Hejsa
Jeg er en 16 årig pige der er begyndt for anden gang i mit liv at kæmpe med at have det ekstremt svært, jeg kan ikke sove om natten fordi jeg har det så mentalt dårligt, jeg har ikke rigtig nogle venner og det rammer, jeg har ikke lyst til at tage i skole om morgen, jeg føler mig utroligt udenfor det hele, jeg har det så dårligt med mig selv har ekstrem dårlig selvværd jeg har så mange fordomme om mig selv jeg ville bare ønske jeg var flot og ligesom andre jeg tror det er derfor jeg ingen venner har ellers må det have noget med min personlighed at gøre en ting jeg ved er ihvertfald jeg har det forfærdentlig dårlig, jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det men vi er alle lost med hvad vi kan gøre, for jeg har det godt fordi jeg er så langt nede har aldrig haft det så dårligt før har endda tænkt på at skade mig selv og der har jeg aldrig været før, men tak for din tid, jeg ville bare lige ud med det

(16 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der er rigtig mange ting som fylder for tiden. Det kan føles hammer overvældende, når der er flere ting som er svære.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, for du skal bestemt ikke gå med alle de tanker alene.
Du er mega sej
Først og fremmest får jeg lyst til at skrive til dig, at jeg synes du er helt vildt sej. Når man har det svært, så er det vigtigste man kan gøre at fortælle andre om det.
Du har allerede fortalt dine forældre, hvordan du har det, og du har også skrevet herind til os. Det er virkelig sejt gået.
Når mange ting fylder på en gang
Der er rigtig mange ting, som fylder hos dig lige nu.
Og derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, at du har det svært. For vi mennesker er ikke guder. Og derfor kan tingene også blive for meget for os, når der er meget, vi føler er svært.
Når det føles som om, at man er helt alene
En af de ting du nævner flere gange, er at du ikke føler, at du har nogen venner.
Vi mennesker er flokdyr, og derfor har vi også brug for andre mennesker. Så derfor giver det rigtig god mening, at det føles rigtig svært, ikke at have nogle tætte venner omkring dig.
Men, du skal vide at der er mange måder at få venner på. Og det behøver ikke altid være i ens skole.
Find venner med samme interesse
Noget der både kan hjælpe én, hvis man ofte er trist og mangler energi, men også rigtig gerne vil have nye venner, er at starte til en fritidsaktivitet.
Nu til dags findes der fritidsaktiviteter til nærmest alt. Så det handler faktisk om at finde ud af, hvad du selv synes er sjovt.
Lav en liste
Du kan finde ud af det, ved at lave en liste over alle de ting du synes er sjovt eller spændende. Sæt dig ned med et papir og skriv alt ned, som du kan komme i tanke om.
Hvis jeg selv skulle lave listen, ville jeg nok skrive ting som: at male, strikke, styrketræning, madlavning, skak, at lave tøj selv, at læse, lave keramik, at debattere.
Hvordan ville din liste se ud? Når du ved det, kan du undersøge om der findes en klub eller et fællesskab tæt på dig, som også synes det er fedt.
Selvværd er som en muskel: den kan trænes
Du skriver også, at dit selvværd er dårligt. Det kan være mega svært, når man tit taler grimt til sig selv, og ikke har det godt med sig selv.
Men det gode ved selvværd er, at det sagtens kan blive bedre. Det kræver blandt andet, at vi begynder at gøre ting for os selv, som er gode.
Det fede ved at styrke sit selvværd er også, at man både får det bedre med sig selv, men faktisk oplever de fleste også, at de får lettere ved at få nye venskaber og tale med andre.
I vores artikel om selvværd kan du læse syv gode råd. Jeg vil også lige uddybe to af dem for dig her.
Ingen mennesker er perfekte
Du skriver blandt andet, at du har mange fordomme om dig selv, og at du ville ønske, at du var flot og ligesom alle andre.
En rigtig god ting at huske på er, at INGEN mennesker er perfekte. Ingen mennesker kan alt.
Og selvom det nogle gange kan ligne, at alle andre bare har styr på det hele. Så husk på, at alle mennesker kæmper med et eller andet. Vi andre kan bare ikke se det.
Og derfor er en god ting at gøre, når man har det svært, at droppe at sammenligne sig selv med andre.
Find dine styrker frem
En anden god ting du kan gøre, er at finde dine styrker frem. Alle mennesker har styrker. Men når vi har det svært, så kan vi nogle gange helt glemme dem.
Derfor tænker jeg det kunne være en mega god ide, hvis du fik lavet en liste over dine styrker.
I vores guide til at finde dine styrker, kan du læse mere om, hvordan du gør.
Og et godt råd er at lave den sammen med dine forældre. For andre mennesker ser ofte ting, vi ikke selv ser. Og det kan være mega rart at finde ud af, hvilke styrker andre ser i os.
Du er ikke alene og du er ikke forkert
Her til slut skal du vide, at du ikke er forkert, og du er bestemt ikke alene.
Mange andre har før skrevet til os, fordi de føler sig ensomme og har det svært. Jeg kan også genkende det, du skriver. For det er faktisk ret normalt at have perioder, hvor vi har det svært eller føler os ensomme.
Men sådan skal det ikke fortsætte med at være.
Derfor vil jeg også lige her til slut anbefale dig at tjekke Ventilen ud. Ventilen er en organisation, hvor man som ung kan møde andre som også kæmper med ensomhed.
Det er et trygt og dejligt sted at møde nye mennesker.
Snak med en der ikke kender dig hos headspace
Et sidste sted jeg også vil anbefale dig, er headspace. Headspace er en organisation der hver dag taler med unge, som har det svært.
Rådgiverne er så søde, og de vil altid lytte. Du kan både tale med en hos headspace fysisk i et af deres lokaler eller chatte med dem på hjemmesiden.
For når man har det svært, så er det virkelig vigtigt, at man taler med andre om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig spandevis af positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper