi man ikke får sovet, så kan selv små opgaver som at gå i bad komme til at føles rigtigt uoverskuelige. Og så kan man godt komme til at føle sig rigtigt magtesløs, fordi det slet ikke føles som om, der er energi nok til alle de ting, man skal for at kunne komme igennem dagen.
Samtidigt kan det også påvirke ens humør rigtigt meget, hvis går rundt og er rigtigt træt hele tiden. Man kan måske blive vred og frustreret over, at man ikke kan få hverdagen til at hænge sammen. Og måske kan man også blive rigtigt ked af det, fordi man kommer til at give sig selv skylden og synes, at man er doven og bare skal tage sig sammen. Lidt som nogle af de ting som du også beskriver. Men jeg vil rigtigt gerne sige til dig, at de ting du oplever, er reelle. Det er ikke bare noget, du bilder dig selv ind. Og det handler ikke om, at du bare skal tage dig sammen og komme ud af fjerene. Det handler om, at du har ramt ind i en periode, hvor der er noget, der er rigtigt svært for dig. Og noget som du måske har brug for hjælp til for at få det godt igen.
Vænner du dit døgn på hovedet i weekenden?
Du skriver, at du er forvirret, fordi du godt kan tage ud og have det sjovt sammen med dine veninder og gå i byen om weekenden. Det synes jeg også, giver rigtigt god mening. For når man er kørt surt i hverdagen, og det hele er rigtigt hårdt. Så kan det med at tage ud og have det sjovt med sine veninder i byen være en flugt fra alt det svære. Det bliver ligesom en pause, hvor man måske føler, at man kan have det sjovt og trække vejret lidt igen. Og det er rigtigt rart at have sådan nogle pauser, når alt andet er rigtigt svært.
Men jeg kommer til at tænke på, om du mon kommer til at vende dit døgn lidt på hovedet i weekenderne, når du for eksempel er i byen? Det sker nemlig tit, og det er der ikke noget unormalt i. Men det kan godt gøre det rigtigt besværligt så at falde i søvn igen på et ordentligt tidspunkt, når det så bliver hverdag. Det kan blive til en rigtigt ond cirkel, hvor man får svært ved at sove i hverdagene og bliver mere og mere træt og ugidelig. Og derfor får man mere og mere brug for en pause i weekenderne.
Jeg ved ikke, om du kan genkende det? Så selvom det kan være rigtigt træls, så er det en rigtigt god idé at stå op og gå i seng på samme tidspunkt i hverdagene og i weekenden, hvis man har svært ved at sove. Det kan godt være svært i starten, fordi man måske stadig har svært ved at falde i søvn, og derfor ikke har sovet så meget, når vækkeuret ringer. Men efterhånden skulle det gerne blive letter og lettere, fordi man har vænnet kroppen til, at der er et bestemt tidspunkt, man sover på. Hvis du har lyst til det, kan du læse flere gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at falde i søvn.
Snak med nogen
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogen om, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, så synes jeg, at du skal gøre det. Det kan nemlig hjælpe rigtigt meget, at man har nogle omkring sig, man kan få støtte fra, når man har det svært. Samtidigt så har svære følelser og tanker det også med at bygge sig op inde i en og komme til at fylde mere og mere, når man går med dem alene. Derfor tænker jeg også på, om du for eksempel kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Og hvis ikke du kan det, om der så er nogle andre omkring dig, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være et andet familiemedlem, som plejer at være helt vildt god til at lytte. Eller det kan måske være en helt vildt god veninde.
Tag fat i Headspace
Hvis der er nemmere for dig at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle super søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder hos dig. Hos Headspace siger man nemlig, at der ikke er noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det super svært. Og så kan du være helt anonym hos Headspace, hvis du vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Jeg synes også, at du skal prøve at snakke med din læge. Det lyder nemlig som om, det her har stået på i noget tid nu. Og nogle gange kan der godt være noget mere bag, at man har svært ved at sove og ligger og tænker rigtigt meget. Hvis der er det, så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget, så du kan få noget hjælp til det. Samtidigt kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre ved dit søvnbesvær. Derfor er det vigtigt, at du snakker med din læge, for han eller hun kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal gå alene med alle de her svære ting.
De bedste hilsner fra en Mindhelper