Jeg føler ikke, at jeg er til stede. Jeg har læst, at det kunne være en depression. Men jeg er ikke rigtigt trist. Hvad tænker I, det kunne være?
Hej Mindhelper
Jeg føler mig ikke til stede, læste at det måske kunne være en depression. Men jeg ved det ikke for jeg er ikke ked af det, er dog begyndt at trække mig lidt væk fra venner og familie. Jeg ville høre omkring hvad Andre mente det kunne være?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder super ubehageligt, at du ikke rigtigt føler dig til stede. Og det lyder som om, det er noget, der fylder meget for dig. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke en unormal følelse
Det lyder sindssygt ubehageligt, at du ikke rigtigt føler, at du er til stede. Men jeg tror også, at det er en følelse, de fleste af os har haft på et tidspunkt. Så det er ikke en farlig eller unormal følelse. Den skal bare helst gå over igen på et tidspunkt. For det er ikke meningen, at man skal gå rundt og have den følelse hele tiden. Der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at man har en følelse af ikke rigtigt at være til stede. Nogle gange kan man få den, fordi man har en hel masse tanker i hovedet, som gør det svært at være til stede og være opmærksom på det, der sker rundt omkring en. Det kan for eksempel ske, hvis man har rigtigt travlt i en periode. Eller hvis man går rundt med en hel masse bekymringer. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende?
Du kan jo prøve at gå lidt på opdagelse i den her følelse af ikke at være til stede. Det kunne for eksempel være, at du kunne prøve at lægge mærke til, hvornår følelsen, dukker op. Er det mens, du er i skole? Eller er når du sidder derhjemme på dit værelse? Du kan eventuelt skrive det ned i notesbog. Så kan det jo være, at du kan finde et mønster i, hvornår den der følelse dukker op, der kan pege dig lidt i retning af, hvad den mon kan handle om.
Hvis det kommer til at fylde for meget
Der er nogle gange nogen, der kan opleve, at den her følelse af ikke at være til stede, er et tegn på at de slås med en depression. Så slås de både med den her følelse af, at de ikke rigtigt er til stede. Men de slås også med at være rigtigt trist. Og samtidigt begynder de måske også at trække sig væk fra sine venner og familie, fordi de slet ikke kan overskue at være sammen med dem. Jeg kan ikke svare dig på, om det kan være en depression, du oplever ud fra det, du har skrevet i dit brev. Men du kan prøve at kigge på vores artikel med de 13 typiske tegn på depression. Måske er der nogle af de tegn, du kan genkende?
Det er helt normalt at opleve nogle af de her tegn i en kort periode. Men hvis det står på i rigtigt lang tid, og det begynder at fylde så meget, at man lige pludseligt ikke kan de ting, som man plejer at kunne, så skal man tage det lidt alvorligt. Og få snakket med nogen om det, så man kan få noget hjælp til at få det bedre. For så er det i hvert fald et tegn på, at der er et eller andet i ens liv, der er super svært for en. Og om det så er en depression eller ej, så skal man ikke gå alene med det. For man kan nemlig godt få det godt igen. Nogle gange har man måske bare brug for lidt hjælp fra nogen andre til det.
Prøv mindfulness
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til mindfulness? Mindfulness kan nemlig hjælpe en med at blive lidt mere til stede igen. Og det er faktisk en af de ting, som mindfulness gør rigtigt godt. I mindfulness øver man sig nemlig i at være opmærksom på sin krop og sin vejrtrækning. Ligesom man øver sig i at være opmærksom på de ting lyde og de fornemmelser, der er rundt omkring en. Hvis du har lyst til at prøve det af, kan du kigge i vores artikel med fire mindfulnessøvelser, der er nemme at gå i gang med. Som med alt andet så kræver det øvelse at blive god til mindfulness. Så lad være med at give op, hvis det føles mega svært i starten. Prøv i stedet for at giv det nogle uger, hvor du kan øve dig og se, om det ikke langsomt kan hjælpe lidt.
Snak med nogen
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du har den her følelse af ikke rigtigt at være til stede. For det er da super træls at gå rundt og have det sådan. Og det lyder som om, det også fylder rigtigt meget for dig. Når der er noget, der fylder for en, er det altid en rigtigt god idé at snakke med nogen om det. Ellers kan det nemlig få lov til at bygge sig op og komme til at fylde endnu mere, fordi tankerne bare får lov til at køre rundt oppe i hovedet på en. Men hvis man snakker med nogen om det, så bliver man tvunget til at tænke sine tanker færdig, og så får man sat farten på dem lidt ned. Desuden får man også mulighed for at høre andres tanker om det, man fortæller. Og det kan jo være, der er nogen af dem, du snakker med, der også kender til den her følelse af ikke at være til stede. Måske har de nogle gode råd, der kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad det kunne handle om?
Jeg tænker på, om du for eksempel ville kunne snakke med dine forældre? De fleste forældre er som regel klar til at lytte til en, hvis der er noget, der er svært, som man har brug for at snakke om. Fordi de holder af en og helt vildt gerne vil hjælpe, hvis man har det svært. Men du kan også prøve at snakke med nogle af dine veninder om det. Måske er der også nogle af dem, der en gang imellem har en følelse af, at de ikke rigtigt er til stede. En tredje mulighed kunne være at snakke med en lærer om det. Selvom ens lærere for det meste bare underviser en i dansk eller matematik, så er de fleste lærere faktisk klar til at lytte til en og hjælpe, hvis man har det svært. Fordi ens lærere også føler et ansvar for, at deres elever har det godt.
Snak med Headspace
Hvis der slet ikke er nogen rundt omkring dig, som du føler, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace kan du komme til at snakke med nogle super dygtige frivillige om de ting, der fylder for dig. De kan være både små ting og store ting. Der er nemlig intet, der er for stort eller for småt til at tale om i Headspace. De frivillige er vant til at snakke med unge, der har en masse forskellige ting at kæmpe med. Så de ved godt, at det ikke altid er helt nemt at få sat ord på tingene. Og de skal nok hjælpe dig med at få sagt, det du gerne vil sige.
Jeg håber, at der var noget i mit svar, der gav dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om den her følelse af, at du ikke rigtigt er til stede. Så du kan komme til bunds i, hvad den mon kan skyldes.
De bedste hilsner fra en Mindhelper