Hver dag havde jeg den her tomme følelse indeni, og kunne ikke tænke på andet end at komme hjem og ligge i min seng.
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, og jeg er bange for jeg har en depression. Det startede i de sidste måneder i 2018. Jeg begyndte at pjække fra timer, og uanset hvor meget jeg prøvede at følge med kunne jeg ikke holde koncentrationen. Tit valgte jeg også med vilje at møde senere da jeg simpelthen ikke havde overskuddet til at tage i skole. Jeg begyndte at hade skolen, og startede også med at døje med hovedpine fra jeg stod op til jeg gik i seng. Det skal lige siges det ikke er personerne i klassen der gør det, har nogle rigtig gode støttende venner i den. Men sådan startede det. Det blev så december, den måned jeg altid har elsket, men i år var der nærmest ingen glæde ved det. Selv juleaften sad jeg bare og følte mig helt tom indeni, og blev nødt til at gå ud på toilettet flere gange fordi jeg begyndte at græde. Jeg fik det bare værre og værre. Hver dag havde jeg den her tomme følelse indeni og kunne ikke tænke på andet end at komme hjem og ligge i min seng. Jeg var ramt af en konstant træthed og hovedpine og den her tomme følelse, og kunne sagtens græde uden grund flere gange hver dag. Da det blev januar fik jeg fortalt det til mine forældre fordi jeg var begyndt at få den her følelse af at livet var ligegyldigt og faktisk ville jeg bare gerne væk herfra, og vi tog til lægen, hvor jeg fandt ud af jeg var i mangel af D-vitamin, og de sagde at jeg havde en vinter depression, hvilket jeg også var ude for i vinteren 2014, men jeg havde en fornemmelse af at det altså ikke var det samme denne gang. Men jeg begyndte at tage D-vitamin og i en halv måneds tid troede jeg virkelig jeg fik det bedre, men så begyndte det at gå ned af bakke igen. Jeg føler det bliver værre og værre, og jeg prøver virkelig at få mit liv til at fungere og tage mig sammen, men jeg kan virkelig bare ikke, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre længere. Men jeg ser ingen mening med livet længere overhovedet, og jeg har slet ikke lyst til at være her en dag mere, men samtidig kunne jeg aldrig drømme om at gøre det mod min familie og venner. Tanken om at skulle vågne op til endnu en dag tager livet af mig indeni og giver mig lyst til at tude.
Skal lige siges jeg har haft det lignende før i mildere grad omkring år 2017 (igen uden nogen specifik grund) hvor jeg også skar i mig selv, men det forsvandt lige så stille igen.
Undskyld for den lange besked, men tænkte I nok helst ville have alt med:)

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Sikker en hård omgang, du er igennem i øjeblikket – det lyder da til at være mega svært. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. Når man oplever depression er det mega svært. Det kan føles som om at hele verden er grå og trist, og der ikke er noget der kan gøre det bedre. Men selvom det virker helt uoverskueligt i øjeblikket, så kan man altså sagtens få det godt igen.
Depression
En depression kan vise sig på mange måder. Eksempelvis en vinterdepression. Der reagerer kroppen på, at den ikke får nok d-vitamin fra solen, og det kan faktisk godt give en depression. Så kan det være en god hjælp, at tage et vitamintilskud. Men når så solen kommer igen, og ens vitaminlager bliver fyldt godt op igen, så skal depressionen jo så gerne gå over. Men det har den ikke gjort denne gang, og det er super frustrerende. At lide af depression er faktisk ret normalt – der er faktisk mellem 100.000-200.000 danskere der kæmper med det. Det er mega ubehageligt, men du er slet ikke alene med din oplevelse. Og du skal vide, at mange faktisk slipper fuldstændigt af med depressionen, hvis de får den rigtige behandling.
De rigtigt tunge tanker
Det er helt normalt, at få tanker om ikke at have lyst til at være her længere, når man har det dårligt. Tankerne kommer, fordi det gør rigtigt rigtigt ondt indeni – og man gerne bare vil have det til at forsvinde. Så kan det godt føles som om, at den eneste udvej er, at forsvinde helt selv. Men det kan man altså godt komme ud af, og få det helt fint igen. Du kan prøve at læse dette interview med Rikke, som også var deprimeret, men fik det helt godt igen. Du har faktisk også oplevet, at have haft det virkeligt svært, og at det så blev godt igen. Du skrev, at der var sket noget lignende i 2017, men at det gik lidt over igen. Hvis du oplever, at de helt tunge tanker, om at ville forsvinde, begynder at fylde det hele – så kan det være en god idé, at kontakte Livslinien. De er rigtigt gode til at rådgive i lige netop den slags tanker, og er vant til at tale med unge om det. For lige at opsummere, så er min pointe bare, at selvom det er mørkt lige nu, så kan solen altså godt komme frem igen. Nogle gange har man bare brug for en hjælpende hånd, hvilket jeg vil skrive lidt mere om nedenunder.
Hvad så nu?
Der er to ting, som jeg tænker er rigtigt vigtige at du gør nu. Det ene er at tale med din læge, og det andet er, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Men derudover er der også nogle ting, man selv kan gøre, som nogen gange kan gøre det hele lidt lettere.
Tips mod depression man selv kan gøre
Du kan prøve at læse vores 10 råd til hvad man selv kan gøre mod depression her. Der er en del forskellige gode tips. Måske kunne det med at lægge en plan for dagen være en god idé for dig. Det går ud på, at man skriver ned, hvad man godt kunne tænke sig, at nå i løbet af en dag. På den måde kan man nogen gange motivere sig selv til, at komme lidt ud af døren, selvom man synes det er svært. En plan for dagen behøver ikke indeholde alt muligt uoverskuelige opgaver. Det kunne eksempelvis være, at du gerne ville sende en sød sms til en veninde, hjælpe din mor med at lave mad, se en god serie eller høre høj musik. Hvis man indlægger nogle forskellige sjove ting i løbet af dagen, så får man også mere lyst til at følge en dagsplan. Og pludselig virker dagen lidt mindre nedern. Måske kunne det være noget for dig?
Tag fat i lægen
Da du gik til lægen sidst regnede de med, at det var en vinterdeppression. Men nu er vinteren ved at være helt slut, og depressionen hænger altså stadigvæk ved. Derfor er det en god idé,. at kontakte din læge igen, og fortæller ham/hun, hvordan du har det. De skal vide, at det ikke er gået væk igen, så de kan hjælpe dig. Så kan lægen teste om du har en depression og måske henvise dig til en psykolog og/eller hjælpe dig med medicin. Når lægen forstår, at det ikke bare er en vinterdepression. Og at den ikke er gået væk – jamen så har lægen nogle andre muligheder for at hjælpe dig, og derfor er det også et af de bedste råd, jeg kan give dig. Du kan være helt tryg ved at kontakte lægen. Det bør man altid gøre, hvis man har det dårligt, uanset om det er psykisk eller fysisk.
Snak med dine forældre
Jeg tænker, at det kunne være en god idé for dig, at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Når vi snakker om vores problemer – jamen så bliver de faktisk tit lidt lettere. Og jeg er næsten helt sikker på, at dine forældre virkeligt gerne vil vide, hvordan det går med dig. Så de kan støtte og hjælpe dig på bedst mulig måde. Hvis du synes det lyder lidt svært, så kan du prøve at læse denne guide om, hvordan man snakker om depression med sine nærmeste.
Tag fat i skolen
Når man oplever at være helt nede i kulkælderen og det begynder at gå ud over ens skole, så er det en god idé at kontakte nogen på skolen. For på de fleste skoler er der tilknyttet nogle psykologer eller andre hjælpetilbud, som kan støtte de elever, som går igennem svære perioder. Nu ved jeg ikke om du går i 9. 10. på gymnasiet eller noget helt andet. Men der er tit nogle lidt blidere regler for fravær osv. hvis man forklarer, at man er ramt af depression. Derfor kan det være en rigtig god idé at tage fat i en lærer, studievejleder eller en anden voksen på dit uddannelsessted, så du kan få den hjælp, du måske har mulighed for. Hvis du synes det er lidt svært at åbne op om, så sørg for en vælge en person, som du er tryg ved. Så kan du eksempelvis sige følgende: “Jeg kunne virkeligt godt bruge 5 minutter af din tid, for jeg har nogle problemer, som jeg har brug for din hjælp til.” Hvis du siger det, så er jeg sikker på, at din lærer vil være helt åben for enten at tage snakken der, eller aftale et andet tidspunkt i ville kunne tale sammen.
Venner
Du skriver, at du har nogle gode, støttende venner, og det er jo mega dejligt. Derfor tænker jeg også, om det kunne være rart, at snakke med nogen af dem om, hvordan du har det? Fordi depression er så normalt, så er der nok også gode chancer for, at der er nogle af dem, der har oplevet noget lignende. Så kan i støtte hinanden og snakke om, hvad der er godt at gøre.
Børnetelefonen
Hvis du bare synes det er fuldstændigt uoverskueligt, at skulle snakke med nogen, der kender dig, så kan du eventuelt starte med, at ringe eller chatte med børnetelefonen. Børnetelefonen tilbyder anonym rådgivning til børn og unge, og de er super gode til at hjælpe en på vej. Du kan være helt tryg ved at kontakte dem – de er vant til at snakke om alle slags problemer.
Depression er så mega hårdt at skulle kæmpe med, og jeg synes det lyder til, at du virkeligt prøver – og det er mega sejt. Derfor er jeg også sikker på, at du sagtens kan få det godt igen – nogle gange har vi bare brug for en hjælpende hånd. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du kontakte din læge.
Jeg håber virkeligt, at du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg både fingre og tæer for, at du kommer rigtigt godt ud på den anden side.
De aller-bedste hilsner fra en Mindhelper