Jeg har været nedtrykt og ked af det i et stykke tid nu. Jeg kan ikke overskue at cykle, og jeg kan blive irriteret og sur virkelig nemt.
Hej Mindhelper
Jeg er heletiden nedtryk, ked af det, og føler mig utrolig træt heletiden. Jeg plejer at cykle 14km i hverdagene. Men jeg kan ikke overskue det, og jeg er bare virkelig ked af det. Jeg bliver hurtigt stresset, og sur, og jeg har svært ved at holde mange ting ud og derfor bliver nemt irriteret på folk. Hvad kan det være der er galt med mig? Eller hvad kan jeg gøre for at jeg får det bedre?

(Pige, 16 år)
Kære du
Øv, hvor er det ikke særlig rart, at du skal gå og være så ked af det. Det er rigtig hårdt at have det sådan. Derfor er det bare rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig vigtigt, at du ikke går med det alene.
Hvordan startede det?
Jeg kommer til at tænke på, om der er sket noget, siden du har det sådan, som du fortæller? Og har du en idé om, hvor lang tid det har varet? Ofte kan det være ret godt at finde frem til, hvad der startede problemerne. På den måde bliver man klogere på sin egen situation. Og måske kan man blive opmærksom på det, hvis det skulle komme igen.
Du reagerer normalt på noget, der er svært
Du skriver, at du har svært ved at overskue ting. Og når man har det sådan, er det ofte ret svært at magte ting og andre mennesker. Ting, der før virkede overkommelige, kan virke helt uoverskuelige. Man kan hurtigt blive overvældet – selv af små ting – og man har ofte ikke meget energi til at kunne bevare roen, hvis man bliver irriteret. Der er altså derfor ingenting galt med dig. Du er i en svær situation lige nu, og derfor reagerer du på den måde, du beskriver. Og den måde at reagere på er helt almindeligt. Og det er okay, også selvom det kan være ret ubehageligt at opleve.
Læs vores råd om tristhed
Du spørger til, hvad du selv kan gøre for at få det bedre. Det er virkelig godt, at du spørger. Det fortæller mig, at du rigtig gerne vil gøre noget for at komme ud af den situation, du er i. Derfor vil jeg råde dig til at læse vores artikel om råd, når man er trist. Læs rådene igennem og prøv det, der giver mening for dig. Og husk på de ting, hvis det senere hen igen bliver svært.
Del dine problemer med andre
I artiklen står der blandt andet, at man skal dele sin situation med nogen. Det vil jeg lige sætte en fed streg under. Når vi har det svært, er det nemlig rigtig vigtigt, at vi deler det med andre. Vi skal ikke gå alene med noget, der fylder meget for os. Vi skal sige det højt til andre. På den måde kan vi nemlig få hjælp i de svære tider.
Men hvem kan du så dele det med? Her tænker jeg som det første, at du skal snakke med dine forældre. De kan være en rigtig god støtte at have ved sin side. Og hvis man skal søge mere hjælp, kan de tage med en, hvis man har behov for det. Men du kan også vælge at sige det til dine venner eller en lærer på din skole. Det vigtigste er, at du får delt din situation med andre. Hvem, du siger det til, er lidt mere underordnet.
Tag fat i din læge
Hvis du bliver ved med at have det sådan her over længere tid, synes jeg, at du skal tage fat i din læge. Fortæl vedkommende om, hvad du oplever for tiden – ligesom du har beskrevet det i brevet. Og hvor lang tid det har varet. Din læge er vant til at snakke om svære ting. Og han/hun kan vise dig hen til andre steder, hvor du kan få mere hjælp, hvis behovet er der.
Jeg håber, at du har fået lidt lettere ved at se, hvad du kan gøre. Husk på, at du reagerer helt almindeligt. Der er intet galt med dig.
De bedste hilsner fra Mindhelper