Hej jeg er en pige som går på efterskole og har tidligere døjet med en depression, og var tæt på at komme i samme situation igen for 2-3 mdr. siden.
jeg har mange selvkritiske tanker om hvordan jeg skal være, og så snart jeg laver små fejl( tale fejl, fejl i skoleopgaver eller til sport) dunker jeg mig selv i hovedet.
Når jeg så føler jeg er ved at komme ovenpå igen efter perioder med konstant overtænkning el. lign. for jeg en tindens til at gå så meget i min egen verden hvor jeg siger til mig selv ”du må ikke tænke så meget for det gør dig kun trist” at når jeg så siger det til mig selv, bliver det bogstaveligt og jeg laver mange fejl, som jeg ikke tænker over, og bliver så kaldt for en ”tåger” .
dvs. når jeg endelig kommer ud af hovedet, tænker jeg SLET ikke og resultere så ud i mange fejl, og jeg plejer at joke lidt med det for ikke at blive ked igen, men i virkeligheden påvirker det mig rigtig meget, at jeg ikke kan tænke klart ligesom alle andre.
hvad skal jeg gøre for at få mere ro i hovedet, og komme til at tænke klart?
vh 16 årig pige

(16 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du på den ene side har rigtig mange svære tanker, men også har perioder, hvor du ikke rigtig kan tænke klart.
Det kan jeg godt forstå, må være rigtig frustrerende.
Jeg er glad for at du har skrevet til os, så du ikke skal gå med de tanker alene.
Det giver mening
Jeg synes, at det du skriver giver rigtig god mening.
Det lyder lidt som om, at du på nogle tidspunkter har rigtig mange negative tanker om dig selv. Hvor du slår dig selv meget i hovedet over det.
Og på andre tidspunkter har du det helt modsat, hvor du føler du ‘tåger’, og ikke rigtig tænker så meget over, hvad du gør.
Begge ting lyder ubehagelige, og jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at have det sådan.
Hvad skal du gøre
Du skriver, hvad du skal gøre for at få mere ro i hovedet, og komme til at tænke mere klart?
Det kan være svært at vide, hvad der helt præcist virker for dig. Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad der måske kunne hjælpe dig til, at få mere ro i din hverdag.
Mindfulness giver en pause
En af de bedste måder at skabe mere ro i ens hverdag, er ved hjælp af mindfulness.
Du har måske hørt om det før, men hvis ikke, så handler mindfulness om at være tilstede i nuet og være opmærksom på sig selv.
Det lyder måske lidt flyvsk og hippieagtigt, men faktisk er der rigtig mange undersøgelser der peger på, at mindfulness virker.
Mindfulness hjælper på mange ting
Det kan hjælpe en med at sove bedre om natten, koncentrere sig og måske vigtigst for dig; skrue ned for stress, uro, bekymringer og de selvkritiske tanker.
Hvis du synes det lyder som noget for dig, og du godt kunne tænke dig at give mindfulness en chance, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser.
Her finder du vores bedste øvelser til, at få mere ro på i hverdagen.
Acceptér at der nogle gange er negative tanker
En anden ting, der kan være godt at øve sig på, er at acceptere, at man har selvkritiske og negative tanker nogle gange.
Det er urealistisk aldrig at have selvkritiske tanker.
For faktisk er menneskers hjerne lavet til at fokusere på det negative.
Det er noget der ligger dybt i vores gener, fra dengang det var meget vigtigt, at vi hele tiden var opmærksom på fare ude på savannen, så vi kunne overleve.
Derfor kan man øve sig på ikke at flygte fra tankerne, men prøve at acceptere at de er der engang i mellem.
Så kan man prøve at møde sig selv med omsorg i stedet for at slå sig selv i hovedet over det.
Find selvomsorgen frem
Der findes mange måder at øve sig på at være mere kærlig overfor sig selv.
En ting man kan gøre er fx at tænke på, hvordan man ville tale til en god ven, hvis de oplevede det samme som én selv.
Så hvis din ven lavede en fejl, hvad ville du så sige til dem?
De fleste ville nok sige til en god ven, at det er okay. At vi alle sammen laver fejl en gang i mellem, men at de stadig er en rigtig god ven.
Men selvom vi er gode til at trøste vores venner, så er vi ikke altid ligeså gode til at være omsorgsfulde overfor os selv.
Derfor er det en rigtig god ting at øve sig på.
I vores artikel om selvomsorg, kan du læse endnu flere gode råd til, hvordan du kan lære at være mere mild overfor dig selv.
Tal med andre om det
Mit sidste gode råd til dig er at snakke med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være en god ven, din kontaktperson på efterskolen, en af dine forældre eller en helt fjerde.
Det vigtigste er ikke hvem du taler med, men nærmere at du får talt med nogen om, hvordan du går og har det.
For jo længere tid, vi går med vores tanker og bekymringer alene, jo større og mere ubehagelige kan de vokse sig.
Derfor kan det ofte hjælpe med at tage noget luft ud af ballonen, hvis man får sagt sine bekymringer og tanker højt, og deler dem med nogle omkring sig.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace møder du søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis tankerne flyver rundt i hovedet på en, og man har svært ved at finde ro.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være mega svært, når man har mange selvkritiske tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper