Hej
Jeg hedder S igen r 18 år gammel, jeg har en kæreste og det er en fantastisk en af slagsen!
Jeg føler mig bare konstant nedtrygt og ked af det. Og aner ikke hvad jeg skal gøre! Jeg gemmer sammen på de dårlige tanker i mit hoved og når der er nok af dem bliver jeg også mega ked af det!!
Jeg er så mega træt af mig selv og føler heletiden alting er min egen skyld!
Samt tænker jeg hele tiden på om jeg nu er god nok og om jeg nu ser godt nok ud osv.
Jeg er virkelig træt af mig selv men har dog stadig lyst til at leve. Jeg aner bare ikke hvordan jeg stopper med at have det sådan her.
Jeg har svært ved at snakke med min mor om det da hun alligevel ser negativt på tingene og det hele bare også sejler for hende.
Jeg mistede min far som 9 årig og det gør jo også jeg er mere følsom og er blevet lidt mere moden end andre på min alder.
Jeg har bare virkelig brug for en der kan hjælpe mig og hvad jeg skal gøre for jeg aner det virkelig ikke…
Mvh S

(Pige, 18 år)
Kære S
Det lyder som om, du er inde i en periode, hvor det hele virkeligt bare er æv for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herinde og delt dine tanker.
Det er normalt i perioder
Det lyder mega hårdt, at du er ramt ind i en periode, hvor du føler dig trist og nedtrykt hele tiden. Og kæmper med en masse negative tanker omkring dig selv. For det er bare så hårdt, når ens hoved hele tiden er fyldt med svære tanker og følelser. Men det er faktisk også helt normalt at støde ind i en periode, hvor man føler sig mere trist, end man plejer. Det oplever de fleste af os ind imellem. De svære tanker og følelser er nemlig en del af livet, og det er nærmest umuligt at gå igennem livet uden at støde ind i noget, der er svært på et eller andet tidspunkt. Men det er rigtigt træls og rigtigt hårdt, når man ramler ind i en periode, hvor det hele bare er hårdt. Og det skal helst også være sådan, at tristheden og nedtryktheden holder op med at fylde det hele igen på et tidspunkt.
For hvis man bliver ved og ved med at gå rundt og være trist og synes, at det hele er træls, så er det en god idé at være lidt opmærksom. Der er nemlig også nogle, der oplever at få en depression. For dem kommer tristheden til at fylde så meget, at deres hverdag kommer til at føles trist og grå. Og de bliver tit fyldt med en masse negative tanker om, at de ikke er gode nok. Hvis der er noget af det, du kan genkende, kan du prøve at læse vores artikel om de typiske tegn på depression. Det er helt normalt at opleve nogle af de her tegn i en periode. Men hvis du kan genkende mange af tingene, og de fylder så meget for dig, at de går udover din hverdag. Så er det vigtigt at snakke med nogen om det. For uanset om det er depression eller ej, så kan man heldigvis godt få det godt igen. Nogle gange kræver det bare lidt hjælp fra folk omkring en.
Hold fast i din kæreste
Det lyder super dejligt, at du har en fantastisk kæreste, som du er rigtigt glad for. Den kæreste synes jeg, du skal holde godt fast i. For det er så vigtigt at have nogle gode mennesker omkring sig, når man har det svært. Så jeg kommer også til at tænke på, om du mon har fortalt din kæreste, at du føler dig trist og nedtrykt for tiden? Hvis ikke du har det, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. For selvom din kæreste måske ikke kan hjælpe dig ved at vide, hvad du skal gøre. Så hjælper det rigtigt tit at have nogen tæt på sig som ved, hvordan man har det, så man kan læne sig op ad dem, mens det er svært. Du kan læse flere gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man føler sig trist i den artikel, jeg har linket til.
Kan du snakke med din anden voksen?
Du skriver, at du har brug for nogen, der kan hjælpe dig. Det kan jeg så godt forstå. For det lyder som om, du er stødt på en del svære ting i dit liv allerede. Og når man går rundt og føler sig trist og nedtrykt, så kan det nogle gange være så svært at se, hvordan man skal komme ud af det. Normalt ville jeg skrive, at du skulle snakke med din mor om det. Men når jeg læser dit brev, lyder det ikke som om, det ville være særligt hjælpsomt for dig at snakke med din mor. Er det rigtigt forstået? Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er en anden voksen i nærheden af dig, som du ville være tryg ved at snakke med?
Det kunne for eksempel være en lærer på din skole eller en studievejleder. Både lærere og studievejledere vil nemlig for det meste rigtigt gerne hjælpe sine elever, hvis der er noget, der er svært for dem. Men hvis der er en moster, en mormor eller en helt tredje person, du ville være mere tryg ved at snakke med, så skal du endelig bare gøre det. Det vigtigste er nemlig ikke så meget, hvem du får snakket med. Men at du får snakket med nogen, som kan hjælpe dig med at få det godt igen. Så du ikke skal gå rundt og føle dig så trist og nedtrykt det meste af tiden.
Tag fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen omkring dig, som du kan snakke med, så synes jeg, at du skal prøve at tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og hos Headspace er du altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. Der er nemlig intet, der er hverken for stort eller for småt at snakke om hos Headspace. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med mange forskellige unge, der har det svært af alle mulige forskellige grunde. Så de skal nok forsøge at hjælpe dig, så godt som de kan. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Din læge kan også hjælpe
Hvis der er mange af tingene fra artiklen om depression, du kan genkende. Og hvis du bliver ved med at gå rundt og føle dig så trist og nedtrykt hele tiden, så synes jeg, at du skal snakke med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, hvis det er noget psykisk, der er svært. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være en depression, der driller dig. Din læge kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre henne, hvis din læge vurderer, at det er nødvendigt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder nogen, du kan snakke med, som kan hjælpe dig. Sådan så du kan få det bedre igen. Det fortjener du nemlig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper