Hej
Jeg er en pige på 13 som har 9 ud af 13 af tegnene på depression… jeg har grædt mig selv i søvne de sidste 2-3 uger, og føler mig ikke værdig til at leve… jeg har sagt det til to af mine veninder, men det har bare ikke hjulpet spir meget. Jeg “tør” ikke sige det til mine forældre for er bange for at de ville gøre noget som jeg ikke synes om. Men alligevel siger de to veninder at jeg skal sige det til dem… hvad skal jeg gøre? – i må meget gerne svare!

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Du har det rigtigt svært for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Vi er alle noget værd
Jeg får helt ondt i maven på dine vegne, når jeg læser, at du for eksempel ikke føler, at du er værdig til at leve. For det må være vildt hårdt at have det sådan. For vi har allesammen brug for at føle, at vi har en værdi. Så når vi ikke føler os værdige, så gør det rigtigt ondt indeni. Men jeg tænker også på, hvorfor du ikke skulle være værdig til at leve? Jeg tænker i hvert fald, at alle mennesker er lige meget værd, og at vi derfor også alle sammen har lige så meget ret til at være her.
Det kan blive godt igen
Du skriver, at du genkende rigtigt mange af tegnene fra artiklen om depression. Det er normalt, at man i nogle perioder af sit liv kan genkende nogle af tegnene på depression. Men når du kan genkende så mange af tegnene, så er det et tegn på, at du har det rigtigt svært lige nu. Derfor er det også super godt, at du har været opmærksom på, at der faktisk er så mange af tegnene, du kan genkende. For når man har det så svært, så er det vigtigt, at man fortæller det til nogen. Selvom man har det rigtigt svært, så kan man nemlig godt få det godt igen med den rigtige hjælp. Og det er heldigvis sådan, at langt de fleste af dem, der har haft det rigtigt svært, får det godt igen.
Snak med dine forældre
Det er super flot, at du har delt det med to af dine veninder, at du har det svært. For som jeg skrev, så er det så vigtigt at snakke med nogen om det, når man har det så svært, som du har det for tiden. Men det er ikke altid lige nemt at fortælle andre om, at man har det rigtigt svært. Så det er mega sejt, at du turde at dele det med dine veninder. Men dine veninder har helt ret i, at du også skal have fortalt dine forældre om, hvordan du har det. For det her er for svært til, at det er noget, som du og dine veninder skal klare alene. Det er noget, du skal have hjælp til fra nogle voksne.
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er lidt skræmmende at fortælle dine forældre, hvordan du har det. Men det er helt normalt, at man kan blive bange for, hvad der kommer til at ske bagefter. Og de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man har det svært, fordi de elsker en og vil en det allerbedste. Så forhåbentligt vil dine forældre også lytte til dig, hvis du siger til dem, at de vil gøre noget, som du ikke synes om. Hvis det er for svært for dig at skulle fortælle dine forældre, hvordan du har det, så kan du skrive det til dem i stedet. Det er nemlig nogle gange lidt nemmere at skrive et brev og aflevere det til sine forældre, så de kan læse det. Så har man nemlig lidt bedre tid til at tænke over, hvad man gerne vil have sagt.
Snak med nogle andre
Nogle gange kan det være for svært at starte med at snakke med sine forældre om, hvordan man har det. For eksempel fordi man ved, at ens forældre ikke altid er så gode til at lytte til, hvad man fortæller dem. Hvis du også har det sådan, er der så en anden voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med? Det kunne for eksempel være en anden fra din familie eller måske en sød lærer på din skole. Hvis der er det, så kan du starte med at snakke med dem. Så kan de nemlig hjælpe dig med at få snakket med dine forældre, så du kan få noget hjælp til at få det bedre.
Tag fat i Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børneteleonen. Hos Børnetelefonen sidder der nemlig nogle super søde rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange børn og unge, der har det svært, så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Du kan ringe ind til Børnetelefonen, men du kan også chatte med dem, hvis det er rare for dig. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Du kan altid tage fat i Livslinien
Når du skriver, at du ikke føler dig værdig til at leve, så bliver jeg lidt usikker på, om det er et udtryk for, at du har selvmordstanker. Det er ikke unormalt at have selvmordstanker, når man har det rigtigt svært. Men jeg vil rigtigt gerne gøre dig opmærksom på Livslinien. Dem kan du altid tage fat i, hvis du har selvmordstanker, og de bliver for meget for dig. Hos Livslinien sidder der nemlig altid nogle søde og dygtige frivillige rådgivere til at snakke med dig om dine selvmordstanker. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Snak med din læge
Når man kan genkende så mange af symptomerne på depression, som du kan, så er det også altid en god idé at snakke med sin læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om det er en depression, du kæmper med. Eller om det måske er noget helt andet, der er svært for dig. Og så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne. Hvis du skal have hjælp af din læge, så skal dine forældre sige god for det, fordi du er under 15. Derfor ville det være en god idé at få dine forældre til at tage med dig til lægen. Men hvis du hellere vil snakke med lægen alene først, så tænker jeg nok, din læge skal hjælpe dig med at snakke med dine forældre.
Det er rigtigt hårdt, når man har det svært. Men det er heldigvis muligt at få det bedre igen med den rigtige hjælp. Derfor håber jeg også virkeligt, at mit svar har givet dig mod på at få snakket med dine forældre eller en anden voksen. For du fortjener at få den rigtige hjælp, så du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper