Jeg føler mig rigtig trist. Og jeg føler mig altid utilfreds med de ting, jeg vil gør. Jeg føler heller ikke rigtigt, at der er nogen mening med livet mere.
hej
jeg står i den situation at jeg konstant føler mig trist og egentlig aldrig er tilfreds med noget af det jeg gør.
jeg følger mig bare i vejen og føler egentlig ikke der er nogen mening med livet som det er lige nu hvad kan jeg gøre har prøvet psykolog over længere tid men føler kun det gør det værre
jeg har haft det sådan i 4 år nu og har forsøgt selvmord flere gange men det har ikke hjulpet noget så nu søger jeg råd til at få det her helvede til at stoppe
har mest af alt bare lyst til at forsvinde fra denne verden

(Dreng, 20 år)
Kære dreng på 20 år
Det lyder, som om du har det mega svært lige nu. Så jeg er bare så glad for, at du har valgt at skrive herind og dele dine tanker. For det er så super vigtigt, at du ikke går med alle de svære ting for dig selv.
Det er ikke unormalt
Du beskriver nogle tanker og følelser, som er sindssygt hårde at gå rundt med. Men det er også nogle følelser, der slet ikke er unormale at opleve. Der er for eksempel rigtigt mange, der har en depression, der oplever at have det ligesom dig. De føler sig triste konstant, og de har svært ved at se meningen med livet overhovedet. Men heldigvis kan man godt få det godt igen. Det kræver bare den rigtige hjælp. Det er svært for mig at vide, om det faktisk er en depression, du har. For jeg har jo kun dit brevkassespørgsmål at gå ud fra. Men hvis du synes, det giver mening for dig, kan du prøve at læse vores artikel om de typiske tegn på depression. Og hvis du synes, du kan genkende meget af det, så er det vigtigt, at du fortæller det til nogen. For så er det i hvert fald et tegn på, at der er noget, der gør rigtigt ondt.
Man kan arbejde lidt med det selv
Du skriver, at du aldrig rigtigt er helt tilfreds med noget af det, du gør. Det er en super træls følelse at rende rundt med. Og man kan hurtigt komme til at gå og føle sig trist, hvis man har det sådan. Men man kan godt arbejde lidt med den utilfredshed selv. Der kan være mange forskellige grunde til, at man føler sig utilfreds med alt, hvad man gør. Men det kan for eksempel være fordi, man kæmper med lavt selvværd. Altså at man har sådan en indre følelse af, at man bare aldrig nogensinde bliver god nok. Jeg ved ikke, om du kan genkende det? Hvis du kan, synes jeg du skal prøve at læse vores artikel med gode råd mod dårligt selvværd. Det kan jo være, der er noget i den, der kan hjælpe dig?
Hold fast i håbet
Du skriver, at du har prøvet at gå til psykolog. Men at du faktisk føler, at du har fået det værre af det. Det er jeg ked af at høre. Nogen gange er det måske bare ikke det rigtige for en at gå til psykolog. Og andre gange har man måske ganske enkelt bare brug for mere hjælp end en psykolog kan klare alene. Uanset hvad skal du i hvert fald vide, at du ikke er den eneste, der har følt, at det ikke hjalp at gå til psykolog. Men det er vigtigt, at du ikke giver op. For der er andet hjælp at hente. Og du kan godt få det godt igen. Det håber jeg virkeligt, at du vil prøve at tro på. Og holde fast i.
Snakker du med nogen?
Jeg kommer til at tænke på, om du stadig snakker med nogen om, hvordan du har det? Det er nemlig virkeligt vigtigt, at du ikke går med de her følelser for dig selv. For de er vildt svære. Og de er alt for tunge at bære rundt på alene. Det kan godt føles, som om det gør det værre at snakke om det. Fordi man bliver mere ked af det i starten. Men det hjælper lidt længere ude i fremtiden. For svære følelser har det med at bygge sig op og fylde mere og mere, hvis man ikke får fortalt nogen om dem.
Du kan for eksempel prøve at snakke med dine forældre, hvis du ikke allerede gør det. De fleste forældre vil nemlig gerne hjælpe alt, hvad de kan, hvis man har det svært. Fordi de holder af en og bare gerne vil en det allerbedste. Men hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også tage fat i en anden, som du er tryg ved. Det kan være en ven, en fætter eller en onkel. Lige præcis, hvem det er, er ikke så vigtigt. Så længe det er en, du kan snakke med.
Snak med din læge
Jeg synes også, det er lidt vigtigt, at du får snakket med din læge om, hvordan du har det. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvordan han eller hun bedst kan hjælpe dig. Så du kan få den hjælp, der er den rigtige for dig. Og som forhåbentligt kan hjælpe dig med at få det bedre. Det kan være super skræmmende at skulle snakke med sin læge om svære tanker og følelser. Men husk på at din læge er der for at hjælpe dig. Og din læge har snakket med rigtigt mange før dig, der har haft det super svært.
Kender du Livslinien?
Du skriver, at du egentligt bare gerne vil forsvinde fra den her verden. Og at du har forsøgt at tage dit eget liv før. Derfor tænker jeg på, om du kender til Livslinien? Hos Livslinien sidder der nogle super dygtige frivillige klar til at snakke med dig, hvis du har selvmordstanker. Og hvis du kan mærke, at de kommer til at fylde for meget for dig. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det. Og så er de frivillige vant til at snakke med både voksne og unge, der bare gerne vil væk herfra. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det er så mega vigtigt, at du gør det, hvis du føler, at du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. For det føles måske ikke sådan lige nu. Men der er andre udveje end selvmord. Og jeg er næsten sikker på, at du ikke er i vejen for nogen. Men at der til gengæld er rigtigt mange, der ville savne dig, hvis du tog dit eget liv.
Jeg håber rigtigt meget, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med din læge. Så I kan finde ud af, hvordan du kan komme til at få det bedre.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper