Jeg føler mig ensom, selvom jeg har en masse venner. Jeg føler mig også meget trist, og jeg føler mig dummere end mine klassekammerater, selvom jeg ligger i toppen af klassen.
Hej
Jeg er en fortvivlet dreng på 14, der virkelig ikke ved, hvad han skal gøre med sit liv. Jeg har gået på to skoler i hele mit liv. Jeg er flyttet skole, fordi den anden skole lukkede ned for 7-9. klasse, så nu går jeg på en skole i Struer. Jeg har umiddelbart rigtig mange, og rigtig gode venner, men jeg føler stadig at jeg er meget ensom. Jeg snakker en gang i mellem med nogle af mine venner, men alligevel føler jeg mig alene. Jeg føler mig også meget trist, og til tider også ikke særligt sulten, hvilket er en stor forandring, da jeg plejer at spise ret meget. Jeg har også meget svært med at koncentrere mig i timerne, hvilket normalt er meget slemt, men jeg har 3-4 dage til at lave en projektopgave, som jeg allerede har virkeligt svært ved. Jeg har altid fået af vide af mine lærer, mine familiemedlemmer og nogle af mine klassekammerater, at jeg er meget stærk fagligt, men jeg føler også at jeg er meget dummere end min ordblinde lillesøster, som har det meget svært bogligt. Jeg føler mig også ofte langt bagud i forhold til mine klassekammerater, selvom jeg faktisk nogle gange er langt foran. Jeg kan lide alle mine lærer på 7. årgang, men min matematiklærer er min yndlings lærer, da mit yndlings fag også er matematik, fordi jeg er god til det, men der er så disse dage, hvor jeg føler mig virkelig dårlig. Jeg føler også somme tider, at jeg glemmer vigtig info, og det får mig ikke til at føle mig bedre.
Please hjælp mig
Mvh en meget fortvivlet dreng på 14

(Dreng, 14 år)
Kære den fortvivlede dreng på 14
Jeg kan godt forstå, du er super frustreret. For det lyder som om, du virkeligt er ramt ind i en periode, hvor det hele bare er mega svært. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind. Det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er første skridt på vejen mod at få det godt igen.
Du er ikke alene
Du skriver, at du faktisk føler dig rigtigt ensom, selvom du egentligt umiddelbart har rigtigt mange gode venner. Det lyder super hårdt. Men du skal vide, at du bestemt ikke er alene om at have det sådan her. Ensomhed er nemlig desværre en følelse som rigtigt mange kender til. Og den behøver ikke altid komme fordi, man er alene. Den kan også komme af rigtigt mange andre grunde. Nogle oplever for eksempel ensomhed, fordi de går rundt med en hel masse svære følelser, som de føler sig alene med. Andre kan føle sig ensomme, fordi de ikke rigtigt føler sig forstået af sine omgivelser. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende? Men uanset hvad skal du vide, at det ikke behøver være sådan her hele tiden. For man kan heldigvis godt komme ud af ensomheden igen.
Det er helt normalt
Når man kæmper med ensomhed er det ikke unormalt, at man også kan opleve at føle sig rigtigt trist. Men omvendt kan ensomhed også være en følelse, der kommer med, at man er begyndt at føle sig rigtigt trist. Uanset hvad er tristhed ikke en unormal følelse. Den er faktisk helt normal, og der er helt normalt at ramle ind i en periode, hvor man føler sig mere trist, end man plejer. Men det er drønhårdt at gå rundt at føle sig trist. Og det er bestemt ikke en følelse, man skal gå med alene. Det er en følelse, man skal have snakket om med nogen.
Der er dog nogen, der oplever at få en depression. De har det sådan, at tristheden har overtaget det hele, fordi den ikke forsvinder. De har det også tit sådan, at tristheden har taget glæden ud af alle de ting, de plejede at have det sjovt med. Ligesom de tit får en masse negative tanker om, at de overhovedet ikke dur til noget. Hvis du synes, noget af det lyder genkendeligt, kan du læse den artikel, jeg har linket til om de typiske tegn på depression.
Det er vigtigt at huske, at man godt kan have nogle af tegnene på en depression uden, at det er en depression. Men hvis man opleve rigtigt mange af tegnene i artiklen, er det en virkeligt god idé at fortælle det til nogen. For sådan skal man ikke have det lige meget, om det er en depression eller ej. Så skal man have noget hjælp til at få det bedre. For man kan heldigvis godt få det godt igen, selvom man har det svært. Nogle gange kræver det bare den rigtige hjælp.
Kæmper du mon med dårlig selvtillid?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender til betegnelsen at have dårlig selvtillid? Hvis man bokser med dårlig selvtillid, har man rigtigt svært ved at tro på, at man dur til noget. Og man kan for eksempel føle, at man er rigtigt dårlig i skolen, også selvom man måske godt kan se på sine resultater, at man faktisk klarer sig rigtigt godt. Der kan være rigtigt mange grunde til, at man kæmper med dårlig selvtillid. Og de behøver ikke handle om, at man faktisk ikke klarer sig så godt i skolen. Det kan handle om alt muligt andet også.
Det er heller ikke unormalt at opleve, at ens selvtillid bliver endnu dårligere, når man føler sig trist. Tristhed farver nemlig ens tanker og får en til at være meget mere opmærksom på alle de dårlige ting. Også selvom man slet ikke vil have det sådan. Det er drønhårdt at kæmpe med dårlig selvtillid. Men man kan heldigvis godt selv gøre noget for at få en bedre selvtillid. Du kan læse om nogle gode råd imod dårlig selvtillid i den artikel, jeg har linket til. Jeg er helt sikker på, at der er nogle tips i den, som du godt kan bruge.
Snak med dine forældre
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med dine forældre. Sådan så de kan hjælpe dig og støtte dig, så du kan få det bedre. For de følelser du beskriver i dit brev, er drønsvære. Og det er ikke nogle følelser, du skal gå alene med. Så kan de nemlig komme til at bygge sig op og fylde mere og blive endnu sværere. Men hvis man får noget hjælp og støtte fra nogen andre, bliver tingene tit lidt nemmere. Og så kan man også godt komme til at føle sig ensom, hvis man går rundt og har det svært uden, at der er nogen, man kan snakke med om det.For mennesker er nemlig et socialt dyr, og vi har brug for hjælp og støtte og nogen at snakke med, når vi har det svært. Derfor er det så vigtigt, at du får snakket med dine forældre.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis du nu ikke kan snakke med dine forældre, og der heller ikke er nogen andre omkring dig, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. i Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har det svært og mangler nogen at snakke med. For i Headspace sidder der nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det svært, så de ved godt, det kan være svært at snakke om. Og de skal nok forsøge at gøre samtalen så tryg som muligt for dig. Du kan også være helt anonym i Headspace, så der er ingen, der behøver at vide, hvem du er, hvis du er mest tryg ved det.
Snak med din læge
Hvis nu den her tristhed bliver ved og ved. Eller hvis du kan genkende rigtigt mange af de her tegn på depression, synes jeg også, at du skal snakke med din læge. For hvis nu nogle af de her ting faktisk er et tegn på en depression, så er det jo vigtigt, at det bliver opdaget. Sådan så du kan få noget hjælp og få det bedre igen. For det er nemlig heldigvis sådan, at selv hvis man nu har fået en depression, så kan man godt få det godt igen med den rigtige hjælp. Og den hjælp kan din læge hjælpe dig med at finde, hvis han eller hun vurdere, at det er nødvendigt.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre. Sådan så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen. For det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper