Hej Mindhelper
jeg føler mig ked af det men jeg ved ikke hvorfor jeg føler mig ked af det her på det sidste har jeg bare følt mig trist og jeg har ikke kunne sove fordi jeg tænker på så mange ting jeg tror der kommer til at ske men det er ikke nogen særlig rar ting jeg tænker på kan i hjælpe mig
kh mig

(Pige, 13 år)
Hej mig
Øv, det kan bare være hammer svært, at gå rundt og føle sig trist og ked af det. Derfor er det også rigtigt godt at du har skrevet herind og delt dine tanker og bekymringer med os.
Tristhed er en helt normal følelse
Følelsen af at være trist og ked af det er en helt normal følelse, som de fleste af os oplever fra tid til anden, men derfor er det bare stadig rigtig træls. Sommetider ved vi lige præcis, hvad det er der har gjort os kede af det, men tit er det faktisk rigtig svært lige at sætte fingeren på, hvad det er det gør os triste. Derfor er det også helt normalt, at have det som dig, hvor man ikke lige ved, hvad der er galt. Humør og følelser kan blive påvirket af rigtig mange ting, og derfor svinger det også meget gennem livet. Så derfor oplever de fleste mennesker perioder, hvor de er lidt triste og det er helt OK og normalt. For heldigvis oplever de fleste også at få det bedre igen.
Skriv tankerne ned eller lad dem flyve forbi, når du skal sove
Når man er trist kan tankerne komme til at flyve rundt inde i hovedet på en. Det lyder lidt til, at det er det, som sker, når du skal sove. Og det kan være rigtig træls, når man egentlig gerne bare vil sove. Og derfor kan man også komme til at ligge der på hovedpuden og sige til sig selv “sov nu bare altså” eller “stop nu bare med at tænke” – er det noget du kan genkende?
Selvom man siger, de ting til sig selv fordi man egentlig gerne vil sove, kan man faktisk komme til at stresse sig selv endnu mere og så bliver det bare endnu sværere at falde i søvn. Derfor kan det være en rigtig god ide, at øve sig i, at det er OK, at tankerne bare er der. Man kan også skrive tankerne ned på et papir eller sin telefon. Så det bliver nemmere at holde styr på og så kan hovedet også få lidt mere ro. Det kan være rigtig svært at gøre og det er helt normalt at det er lidt svært i starten. Hvis du har lyst til at give dig i kast med det, kan du læse mere om hvad man kan gøre, hvis man har svært ved at sove her.
Snak med nogen om det
Det lyder til, at du har en masse bekymringer. Når man går rundt og bekymrer sig om ubehagelige ting, som kan ske, så bruger man rigtig meget energi på det. Og derfor er det også super vigtigt at du snakker med nogen om det, så du ikke skal gå med alle de bekymringer alene.
Det er en rigtig god ide, at du snakker med dine forældre om hvordan du har det, for så kan de også hjælpe dig med at få den rigtige hjælp, så du kan få det bedre igen. Forældre vil nemlig oftest rigtig gerne have at deres børn har det godt, men det kan være rigtig svært for dem at hjælpe, hvis de ikke ved hvordan, man går rundt og har det. Du kan læse mere om hvordan og hvorledes man lige skal gribe det an i vores guide til at snakke med sine forældre om svære ting.
Du kan også tage fat i headspace. Det er gratis at komme hos headspace og der sidder en masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Du kan være anonym og de frivillige er vant til at snakke med unge. Så de sørger altid for at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om det, som du går og bøvler med.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig, for at der bare super svært når man går rundt og er bekymret og ked af det
De bedste hilsner fra en Mindhelper