Hejsa.
Her det sidste stykke tid har jeg gået rundt med en følelse af tomhed indeni. Man kan ikke rigtig sige det er en følelse fordi jeg kan ikke føle noget rigtigt. Og jeg kan ikke engang føle mig frustreret over det, fordi jeg ikke rigtig kan føle noget. Der er bare intet. Jeg kan ikke forklare det. Jeg føler at jeg har glemt hvordan det føles at have følelser og føle dem. Jeg ved ikke hvordan det startede, det kom ligesom bare og jeg ved ikke om der er nogen årsag til hvorfor det er sådan. Jeg føler mig mig umenneskelig og tom. Men jeg føler det jo ikke fordi jeg kan ikke føle noget, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal sige det uden at bruge ordet ‘føle’ når men jeg har prøve at få følelserne frem, men det er som om mit hjerne bare er slået fra på det punkt. Der sker ingenting, og jeg har stadig en ‘følelse’ af tomhed. Hvorfor har jeg det sådan her? Hvad sker der med mig? Jeg kan ikke rigtig føle vrede, glæde osv som før. Og hvis det sker er det på en anden måde og jeg føler ikke det er den rigtige måde. Jeg kan godt være bange (kan ikke føle bange men i ved hvad jeg mener) for at det her aldrig går væk. Jeg kan ikke se nogen pointe i at gå rundt sådan her. Jeg har prøvet at se nogle triste videoer osv og ja jeg græd faktisk til en (kan ikke huske hvor mange med en tror jeg nok det var) men jeg følte ikke tristhed som sådan, det her er så uforklarligt for mig. Og jeg vil bare have mine følelser tilbage, selvom jeg ikke har den følelse af at jeg vil det. Jeg er forvirret over alt det her og jeg goder ikke mere. Eksempelvis så vi meget af en film i min klasse idag, en om en dreng og pige der bliver forelsket og pigen for så kræft og de tager ud og rejser, normalt er jeg ret sikker på jeg ville føle noget når jeg så den ligesom alle andre, men da jeg sådan den var der ingenting, følelser var der slet ikke. Men normalt ville man bruge sine følelser og alt det der, ligesom man gør til dagligt. Jeg har snakket med min mor om det og det var ligesom noget jeg tænkte jeg havde brug for at få snakket om. Har prøvet at forklare mig så godt som jeg nu kunne til jer, men igen uforklarligt. Håber i kan hjælpe.
– E

(Pige, 15 år)
Kære E
Det lyder super ubehageligt, at du føler dig tom indeni. Og jeg kan godt forstå, at du gerne vil have dine følelser tilbage igen.
Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er bare for at være helt sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit brev.
Først lidt ros
Jeg vil faktisk gerne starte mit svar ud med at give dig lidt ros. For det er super godt, at du allerede har snakket med din mor om, at du har den her tomhedsfølelse – nu kalder jeg den en følelse, fordi jeg ikke helt ved, hvad jeg ellers skal kalde den. Du har nemlig helt ret i, at det er noget, der er godt at få snakket om. For det lyder som om, det ikke er særligt rart for dig at have det sådan her. Og når der er noget, der ikke er særligt rart og som fylder meget, så er det vigtigt, at man får snakket med nogen om det. Vi mennesker er nemlig ikke bygget til at gå med sådan nogle ting for os selv. Så du skal endelig bare blive ved med at tage fat i din mor og snakke med hende om det, når du føler, at du har brug for det.
Er der sket noget på det sidste?
Det kan være svært at vide, hvorfor du lige pludseligt er begyndt at kæmpe med den her tomhedsfølelse. Det er helt normalt, at ens humør går op og ned. Og at der er perioder, hvor man bare ikke føler tingene helt så stærkt, som man plejer. I sådan nogle perioder, kan det godt komme til at føles som om, man ikke rigtigt føler noget overhovedet. Men det er ikke noget at være bange for, hvis man er rendt ind i sådan en periode.
Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om der mon er sket noget, inden du begyndte at kæmpe med den her tomhed indeni? Har du for eksempel haft meget travlt? Eller er der sket et eller andet, så tingene er anderledes, end de plejer? Nogle gange kan sådan en periode, hvor man ikke rigtigt føler, at man kan føle noget som helst, nemlig godt være et tegn på, at der er foregået lidt mange ting rundt omkring en. Så kan der nemlig godt blive lukket lidt ned for ens følelser. Så du kan måske prøve at tænke over, om der er sket noget inden, du kom ind i den her periode? Måske det kan hjælpe dig lidt på sporet af, hvad der kunne være galt.
Hvis tomheden fylder for meget
Der er dog også nogen mennesker, der oplever at få en depression. For dem er den her tomhed kommet til at fylde så meget, at de lige pludseligt ikke kan en masse ting, de plejede at kunne. Deres hverdag er måske kommet til at føles grå og trist. Og de føler tit, at det hele er ligegyldigt og meningsløst. Hvis du synes, at du kan genkende noget af det, kan du prøve at læse vores artikel om de typiske tegn på depression.
Det er fuldstændigt normalt at opleve nogle af tegnene i en kort periode. Så du skal ikke gå i panik, hvis du kan genkende et par af tegnene. Men hvis du kan genkende rigtigt mange af tegnene, og det har stået på længe, så er det en god idé for eksempel at fortælle det til din mor. Og uanset om det er en depression eller ej, så kan man godt få det godt igen. Nogle gange kræver det bare lidt hjælp fra folk rundt omkring en.
Prøv mindfulness
Jeg tænker på, om du mon har prøvet mindfulness? Hvis du ikke har det, synes jeg, du skal prøve at gøre det. Jeg tror nemlig, at det måske ville kunne hjælpe dig til, at mærke dig selv og dine følelser igen. I mindfulness øver man sig nemlig blandt andet i at mærke sin krop. Og i at være til stede med de tanker og følelser, man har lige nu og her. Vi har en artikel med fire nemme mindfulnessøvelser, du kan prøve at tjekke ud, hvis du har lyst.
Snak med din læge
Hvis du bliver ved med at gå rundt og kæmpe med den her tomhed uden, at den giver slip, så synes jeg, at du skal snakke med din læge om det. Ens læge er der nemlig også til at hjælpe, hvis det er noget indeni, der ikke er helt, som det skal være. Så din læge kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad det mon er, du går og slås med. Og hvis ikke din læge kan hjælpe dig med at finde ud af det, så kan din læge i hvert fald hjælpe dig med at finde ud af, hvem der så kan hjælpe dig.
Jeg håber, at der er er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper